Τα επίσημα στοιχεία δεν λένε πάντα την αλήθεια. Αυτό ισχύει σε μεγάλο βαθμό για την ελληνική αγορά αυτοκινήτου, η οποία εμφανίζει το πρώτο εννιάμηνο του έτους μία αύξηση των ταξινομήσεων καινούριων ΙΧ της τάξης του 8,6% με 63.216 πωλήσεις εφέτος έναντι 58.184 του αντίστοιχου περυσινού διαστήματος.
Ωστόσο πίσω από αυτήν την φαινομενική ανάκαμψη κρύβονται στοιχεία, τα οποία προβληματίζουν έντονα τους ανθρώπους της αγοράς, καθώς η κατάσταση σώζεται κυρίως από τις αυξανόμενες πωλήσεις ενοικιαζόμενων αυτοκινήτων λόγω της ανόδου του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα. Από την άλλη πλευρά υπάρχει μία πτώση στις λιανικές πωλήσεις, η οποία αποτυπώνει την οικονομική δυσπραγία και την κακή ψυχολογία των ιδιωτών. Αν μάλιστα σκεφτούμε, ότι την περυσινή χρονιά είχαμε δύο εκλογικές αναμετρήσεις, πολύμηνες διαπραγματεύσεις με τους εταίρους με φόντο το Grexit και την επιβολή των capital controls, τότε κατανοούμε την απαισιοδοξία που πηγάζει από τα επίσημα στοιχεία ταξινομήσεων.
Ο εφετινός Σεπτέμβριος ήταν χαρακτηριστικός του συγκεκριμένου κλίματος, αφού οι πωλήσεις στα καινούρια Ι.Χ. μειώθηκαν κατά 10,3% σε σχέση με τον αντίστοιχο περυσινό μήνα (5.125 τεμάχια το 2015 και μόνον 4.595 τεμάχια το 2016). Αυτό οφείλεται κυρίως στην φοροεπιδρομή που έπληξε με τον ΕΝΦΙΑ και τον φόρο εισοδήματος τον μέσο Ελληνα, ενώ μέχρι το τέλος της χρονιάς θα υπάρξουν και νέες αναταράξεις με τα Τέλη Κυκλοφορίας.
Ωστόσο η εφετινή χρονιά ανέδειξε ορισμένες νέες τάσεις με κερδισμένους και χαμένους. Ας δούμε λοιπόν τα πάνω και τα κάτω της ελληνικής αγοράς αυτοκινήτου, όπως προκύπτουν από τα στοιχεία του πρώτου οκταμήνου.
Οι κερδισμένοι
Οι βενζινοκινητήρες
Πέρυσι προτίμησε μόλις το 35% των ελλήνων αγοραστών ένα καινούριο Ι.Χ. με βενζινοκινητήρα. Το πρώτο οκτάμηνο του 2016 αποτυπώνει όμως μία θεαματική αλλαγή, αφού το ποσοστό των ταξινομήσεων βενζινοκίνητων μοντέλων έχει σκαρφαλώσει στο 47% και πλησιάζει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο γύρω στο 50%. Οι Ελληνες μαθαίνουν σιγά – σιγά, ότι στις μικρές κατηγορίες δεν συμφέρει οπωσδήποτε ένα ντιζελοκίνητο μοντέλο, καθώς μάλιστα διανύουν πολλές φορές λιγότερα από 10.000 χιλιόμετρα τον χρόνο. Επίσης οι εταιρείες ενοικίασης αγοράζουν συνήθως μικρά μοντέλα πόλης, που διατίθενται αποκλειστικά με κινητήρες βενζίνης, ενώ και οι αυτοκινητοβιομηχανίες λανσάρουν συνεχώς αποδοτικότερα και οικονομικότερ μοτέρ τέτοιας τεχνολογίας.
Οι εταιρικές πωλήσεις
Τα λεγόμενα λίζινγκ φτάνουν πλέον το 57% της συνολικής αγοράς. Πάντως, οι περισσότερες εταιρικές πωλήσεις αφορούν στον τουρισμό (ενοικιαζόμενα μοντέλα) και δεν διαχέονται ισορροπημένα σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, ενώ το γκρίζο τοπίο φορολόγησης λειτουργεί ουσιαστικά απαγορευτικά για το λίζινγκ από ιδιώτες, όπως συμβαίνει σε πολλές χώρες του εξωτερικού.
Τα σούπερ μίνι
Η λεγόμενη «Κατηγορία Β» με εκπροσώπους, όπως τα Toyota Yaris, VW Polo, Ford Fiesta, Hyundai i20, κλπ. συνεχίζει τον καλπασμό της και φαίνεται ότι στο τέλος της χρονιάς θα κατακτήσει ένα μερίδιο κοντά στο 40% στο σύνολο των πωλήσεων. Πρόκειται για μοντέλα, τα οποία είναι προσιτά και σύγχρονα, ενώ οι διαστάσεις και οι χώροι τους μεγαλώνουν συνεχώς, με αποτέλεσμα να καλύπτουν πλέον τις ανάγκες και πολλών οικογενειών. Για παράδειγμα το σημερινό VW Polo είναι σαφώς μεγαλύτερο και πιο ευρύχωρο από το VW Golf πρώτης γενιάς.
