Η πρόσκληση στο ξενοδοχείο Four Seasons Astir Palace είχε εστιασμένο ενδιαφέρον: η 3η, πλέον, γενιά του best seller της κατηγορίας ανανεώθηκε και εφορμά σταθερά για το βάθρο. Όμως στο άρθρο που ξεκινήσατε να διαβάζετε έχει σοβαρό ενδιαφέρον η εισαγωγική ομιλία του Τάκη Θεοχαράκη για όλα όσα απασχολούν την αυτοκίνηση. Αυτήν που βρίσκεται εν μέσω τεκτονικών αλλαγών με την ηλεκτροκίνηση και ό,τι αυτή συνεπάγεται.
Ναι, γίνεται πολύς λόγος για τις επικείμενες επιβαρύνσεις στα κινεζικά ηλεκτρικά που εισάγονται στην Ευρώπη, γίνονται επ’ αυτού διαπραγματεύσεις και το κινεζικό σκάκι είναι εν εξελίξει καθώς τα οικονομικά μεγέθη που ενεπλέκονται είναι τεράστια.
Πέραν αυτού, μεσολάβησαν τεράστιες αλλαγές στην αγορά, με μικρά αυτοκίνητα, άλλοτε κυρίαρχα στην κατηγορία των υπερμίνι, όπως τα Nissan Micra ή Ford Fiesta, να έχουν αποχωρήσει από τους καταλόγους. «Κερασάκι» οι αυξήσεις στις τιμές, ανεξαρτήτως κατηγοριών. Θέλετε η Κόβιντ, θέλετε το γνωστό, τότε, θέμα με τα τσιπ όπως και η βίαιη αναταραχή στην αλυσίδα παραγωγής και διανομής, θέλετε η άνοδος των τιμών σε πρώτες ύλες (χαλκό, σίδηρο) και ό,τι κλυδωνίζει ο πόλεμος στην Ουκρανία, βάλτε τα όλα μαζί, προσθέστε τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση και ποτέ άλλοτε τα νεότερα χρόνια δεν έχουν υπάρξει τόσες αλλαγές. Όπως είπε χαρακτηριστικά ο ισχυρός άνδρας του Ομίλου, «έχουμε ξυπνήσει σε μία νέα αγορά αυτοκινήτου».
‘Οσο για την τελευταία, την ηλεκτροκίνηση, σαφώς είναι το σχήμα των πραγμάτων που έρχεται. Ωστόσο, όπως είπε ο κ. Θεοχαράκης, οι λεγόμενοι ‘’early adopters’’ της νέας αυτής τεχνολογίας δεν συνέχισαν να έρχονται τόσο αθρόα προς αυτήν και, για παράδειγμα, το σχετικό νούμερο ταξινομήσεων EVs είναι χαμηλότερο σε σχέση με πέρυσι. Δεν είναι εύκολη η διαδικασία μετάβασης στα EV και ενδεικτικό είναι ότι υπάρχει σοβαρό θέμα υποδομών στην Ελλάδα με πολύ χαμηλή αναλογία φορτιστών ανά χιλιομετρική απόσταση.
Στη χώρα μας η αναλογία των EV στα μερίδια αγοράς είναι χαμηλή, στο 4,5%, ενώ παρά τη θετική ώθηση του πρόσφατου προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» που επιδοτεί με €9.000 + €2.000 (σε περίπτωση απόσυρσης παλαιού αυτοκινήτου), δεν πρέπει να ξεχνάμε πως υπάρχει ένα «ταβάνι» επιδότησης μέχρι 3.000 αυτοκίνητα.
Παρόλα αυτά, ακόμα και εν μέσω δηλώσεων της ιταλίδας πρωθυπουργού, Τζόρτζια Μελόνι, ότι «δεν θα αποδεχθεί το 2035 (σ.σ. καταληκτική ημερομηνία πώλησης καινούργιων θερμικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη) την ηλεκτροκίνηση» ως τη μόνη μορφή αυτοκίνησης στην αγορά, η πορεία θα προχωρήσει.
Υπάρχουν θέματα με τις μπαταρίες, το βάρος τους, το γνωστό θέμα με τα πλοία ή τη διαδικασία εργοστασιακής αλυσίδας. Για παράδειγμα, οι λεγόμενες μπαταρίες solid state (στερεού τύπου) ενέχουν λιγότερα προβλήματα. Αναμένεται να τις δούμε στα μελλοντικά Nissan, το 2028, τόσο στο νέας γενιάς GT-R όσο και σε κάποιο SUV της εταιρείας. Περιλαμβάνουν όμως τελείως διαφορετικές εργοστασιακές υποδομές στην κατασκευή τους, με άλλο know-how και, βέβαια, δεν νοείται να παράγονται σε μακρινά γεωγραφικά σημεία από την έδρα των αυτοκινήτων όπου θα τοποθετούνται. Εξ ου και η Nissan ήδη εργάζεται στο να έχει τα σχετικά αντίστοιχα εργοστάσια (παραγωγής μπαταριών και συναρμολόγησης αυτοκινήτων) σε κοντινές αποστάσεις, στο Σάντερλαντ της Μ. Βρετανίας.
Με αυτά και με εκείνα, το πρωινό στη Βουλιαγμένη ήταν ενδιαφέρον και γόνιμο όσον αφορά το βάθος της αυτοκίνησης και των εξελίξεων που συντελούνται. Όσο για για το «νέο» Nissan Qashqai, τις εκδόσεις, τις σχετικές φωτό και την ενδιαφέρουσα καλοκαιρινή προσφορά μπορείτε να τα δείτε όλα εδώ.