Το φουτουριστικό MAVERIC μπορεί να αποτελέσει το πρότυπο για μια νέα γενιά επιβατηγών, φιλικών προς το περιβάλλον, αεροσκαφών | Airbus
Θέματα

Τα «πράσινα» αεροσκάφη είναι το μέλλον ή απλώς ένα όραμα;

Σε φάση δοκιμών βρίσκονται διάφορα επαναστατικής τεχνολογίας αεροσκάφη που δεν ρυπαίνουν την ατμόσφαιρα. Η βιομηχανία των αερομεταφορών προσπαθεί να διαπιστώσει αν θα καταφέρει να αντικαταστήσει τους σημερινούς στόλους ή αν τα σκάφη αυτά θα παραμείνουν απλώς μια ακόμη ιδέα που δεν θα υλοποιηθεί ποτέ
Protagon Team

Σε μια μυστική τοποθεσία, η Airbus συνεχίζει εδώ και πολλούς μήνες τις δοκιμές ενός πειραματικού αεροσκάφους της. Το MAVERIC (Model Aircraft for Validation and Experimentation of Robust Innovative Controls) έχει αεροδυναμικό σχεδιασμό, με τα φτερά και τη μηχανή του ενσωματωμένα στο κυρίως σώμα. Καταναλώνει 20% λιγότερα καύσιμα και παράγει πολύ λιγότερο θόρυβο από τα συμβατικά αεροσκάφη. Το πρωτότυπο με το οποίο γίνονται οι δοκιμές είναι πολύ μικρού μεγέθους, αλλά η εταιρεία πιστεύει ότι μπορεί να έχει τις ίδιες επιδόσεις και σε μέγεθος ενός μεγάλου επιβατηγού σκάφους. Η Airbus έχει δημιουργήσει το πρόγραμμα ZEROe, στο πλαίσιο του οποίου θα κατασκευαστούν νέα αεροσκάφη φιλικών στο περιβάλλον. Μάλιστα πριν από τέσσερις μήνες ο ευρωπαϊκός αεροναυπηγικός κολοσσός παρουσίασε τα σχέδια τριών επιβατηγών αεροσκαφών που θα κινούνται με υδρογόνο και δεν θα μολύνουν την ατμόσφαιρα.

«Η πρόκληση είναι εδώ και είναι μεγάλη. Υπάρχει προσδοκία από την κοινωνία και είναι υποχρέωση μας να βρούμε τρόπους να απαντήσουμε σε αυτή την πρόκληση. Πιστεύουμε ότι πρέπει να ασχοληθούμε με πραγματικά επαναστατικές τεχνολογίες» δηλώνει η Σάντρα Μπουρ Σέφερ, επικεφαλής της Airbus UpNext της θυγατρικής της Airbus που αξιολογεί νέες τεχνολογίες που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή αεροσκαφών. H Airbus έχει δεσμευτεί για τη δημιουργία μέχρι το 2035 ενός αεροσκάφους που θα παράγει μηδενικούς ρύπους, το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα βασίζεται σε ένα υβριδικό σύστημα παροχής ενέργειας με χρήση υδρογόνου, τόσο σε αέρια μορφή όσο και σε κυψέλες καυσίμου.

Το Maveric φαίνεται ότι προωθείται πιο ελκυστική πρόταση από άλλες επειδή ο σχεδιασμός του είναι τέτοιος που εκτός από τα περιβαλλοντικά οφέλη περιορίζει αξιοσημείωτα το κόστος κατασκευής ενός επιβατηγού σκάφους. Οπως αναφέρει σε δημοσίευμά του το BBC, διάφορες εταιρείες, όπως η KLM, δεδομένης της κατάστασης που βιώνει η βιομηχανίας των αερομεταφορών εξαιτίας της πανδημίας βρίσκουν πολύ ελκυστική την πρόταση κατασκευής νέων αεροσκαφών με τον σχεδιασμό του Maveric.

Αλλες προτάσεις

Η Boeing με τη σειρά της αναπτύσσει τη δική της πρόταση στον τομέα των επιβατηγών αεροσκαφών που θα μολύνουν όσο το δυνατόν λιγότερο το περιβάλλον. O αμερικανικός αεροναυπηγικός κολοσσός πειραματίζεται με το TTBW (Transonic Truss-Braced Wing) που αποτελεί μια καινοτόμο εφαρμογή διατάξεων υποστήριξης πολύ μεγάλων, αλλά πολύ λεπτών φτερών, με τα οποία τα αεροσκάφη θα μπορούν να πετούν πολύ ψηλά σε πολύ υψηλές ταχύτητες, γεγονός που θα κάνει πιο αποδοτική την πτήση όσον αφορά την κατανάλωση καυσίμων. Τα σκάφη με τον σχεδιασμό TTBW θα πετούν στο αποκαλούμενο διηχητικό φάσμα ταχυτήτων που είναι αυτό ανάμεσα στα Mach 0,8 και Mach 1,2, δηλαδή λίγο πριν και λίγο μετά το φράγμα του ήχου.

Τα αεροσκάφη τεχνολογίας TTBW θα έχουν εντυπωσιακά σε μέγεθος και λειτουργία φτερά, που θα τους επιτρέπουν να κινούνται πολύ πιο αποδοτικά από ό,τι τα σημερινά αεροπλάνα (Boeing)

Για πτήσεις σε κοντινές αποστάσεις, η βιομηχανία αερομεταφορών φαίνεται να συγκλίνει στη χρήση ηλεκτροκίνητων αεροσκαφών. Παρόλα αυτά, κανείς δεν μπορεί να στοιχηματίσει ότι τα διαφόρων ειδών «πράσινα» αεροσκάφη θα αποδειχθούν το ίδιο ικανά και ασφαλή στην μεταφορά επιβατών και φορτίων σε όλο τον πλανήτη όπως τα συμβατικά αεροσκάφη. Μένει λοιπόν να αποδειχθεί αν η χρήση των φιλικών προς το περιβάλλον αεροσκαφών θα γίνει μια πραγματικότητα στο κοντινό μέλλον ή αν θα παραμείνει ένα ανεκπλήρωτο όνειρο.