Το Nissan Qashqai
Το δημοφιλές SUV σπάει ταμεία στην Ελλάδα, αλλά και στην Ευρώπη όπου αποτελεί το εμπορικότερο μοντέλο της κατηγορίας του. Στη χώρα μας βρίσκεται στην κορυφή των ταξινομήσεων και οι πωλήσεις του αντιστοιχούν στο 4% του συνόλου όλης της αγοράς! Εδώ πάντως επιλέγουν οι καταναλωτές στη συντριπτική τους πλειοψηφία πετρελαιοκίνητες εκδόσεις.
Hyundai – Kia
Οι δύο εταιρείες βρίσκονταν τα τελευταία χρόνια σε χαμηλή πτήση λόγω των οικονομικών προβλημάτων της ελληνικής αντιπροσωπείας. Φαίνεται όμως ότι θα επανέλθουν δυναμικά στο προσκήνιο και θα ανατρέψουν τα σημερινά δεδομένα, καθώς τις ανέλαβε ο όμιλος Βασιλάκη και από τον Ιανουάριο – Φεβρουάριο του 2017 θα ξεκινήσουν ένα μπαράζ προβολής και προώθησης των προϊόντων τους. Να σημειώσουμε, ότι ο όμιλος Βασιλάκη αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα τη Seat και ότι διαθέτει ένα μεγάλο δίκτυο λιανικής με δέκα διαφορετικές μάρκες.
Οι χαμένοι
Οι πετρελαιοκινητήρες
Μέχρι πέρυσι έμπαιναν οι πελάτες στις αντιπροσωπείες και απλά ρωτούσαν τους πωλητές, τι πετρελαιοκίνητα μοντέλα μπορούν να τους δείξουν. Η συγκεκριμένη τάση άλλαξε και η ζυγαριά θα γύρει για τα καλά υπέρ της βενζίνης, όταν εφαρμοστούν οι νέες αντιρρυπαντικές τεχνολογίες Εuro 7, εξαιτίας των οποίων θα ακριβύνουν αισθητά τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Επίσης οι μετρήσεις των ρύπων τους θα γίνονται στο μέλλον δειγματοληπτικά στον δρόμο και όχι στα εργαστήρια, ενώ και οι βενζινοκινητήρες νέας γενιάς έχουν αποδειχθεί πλέον εξαιρετικά οικονομικοί.
Οι λιανικές πωλήσεις
Μπορεί να έχουμε άνοδο στο σύνολο των πωλήσεων της ελληνικής αγοράς καινούριων Ι.Χ., όμως οι ιδιώτες αγοραστές λιγοστεύουν αντί να αυξάνουν. Πρόκειται για ένα ανησυχητικό φαινόμενο, επειδή εκφράζει το κακό οικονομικό κλίμα, αλλά και επειδή η κερδοφορία των εταιρειών του κλάδου εξαρτάται κυρίως από τις λιανικές και όχι τις εταιρικές πωλήσεις.
Η Μazda
Η ιαπωνική μάρκα παραμένει ορφανή στη χώρα μας και έχει αφεθεί ουσιαστικά στην τύχη της από τη μητρική εταιρεία, η οποία προφανώς δεν καίγεται να επανεμφανιστεί σε μία συρρικνωμένη αγορά με τα δύσκολα χαρακτηριστικά της ελληνικής. Είναι πραγματικά κρίμα, γιατί η Mazda διαθέτει ποιοτικά προϊόντα, ενώ και οι χιλιάδες κάτοχοι τέτοιων αυτοκινήτων στη χώρα μας νιώθουν βεβαίως ανασφάλεια με τη συγκεκριμένη κατάσταση.
Τα λίζινγκ
Οι εταιρικές πωλήσεις βρίσκονται σε άνοδο κυρίως λόγω του τουρισμού. Αντίθετα, το εταιρικό λίζινγκ για στελέχη επιχειρήσεων έχει πληγεί από τη νέα νομοθεσία σύμφωνα με την οποία φορολογείται ως εισόδημα η παροχή εταιρικού αυτοκινήτου σε έναν υπάλληλο. Αυτό έχει μεταξύ άλλων ως αποτέλεσμα, να αρνούνται ορισμένες φορές τα στελέχη τη χορήγηση ενός εταιρικού αυτοκινήτου, προκειμένου να αποφύγουν την εφορία, ενώ πολύ συχνά καταφεύγουν στη λύση ενός προσιτού μοντέλου χαμηλού κόστους.