Ο Νίτσε ταξιδεύει
Το καλοκαίρι του 1881 ο Φρειδερίκος Νίτσε έχει φτάσει στις ψυχρές αλπικές περιοχές, αλλά μόλις αισθάνεται το κρύο στα βουνά, με την εκτυφλωτική λαμπρότητα του πρώτου χιονιού να απειλεί την ήδη επιβαρυμένη όρασή του, ξεκινάει ταξίδια με το τρένο αναζητώντας τη ζέστη της γαλλικής Ριβιέρας ή της Ιταλίας. Τελικά, τον Ιούλιο του 1881 βρίσκει έναν «ιδιωτικό παράδεισο» στο περίφημο Ζιλς-Μαρία, ένα από τα πολλά όμορφα χωριουδάκια στο μαγευτικό τοπίο του Ανω Ενγκαντίν, γύρω από το Σεν Μόριτς της Ελβετίας.
Ο Σαίξπηρ θρηνεί τον γιο του
Το καλοκαίρι του 1596 ο θίασος του Σαίξπηρ ξεκινάει περιοδεία στο Κεντ και την 1η Αυγούστου παίζουν στην αγορά του Φάβερσαμ. Λίγες μέρες μετά την παράσταση ο άγγλος βάρδος δέχεται ένα σκληρό προσωπικό πλήγμα. Ο 11χρονος μοναχογιός του Αμνετ, τον οποίο είχε αποκτήσει με την Αν Χάθαγουεϊ, πεθαίνει. Ο βιογράφος του, Πίτερ Ακρόιντ, ακολουθώντας τις πηγές υποθέτει λογικά ότι στις 11 Αυγούστου ο Σαίξπηρ σπεύδει από το Κεντ στο Στράτφορντ για την κηδεία.
Ο Οσκαρ Γουάιλντ ερωτεύεται
Την άνοιξη του 1892 ο Οσκαρ Γουάιλντ γνωρίζεται με τον λόρδο Αλφρεντ Ντάγκλας, γόνο ενός μαρκήσιου που έχει την τάση να σπαταλά πολλά χρήματα στη διασκέδαση και στο ντύσιμο. Η έλξη είναι αμοιβαία και ο Γουάιλντ, παντρεμένος τότε με δύο παιδιά, παρασύρεται από τον «Μπόζι», όπως θα τον αποκαλεί έκτοτε. Τον Ιούνιο του 1892 έχει πλέον «κατακτηθεί».
Ο Μπέκετ έχει πρεμιέρα
Το «Περιμένοντας τον Γκοντό» είχε κάνει πρεμιέρα στο Παρίσι, στο «Theatre de Babylone», στις 5 Ιανουαρίου 1953. Στοίχημα, ωστόσο, αποτελούσε και η αγγλόφωνη πρεμιέρα του στο Λονδίνο, η οποία ορίστηκε για τις 3 Αυγούστου 1955. Βλαντίμιρ ήταν ο ηθοποιός Πολ Ντέινμαν και Εστραγκόν ο Πίτερ Γούντθορπ. Ο Πίτερ Μπουλ, πάλι, υποδύθηκε τον μεγαλόσωμο βάναυσο νταή Πότσο. Αυτός ήταν που περιέγραψε ζωηρά την αντίδραση του κοινού της πρεμιέρας: «Κύματα εχθρότητας ξεσπούσαν στα φώτα της ράμπας και η μαζική αποχώρηση, που έμελλε να γίνει ένα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία του έργου, άρχισε πολύ γρήγορα μετά το ανέβασμα της αυλαίας. Τα γρυλίσματα που ακούγονταν έως εμάς ήταν επίσης πολύ ανησυχητικά… Η αυλαία έπεσε με μέτριο χειροκρότημα, ίσα που καταφέραμε να κάνουμε τρεις εξόδους, και μια αίσθηση θλίψης και ματαίωσης μας κυρίεψε όλους».
Ο Κάφκα μετακομίζει
Τον Αύγουστο του 1914 ξεκινούσε ουσιαστικά ο Α’ Παγκόσμιος Πόλεμος, με την Αυστροουγγαρία να έχει ήδη (τον Ιούλιο) κηρύξει τον πόλεμο στη Σερβία. Ο πόλεμος είχε άμεσες συνέπειες στην οικογένεια Κάφκα, καθώς ότι οι σύζυγοι των αδελφών του, της Ελι και της Βάλι, κατετάγησαν στον στρατό. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η οικογένεια να παίζει το παιχνίδι με τις μουσικές καρέκλες, όπως γράφει ο βιογράφος του Φραντς Κάφκα, Νίκολας Μάρεϊ.
Ο Φρόιντ αυτοεξορίζεται
Στις 4 Ιουνίου 1938 ο Ζίγκμουντ Φρόιντ, μαζί με τη γυναίκα του Μάρτα και την κόρη τους Αννα, εφοδιασμένοι με όλα τα αναγκαία έγγραφα και τις άδειες εξόδου, αποχαιρετούν οριστικά τη Βιέννη, την πόλη όπου ο μετρ της ψυχανάλυσης είχε ζήσει επί 79 χρόνια και με την οποία ένιωθε τόσο δεμένος. Μαζί τους έρχονται δυο οικιακές βοηθοί. Η μία είναι η Πόλα Φιχτλ, η οποία θα παραμείνει έκτοτε η βασική οικονόμος της οικογένειας.
Ο Ντοστογιέφσκι κρατάει ημερολόγιο
Η τελευταία χρονιά της παραμονής του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι στην Ευρώπη ήταν μια από τις σημαντικότερες στιγμές της νεότερης Ιστορίας της. Η επεκτατική πολιτική της Πρωσίας είχε οδηγήσει στο ξέσπασμα πολεμικών συγκρούσεων τον Ιούλιο του 1870, μετατρέποντας τον ευρωπαϊκό πόλεμο σε μια υπόθεση άμυνας των Γάλλων υπέρ της εδαφικής κυριαρχίας και της ελευθερίας του έθνους τους.
Το σημείωμα βασίζεται στις εξής βιογραφίες: «Φρίντριχ Νίτσε» της Sue Prideaux (εκδ. Πατάκης, μτφ. Νίνα Μπούρη, 2021), «Σαίξπηρ – η βιογραφία» του Πίτερ Ακρόιντ (εκδ. Μικρή Αρκτος, μτφ. Σπύρος Τσούγκος, 2010), «Οσκαρ Ουάιλντ» του Ρίτσαρντ Ελμαν (εκδ. Πατάκης, μτφ. Ελεάννα Πανάγου, 2009), «Κάφκα» του Νίκολας Μάρεϊ (εκδ. Ινδικτος, μτφ. Ξενοφών Κομνηνός, Αλέξανδρος Κυπριώτης, 2005), «Σάμουελ Μπέκετ – η κατάρα της δόξας» του Τζέιμς Νόλσον (εκδ. Scripta, μτφ. Γιώργος-Ικαρος Μπαμπασάκης, 2001), «Ο Σίγκμουντ Φρόιντ» της Ελιζαμπέτ Ρουντινεσκό (εκδ. Πατάκης, μτφ. Μήνα Γαρέφη-Πατεράκη, 2017), «Φιόντορ Μιχαήλοβιτς Ντοστογιέφσκι» του Λεονίντ Γκρόσμαν (εκδ. Αρμός, μτφ. Δ.Τριανταφυλλίδης, 2008)