Η εμφάνιση πριν από έναν χρόνο στους δρόμους του Ντουμπάι του πρώτου… Robocop προκάλεσε αίσθηση. Το ρομπότ που υπηρετεί στην Αστυνομία της μητρόπολης των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων φοράει την αστυνομική του στολή αλλά μέχρι σήμερα κυκλοφορεί μόνο σε τουριστικές περιοχές και σε εμπορικά κέντρα και προς το παρόν τα καθήκοντά του περιορίζονται στο να παρέχουν πληροφορίες τουριστικού ενδιαφέροντος. Το ρομπότ μιλάει πολλές γλώσσες και έτσι εξυπηρετεί τους χιλιάδες τουρίστες που επισκέπτονται το Ντουμπάι. Το ρομπότ όμως διαθέτει μικρόφωνα και σύνδεση με το κέντρο επιχειρήσεων της Αστυνομίας και έτσι αν για οποιονδήποτε λόγο κάποιος κάτοικος ή επισκέπτης του Ντουμπάι θέλει να επικοινωνήσει άμεσα με την Αστυνομία, μπορεί να το κάνει μέσω του ρομπότ.
Οι Αρχές του Ντουμπάι έχουν δηλώσει την επιθυμία τους, μέχρι το 2030 το 25% του προσωπικού της Αστυνομίας της πόλης να αποτελείται από ρομπότ. «Αυτά τα ρομπότ δουλεύουν 24 ώρες, επτά ημέρες την εβδομάδα, δεν ζητούν άδεια και δεν αρρωσταίνουν» δήλωσαν με αρκετή δόση κυνικότητας στο βρετανικό ειδησεογραφικό δίκτυο BBC στελέχη της PAL Robotics, κατασκευάστριας εταιρείας αυτών των ρομπότ.
Ο Νόελ Σάρκι, καθηγητής Πληροφορικής στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ, έχει συνεργαστεί με τις Αρχές του Ντουμπάι στο μεγαλεπήβολο σχέδιο που έχουν να μετατρέψουν σύντομα την πόλη σε έναν τόπο βγαλμένο κυριολεκτικά από ταινία επιστημονικής φαντασίας, όπου θα κυκλοφορούν και θα εργάζονται ρομπότ κάθε είδους, θα κυκλοφορούν σε δρόμους αλλά και στους αιθέρες ταξί-drones, θα υπάρχουν υπερηχητικά τρένα και άλλες φουτουριστικές εφευρέσεις και υπηρεσίες. Αν και ο Σάρκι θεωρεί δύσκολη και με αρκετά αρνητικά σημεία τη χρήση ρομπότ στους δρόμους, εντούτοις αναφέρει ότι τα επόμενα χρόνια θα βλέπουμε ολοένα και περισσότερα να κυκλοφορούν.
«Κάποια ρομπότ θα περιπολούν για λόγους ασφαλείας και άλλα για να εντοπίζουν βόμβες ή άλλα επικίνδυνα υλικά. Θα υπάρχουν επίσης αυτά που θα καθαρίζουν δρόμους και κτίρια, ρομπότ που θα κάνουν διαφόρων ειδών ελέγχους και φυσικά αυτά που θα κάνουν μεταφορές προϊόντων. Προς το παρόν τέτοια ρομπότ κοστίζουν πολύ και χαλάνε εύκολα, για αυτό και δεν υπάρχει ακόμη εκτεταμένη χρήση τους» αναφέρει ο Σάρκι που θεωρεί επίσης παρακινδυνευμένη τη γενικευμένη χρήση ιπτάμενων drones για μεταφορά προϊόντων αλλά και ανθρώπων. Πιστεύει ότι θα υπάρξει «μποτιλιάρισμα» στους αιθέρες το οποίο θα δημιουργεί σοβαρούς κινδύνους και για όσους ανθρώπους βρίσκονται ψηλά αλλά και για όσους βρίσκονται στο έδαφος, οι οποίοι σε περιπτώσεις ατυχημάτων θα βλέπουν τα drones να πέφτουν… στα κεφάλια τους.
Στην Κίνα, η οποία αναπτύσσει το μεγαλύτερο στον πλανήτη δίκτυο καμερών παρακολούθησης, ολοένα και περισσότερα ρομπότ κάνουν την εμφάνισή τους καθημερινά σε αεροδρόμια και σταθμούς τρένων. Στον σταθμό τρένων Zhengzhou στην πόλη Ξενάν κάνει αισθητή την παρουσία του το ύψους 1,60 μέτρων E-Patrol Robot Sheriff. Το ρομπότ διαθέτει κάμερες και πολλούς αισθητήρες και με τη βοήθειά τους ανιχνεύει εστίες φωτιάς. Μπορεί επίσης να αναγνωρίζει πρόσωπα, γεγονός που του επιτρέπει να εντοπίζει και να ακολουθεί άτομα που κρίνει ότι μπορεί να προκαλέσουν οποιουδήποτε είδους προβλήματα στον σταθμό και στους επιβάτες. Στο Διεθνές Αεροδρόμιο Shenzhen, στη νότιο Κίνα, το ρομπότ AnBot χρησιμοποιεί τις τέσσερις κάμερές του για να πραγματοποιεί ελέγχους ασφαλείας.
Ο Μπιλάλ Καντούχ είναι μέλος μιας ερευνητικής ομάδας του Πανεπιστημίου του Λιντς η οποία αναπτύσσει έναν στόλο από τριών ειδών drones που θα μπορούν να επιδιορθώνουν ζημιές στα οδοστρώματα. «Κάποια drones θα πραγματοποιούν ελέγχους στους δρόμους και όταν εντοπίσουν κάποιες ζημιές θα ακολουθούν κάποια άλλα που θα σκάβουν και θα κάνουν εργασίες για να έρθουν κάποια άλλα που θα διαθέτουν τρισδιάστατους εκτυπωτές οι οποίοι θα εκτυπώνουν τα υλικά με τα οποία θα επιδιορθώνονται οι ζημιές» αναφέρει ο Καντούχ και σημειώνει:
«Σκεφτείτε ένα drone που θα προσγειώνεται σε ένα ψηλό κτίριο ή σε δύσκολα προσβάσιμα σημεία και θα μπορεί με τους βραχίονες του να αλλάζει λάμπες ή να εγκαθιστά κάποιον τηλεπικοινωνιακό ή άλλο εξοπλισμό. Τέτοια ρομπότ και θα βοηθούν στο να μην εκθέτουν εργάτες τον εαυτό τους σε κίνδυνο και θα επιτρέπουν να συνεχίζεται η εύρυθμη λειτουργία ενός κτιρίου ή της πόλης. Η τεχνολογία για όλα αυτά υπάρχει πλέον και το μόνο θέμα που τίθεται είναι αν θα υπάρξει αποδοχή από τους πολίτες και τις οργανωμένες κοινωνίες της γενικευμένης χρήσης ρομπότ στην καθημερινότητά τους και η δημιουργία των ανάλογων νόμων και ρυθμίσεων για τη λειτουργία αυτών των ρομπότ».