Την ώρα που η Ευρωπαϊκή Ενωση και ο Καναδάς βρίσκονται κοντά στις τελικές υπογραφές για την έναρξη της γραμμής παραγωγής που θα κατασκευάσει 24 συνολικά νέα Canadair (επισήμως θα ονομάζονται De Havilland DHC-515 και η Ελλάδα αναμένει επτά από το 2026 έως το 2030), μια νέα εταιρεία μοιάζει να μπαίνει παράλληλα στο παιχνίδι.
Πρόκειται για τη γαλλική Hynaero με έδρα το Μπορντό, η οποία προτείνει το πυροσβεστικό της αεροσκάφος Fregate-F100, στα πρότυπα και αυτό των Canadair, καθώς σύμφωνα με τη γαλλική εφημερίδα La Tribune «η γήρανση των στόλων Canadair και η αναζωπύρωση των δασικών πυρκαγιών στην Ευρώπη ανοίγουν μια νέα αγορά για μελλοντικά πυροσβεστικά αεροσκάφη».
Το καλοκαίρι του 2023 σημαδεύτηκε και πάλι από σφοδρές δασικές πυρκαγιές γύρω από τη Μεσόγειο, ενώ θρηνήσαμε και τη συντριβή ενός Canadair στις 25 Ιουλίου, κατά την οποία έχασαν τη ζωή τους οι δύο πιλότοι του. Τόσο σε γαλλικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο υπάρχει μια αυξανόμενη συνειδητοποίηση ότι τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης πρέπει να εκσυγχρονιστούν, να ανανεωθούν και να επεκταθούν.
Ο στόχος, σύμφωνα με την εταιρεία, είναι να κατασκευαστεί «ένα αεροσκάφος που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες των σημερινών και αυριανών χειριστών για την καταπολέμηση των δασικών πυρκαγιών με τη χρήση σύγχρονων αλλά δοκιμασμένων τεχνολογιών». Μπορείτε εδώ να διαβάσετε πώς παρουσιάζει η ίδια η Hynaero το προϊόν που σχεδίασε στην ιστοσελίδα της.
Tο κουαρτέτο στο τιμόνι της Hynaero περιλαμβάνει πρώην συμβούλους της Airbus και της Bombardier, υπό τις οδηγίες του στρατηγού Νταβίντ Πινσέ, ο οποίος έχει θητεία στη γαλλική Πολεμική Αεροπορία, στο ΝΑΤΟ και, κυρίως, στη διαχείριση, από τον Απρίλιο του 2021 έως τον Ιούνιο του 2022, της μονάδας 12 πυροσβεστικών αεροσκαφών της γαλλικής Υπηρεσίας Πολιτικής Προστασίας.
Το πυροσβεστικό αεροσκάφος της Hynaero, Fregate-F100, είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να επιχειρεί με ταχύτητα επέμβασης 450 χλμ./ώρα, έναντι 350 για το Canadair. Ο Πινσέ, ως επικεφαλής του πρότζεκτ, υπογραμμίζει ότι ο στόλος των Canadair γερνάει, με αυξανόμενα κόστη και χρόνους συντήρησης και τις περιόδους που επιχειρούν. Σημειώνει ότι, χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία που αξιοποιεί το Fregate-F100, διευκόλυνεται η δυνατότητα της προληπτικής συντήρησης και η μείωση του κόστους.
Ωστόσο, κατά τη γαλλική εφημερίδα, η πρώτη πρόκληση για την Hynaero είναι κυρίως οικονομική, με τον Πινσέ να υπολογίζει την επένδυση στα 800 εκατ. ευρώ, αλλά και το γεγονός ότι δεν πρέπει να καθυστερήσει στο ραντεβού με την αγορά σε περίπου δέκα χρόνια. Ο Πινσέ υποστηρίζει ότι το πρωτότυπο θα είναι έτοιμο το 2030 και οι πωλήσεις θα μπορούσαν να ξεκινήσουν το 2032.
Η Hynaero βασίζεται στον συνδυασμό ιδιωτικών κεφαλαίων, περιφερειακής και εθνικής δημόσιας χρηματοδότησης αλλά και ευρωπαϊκών επιδοτήσεων, ιδίως στο πλαίσιο του προγράμματος RescUE. Χρονικά, η De Havilland Canada, που είναι πλέον υπεύθυνη για το πρόγραμμα Canadair, έχει ασφαλώς σημαντικό χρονικό προβάδισμα έναντι της Hynaero, καθώς αναμένεται να αρχίσει τις παραδόσεις το 2026, με το πρώτο νέο πυροσβετικό να έρχεται στην Ελλάδα.