Η Starbucks είναι η τελευταία προσθήκη στη λίστα των εταιρειών που απέσυραν τις διαφημίσεις τους από το Facebook συμμετέχοντας στο μποϊκοτάζ του μέσου κοινωνικής δικτύωσης επειδή ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ αρνήθηκε να «κατεβάσει» τις εμπρηστικές αναρτήσεις του Ντόναλντ Τραμπ για τις αντιρατσιστικές διαδηλώσεις μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ.
Στο αντάρτικο των διαφημιζόμενων έχουν δηλώσει συμμετοχή εταιρείες – κολοσσοί, όπως oι Verizon, Coca Cola και Unilever και αρκετές μικρότερες, όπως οι North Face και Patagonia.
Οι εταιρείες απαιτούν ορθότερη διαχείριση των αναρτήσεων στο FB και άμεση απόσυρση όσων προωθούν το μίσος.
Παρά την έκταση που έχει πάρει η καμπάνια #StopHateForProfit, ο Ζάκερμπεργκ δεν φαίνεται να ανησυχεί ιδιαίτερα, εκτιμά η βρετανική Telegraph.
Είναι αλήθεια, ότι μία αντίστοιχη εκστρατεία πριν χρόνια, είχε αναγκάσει την Google να αλλάξει την πολιτική της και να ελέγχει πλέον αυστηρά το περιεχόμενο του YouTube.
Ομως, στην περίπτωση του Facebook, οι διαφημιζόμενοι, προς το παρόν, κρατούν μία πιο χαλαρή στάση, καθώς η απόσυρση των διαφημίσεών τους ισχύει μόνο για τον Ιούλιο ή σε κάποιες περιπτώσεις, για μερικούς μήνες. Η Unilever μάλιστα, περιορίζει το μποϊκοτάζ μόνο στην αμερικανική αγορά.
Καθώς η μεγαλύτερη μερίδα της διαφήμισης στο Facebook ανήκει σε «μικρομεσαίες» εταιρείες -και μάλιστα οκτώ εκατομμύρια από αυτές- ο Ζάκερμπεργκ μάλλον δεν θα ανησυχήσει ιδιαίτερα, κι ας έπεσαν οι μετοχές του την Παρασκευή, παρατηρεί η λονδρέζικη εφημερίδα.
Αλλωστε, επειδή το χρονικό διάστημα κατά το οποίο ισχύει το μποϊκοτάζ, είναι μικρό, η κίνηση φαντάζει περισσότερο σαν δημόσιες σχέσεις από την πλευρά των εταιρειών, παρά μοχλός ουσιαστικής πίεσης για αλλαγή της πολιτικής του δημοφιλέστερου μέσου κοινωνικής δικτύωσης.
Η Telegraph σημειώνει ότι αν οι εταιρείες αυτές αποζητούσαν πραγματικά αλλαγή στην πολιτική διαχείρισης περιεχομένου του Facebook, θα έπρεπε να αποσύρουν όλες τους τις διαφημίσεις για πάντα, μέχρι να συμμορφωθεί ο Ζάκερμπεργκ με τις απαιτήσεις τους. Μόνο τότε, θα έπαιρνε το μήνυμα στα σοβαρά ο ιδρυτής και απόλυτος άρχοντας του μέσου. Και σίγουρα θα χρειαζόταν να ενώσουν τις φωνές και πράξεις διαμαρτυρίας πολύ περισσότερες εταιρείες που διαφημίζονται στην πλατφόρμα.
Με τις μέχρι τώρα ανακοινώσεις για απόσυρση διαφημίσεων, ο Ζάκερμπεργκ θα χάσει μόλις 76 εκατ. δολάρια.
Αυτή τη στιγμή, Google και Facebook ελέγχουν το 70% της αγοράς της online διαφήμισης και μαζί τη δύναμη να κάνουν ό,τι τους αρέσει.
Εξάλλου, ο πλούτος των προσωπικών δεδομένων και το εξαιρετικά ανεπτυγμένο σύστημα καταγραφής των προτιμήσεων κάθε χρήστη, που διαθέτει το Facebook, το κάνει πολύ ελκυστικό μέσο για τους διαφημιστές, που έχουν τη δυνατότητα να πουλήσουν τα προϊόντα τους σε ένα εξαιρετικά στοχευμένο κοινό.
Το πλήγμα στη φήμη του μέσου ίσως είναι μεγαλύτερο τελικά από το οικονομικό, επισημαίνουν οι αναλυτές τους οποίους επικαλείται η Telegrpah και οι συνέπειες του δεν μπορούν να προβλεφθούν. Το σίγουρο είναι πάντως, ότι το Facebook έχει περάσει από πολλά κύματα διαμαρτυρίας στο παρελθόν και το αυτί του Ζάκερμπεργκ έχει ακούσει πολλές απειλές για αποχωρήσεις χρηστών, επενδυτών και διαφημιστών, αλλά έχει καταφέρει να επιβιώσει χωρίς πρόβλημα.