Πενήντα χιλιάδες χιλιόμετρα με τέρμα το γκάζι για συνεχόμενες οκτώμιση μέρες ήταν άθλος για ένα γρήγορο σεντάν της εποχής. Η νέα, τότε, Mercedes 190 2.3-16 μόλις είχε γράψει Ιστορία | Photo: Mercedes Benz
Θέματα

Στο παρασκήνιο του ρεκόρ της θρυλικής Mercedes 190 E 2.3-16

Ακριβώς σαράντα χρόνια πριν, μεταξύ 13 και 21 Αυγούστου του 1983, η εταιρεία έστειλε τρία πανομοιότυπα αυτοκίνητα στην πίστα της Ναρντό, στη Νότια Ιταλία για να αποδείξει πόσο αξιόπιστη ήταν η νέα της «Baby Benz», όπως την αποκαλούσε. Ήταν ο γύρος της Γης σε οκτώμιση μέρες υπό 40 βαθμούς Κελσίου
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Η Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 ήταν το νέο κορυφαίο μοντέλο της σειράς W 201. Ο δεκαεξαβάλβιδος κινητήρας διέθετε ένα εντελώς νέο χαρακτηριστικό: η τετρακύλινδρη μονάδα είχε δύο βαλβίδες εισαγωγής και δύο βαλβίδες εξαγωγής ανά θάλαμο καύσης. Ανέπτυσσε ισχύ 185 ίππων από κυβισμό 2.299 κυβικών εκατοστών. Η στάνταρ έκδοση της «Baby Benz» επιτάχυνε από 0 στα 100 χλμ/ώ. σε 7,5 δευτερόλεπτα και έφτανε σε τελική ταχύτητα τα 235 χλμ/ώ — αμφότερα πολλά για την τότε εποχή των σεντάν. Ως γνωστόν, ήταν το αυτοκίνητο που άλλαξε δραστικά τη σημειολογία των Mercedes: ήταν ικανές, πλέον, να ανταγωνίζονται τις BMW του τμήματος Μ division. Kαι κυρίως; Της BMW M3 (E30).

Τα τρία αυτοκίνητα σημείωσαν πολλά παγκόσμια ρεκόρ στην πίστα υψηλής ταχύτητας στη Ναρντό, στη νότια Ιταλία, εκείνες τις μέρες. Το ταχύτερο από τα τρία αυτοκίνητα δοκιμών κάλυψε μια απόσταση 50.000 χιλιομέτρων σε 201 ώρες, 39 λεπτά και 43 δευτερόλεπτα. Η μέση ταχύτητα ήταν 247,9 χλμ/ώ. Εκτός από αυτό το επίτευγμα, το τρίο σημείωσε άλλα δύο παγκόσμια ρεκόρ πάνω από 25.000 χιλιόμετρα και εννέα ρεκόρ κατηγορίας.

Σύσσωμη η ομάδα και οι οδηγοί συντονίζονταν για τις στάσεις ανεφοδιασμού και ελέγχου της κατάστασης των τριών αυτοκινήτων που συμμετείχαν στην προσπάθεια για το ρεκόρ

Οι τρεις Mercedes είχαν, αυτονόητα, μερικές τροποποιήσεις προσαρμοσμένες στις ιδιαιτερότητες της περίστασης. Για παράδειγμα, δεν είχαν όπισθεν στο κιβώτιο – τι να την κάνεις όταν ο στόχος ήταν να πηγαίνουν με το γκάζι στη μοκέτα για οκτώ μέρες; Επίσης, το σύστημα ψεκασμού και η ανάφλεξη προσαρμόστηκαν στις ειδικές συνθήκες λειτουργίας, δηλαδή της οδήγησης με σταθερό υψηλό φορτίο και στροφές κινητήρα, περίπου στις 6.000 σ.α.λ. Επιπλέον, υπήρχε ένας εκκεντροφόρος «απόδοσης», ένα μικρότερο ψυγείο και χωρίς ανεμιστήρα, γιατί σε αυτές τις υψηλές ταχύτητες οδήγησης, η κανονική ροή αέρα ήταν επαρκής για καλή ροή μέσα από το ψυγείο.

Το εσωτερικό της 190 2.3-16 με τον απαραίτητο εξοπλισμό. Κατά τα άλλα, τα αυτοκίνητα διατηρήθηκαν όσο το δυνατόν σε εργοστασιακή μορφή χωρίς ούτε καν κάθισμα μπάκετ

Η μάσκα του ψυγείου καλύφθηκε με «σίτα» ταχείας απελευθέρωσης για να αποφευχθεί η απόφραξη των αεραγωγών. Για να μην προκληθεί η πτώση της θερμοκρασίας λειτουργίας του κινητήρα στις χαμηλότερες νυχτερινές θερμοκρασίες, τοποθετήθηκε επίσης μια περσίδα στο ψυγείο που μείωσε περαιτέρω την αεροδυναμική αντίσταση. Τέλος, για τη βελτιστοποίηση της αεροδυναμικής τοποθετήθηκαν διαφορετικοί τροχοί, το αμάξωμα χαμήλωσε κατά 30 χιλιοστά ενώ προστέθηκαν ειδικές επίπεδες επενδύσεις κάτω από το χώρο του κινητήρα και του σασί.

Αυτό το ιστορικό ρεκόρ παρείχε τη δική του εντυπωσιακή απόδειξη αξιοπιστίας σε ακραίες αποστάσεις, και ειδικά για τον δεκαεξαβάλβιδο κινητήρα της Mercedes 190 E 2.3-16. Με αυτόν τον τρόπο, η γερμανική εταιρεία κατάφερε να κάνει δημοφιλή τη νέα τεχνολογία. Περίπου τέσσερις εβδομάδες μετά το ρεκόρ, η Mercedes παρουσίασε την 190 E 2.3-16 στο κοινό για πρώτη φορά στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου (IAA) στη Φρανκφούρτη/Μάιν.

4. Το αυτοκίνητο με τα πράσινα αυτοκόλλητα, το πιο γρήγορο από τα τρία, διατηρείται σήμερα στο Μουσείο της Mercedes, στη Στουτγάρδη, στην οβάλ αίθουσα 7

Σήμερα, τέσσερις δεκαετίες αργότερα, η μία από τις θρυλικές Mercedes που συμμετείχαν στο ρεκόρ της Ναρντό, συγκεκριμένα αυτή με τα πράσινα αυτοκόλλητα, εκτίθεται στο Μουσείο της εταιρείας, στην αίθουσα 7, εκεί όπου υπάρχει μια οβάλ αρχιτεκτονική θυμίζοντας τις πίστες ταχύτητας της παλιάς εποχής. Η Mercedes 190 2.3-15 έχει διατηρηθεί ως ήταν αλλά δεν έχει αποκατασταθεί σε άψογη κατάσταση σα να μην ήταν πρωταγωνίστρια στη Ναρντό – μια πιο προσεκτική ματιά στις φωτό αποκαλύπτει σημάδια χρήσης από τότε. Αυτοκίνητο με ιστορία.