Ο πρόωρα χαμένος Χένρι Τοϊβόνεν οδηγώντας τη Lancia 037, το τελευταίο πισωκίνητο αγωνιστικό που πήρε τίτλο πριν επικρατήσει ολοκληρωτικά η τετρακίνηση στο WRC | Photo: Lancia
Θέματα

Τι είναι αυτό το «sisu» που έχουν οι φινλανδοί οδηγάρες;

Αν πληκτρολογήσετε τη λέξη «sisu» στη Wikipedia, θα δείτε ότι την περιγράφει ως τη «στωική αποφασιστικότητα, την επιμονή προς τον στόχο, το θάρρος και τη γενναιότητα», όπως την αντιλαμβάνονται στη Φινλανδία. Και είναι αυτό που εξηγεί το κάτι παραπάνω που έχουν οι μεγάλοι οδηγοί από τη χώρα του μακρινού βορρά καθώς έλαμψαν σε πίστες και ειδικές διαδρομές
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Στο σοβιετοφινλανδικό πόλεμο του 1939 οι Φινλανδοί δεν θα είχαν καμία τύχη. Ήταν μακράν λιγότεροι από τους αντιπάλους τους. Όμως, παρά τις μεγάλες αντιξοότητες, παρά τα δυσοίωνα προγνωστικά, το πάλαιψαν και κράτησαν την ανεξαρτησία τους. Όπως λένε οι ίδιοι, είχαν μέσα τους sisu. Αλλωστε υπάρχει μια παροιμία που συνηθίζουν να λένε οι ντόπιοι ηλικιωμένοι: «Με sisu μπορείς να περάσεις μέσα και από γρανίτες». Με το που τελείωσε, λοιπόν, ο σοβιετικοφινλανδικός πόλεμος, το 1940, οι New York Times δημοσίευσαν ένα άρθρο με τίτλο «Sisu: Η λέξη που εξηγεί τη Φινλανδία». Ήταν όλη η αλήθεια σε μία πρόταση.

Γιατί αν δει κάποιος αυτούς τους γρανιτένιους όγκους που βρίσκονται εκεί, μπορεί να καταλάβει πόσο δύσκολο είναι να διασχίσεις τούτο το ατσάλινο φυσικό στοιχείο οδηγώντας πέρα από τα όρια της πρόσφυσης. Θέλει κότσια, απαιτεί αυτό που στα ελληνικά λέμε «υπέρβαση». Όπως εξηγεί η Εμίλια Λάτι, ερευνήτρια Θετικής Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ελσίνκι, «όλοι έχουμε κάποιες στιγμές που πρέπει να φτάσουμε πέρα απ’ αυτό που πιστεύουμε ότι είμαστε ικανοί. Εκεί όπου σωματική, συναισθηματική και ψυχολογική αντοχή τελειώνουν. Τότε βγαίνει στην επιφάνεια κάποιο είδος δύναμης που μας επιτρέπει να συνεχίσουμε. Ακόμα κι όταν νομίζαμε ότι δεν θα μπορούσαμε».

Ε, είναι αυτό το στοιχείο που μεγάλοι Φινλανδοί, όπως οι Άρι Βάτανεν, Χένρι Τοϊβόνεν, Μαρκού Αλεν, Τόμι Μάκινεν, Γιούχα Κάνκουνεν, Μάρκους Γκρόνχολμ, Γιάρι-Μάτι Λάτβαλα και πολλοί άλλοι ωραίοι τύποι (οι περισσότεροι με τη βαρετή κατάληξη σε «en» στο επώνυμό τους) ανέπτυξαν από μικροί. Πιτσιρικάδες ακόμη, εξασκήθηκαν να οδηγούν σε χιόνια και λάσπες από τότε που ίσα- ίσα έβλεπαν πάνω απ’ το τιμόνι. Μετά έμενε να καλλιεργήσουν το ταλέντο τους οδηγώντας αγωνιστικά αυτοκίνητα.

ενας από τους πιο θεαματικούς και αγαπητούς οδηγός, ο Άρι Βάτανεν, στο φυσικό του χώρο, οδηγώντας για τη Ford
O Xάνου Μίκολα στα χρόνια της κυριαρχίας της Audi με το quattro (Photo: Audi)

Δεν είναι τυχαίο ότι στον κόσμο των αγώνων ραλί οι φινλανδοί οδηγοί διακρίθηκαν σε τόσο κορυφαίο επίπεδο. Είχαν το θάρρος και την ικανότητα να επιβιώσουν και να κερδίσουν πρωταθλήματα.

Είναι αυτό ακριβώς που, κάποτε, εξηγούσε ένας άλλος μεγάλος φινλανδός οδηγός, αυτήν τη φορά από το χώρο της Formula 1, ο Μίκα Χάκινεν, στον «Captain Slow» του Top Gear, όταν μάταια προσπαθούσε να του δείξει τα μυστικά της οδήγησης, σε ένα πραγματικά απολαυστικό βίντεο.