Οι αριθμοί λένε την αλήθεια όταν καταγράφουν πως στο πρώτο τρίμηνο της χρονιάς η Κίνα εξήγαγε 1,07 εκατομμύρια αυτοκίνητα, μία ασύλληπτη αύξηση της τάξης του 58% σε σχέση με τα αντίστοιχα περυσινά νούμερα. Η αιχμή του δόρατος βρίσκεται στη ζήτηση για ηλεκτρικά και αυξημένες πωλήσεις προς τη Ρωσία, ειδικά μετά την έναρξη του πολέμου όπου οι δυτικές κυρώσεις έπαψαν να εξάγουν αυτοκίνητα στη χώρα του Πούτιν. Αφ ης στιγμής περιπτώσεις όπως Volkswagen και Toyota διέκοψαν τις εμπορικές παρτίδες, τη θέση τους στη ρώσικη αγορά άρχισαν να παίρνουν οι, όχι και τόσο γνωστές σε εμάς, φίρμες τύπου Geely, Chery και Great Wall.
Η φόρα είχε ξεκινήσει για τα καλά από το 2022 όταν η Κίνα είχε ξεπεράσει την παντοδύναμη, σε αυτοκινητικά δεδομένα, Γερμανία ως η δεύτερη μεγαλύτερη σε εξαγωγές χώρα. Συγκεκριμένα, η Γερμανία είχε εξάγει 2,6 εκ. μονάδες, με την Κίνα να είχε φτάσει τις 3,2 εκ. Πλέον, θεωρείται πως η σταδιακή απομάκρυνση από τα ορυκτά καύσιμα συνετέλεσε στη «στροφή» προς τα κινέζικα αυτοκίνητα και αυτό έχει την εξήγησή του: καθώς η Κίνα δεν έχει το ιστορικό βάθος των μεγάλων κατασκευαστών, η πλεονεκτική της θέση σε σπάνιες γαίες, η μικρότερη εξάρτησή της από από εξωτερικούς προμηθευτές για μπαταρίες αλλά και η ομογενοποίηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων όπου δεν παίζει τόσο ρόλο το μηχανολογικό βάθος που έχουν προσθέσει και κατέχουν επί έναν και πλέον αιώνα οι κλασικές αυτοκινητοβιομηχανίες, σε συνεργασία με φτηνότερο κόστος κατασκευής, της δίνουν ένα ξεκάθαρο συγκριτικό πλεονέκτημα. Είναι αυτό που της επιτρέπει πλέον να αποβιβάζονται ηλεκτρικά κινέζικα αυτοκίνητα ακόμα και στην απαιτητική γερμανική αγορά και να διεκδικούν μερίδιο, μερικές δε φορές με ανερυθρίαστη αισθητική απομίμηση.
Η ουσία πάντως είναι ότι το παιχνίδι αποκτά, γρήγορα και με μεγάλα βήματα, νέα τροπή. Eταιρείες όπως η Saic ή η Byd (που υποστηρίζεται από τον διάσημο αμερικανό επενδυτή Γουόρεν Μπάφετ) συνιστούν νέες δυνάμεις των λεγόμενων NEV (New Energy Vehicle) ενώ στο έδαφός της κολοσσοί όπως η Tesla φτιάχνουν εδώ τα δικά τους εργοστάσια. Η εταιρεία του Έλον Μασκ έχει ήδη εδώ το δικό της ‘’Gigafactory’’ στο οποίο συναρμολογούνται περίπου 1,25 εκ. αυτοκίνητα και παίρνουν το δρόμο της εξαγωγής για Ευρώπη, Ιαπωνία και Καναδά.