Η πτώση πωλήσεων των ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανίας τροφοδοτήθηκε από την οικονομική αβεβαιότητα και τους νέους δασμούς της ΕΕ στα EV που κατασκευάζονται στην Κίνα | CreativeProtagon
Θέματα

Σοκ ή αναμενόμενο; Θεαματική πτώση των πωλήσεων EV στη Γερμανία

Τον Αύγουστο που μας πέρασε η ισχυρή έδρα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας είδε να μειώνονται οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων κατά 70%. Το διακύβευμα ακουμπάει πολλές πλευρές
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Με ιδιαιτέρως κομψή διατύπωση, τη στιγμή που πληκτρολογούνται αυτές οι γραμμές γίνεται ένα χαμός στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηανία. Γενικώς και εν συνόλω. Για παράδειγμα, η Volkswagen (που ήδη αντιμετωπίζει θέματα με κλείσιμο εργοστασίων), η BMW και η Renault έχουν ήδη προτείνει την άρση των στόχων της Ευρωπαϊκής Ενωσης για απαγόρευση πωλήσεων καινούργιων θερμικών αυτοκινήτων μετά το 2025, καθώς η ρύθμιση θεωρείται αφενός μη ρεαλιστική, αφετέρου ικανή να προκαλέσει ένα ντόμινο αφόρητα υψηλών προστίμων.

Πόσο υψηλών; Ο υπολογισμός των προστίμων προς τους κατασκευαστές έχει ως εξής: οι νέες ευρωπαϊκές ρήτρες απαιτούν από όλα τα νέα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα να μην εκπέμπουν περισσότερα από 93,6 g CO2 ανά χιλιόμετρο. Ετσι, λοιπόν, οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα τιμωρούνται με πρόστιμο της τάξης των 95 ευρώ για ΚΑΘΕ γραμμάριο διοξειδίου του άνθρακα ανά χιλιόμετρο πάνω από το όριο ανάμεσα στα μοντέλα της γκάμας τους. Στη συνέχεια πολλαπλασιάζετε αυτά τα 95 ευρώ με τον αριθμό των αυτοκινήτων που θα έχουν πωληθεί… και τα ποσά είναι εξωπραγματικά.

Πρακτικά; Από ένα σημείο και πέρα δεν συμφέρει να πουλάς. Αλλά αν δεν πουλάς αυτοκίνητα, κινδυνεύεις να κλείσεις. Ή, αν δεν κλείσεις, να μειώσεις πολύ την παραγωγή. Μείωση, όμως, της παραγωγής σημαίνει λιγότερα εργατικά χέρια, μεγαλύτερες καθυστερήσεις στην «αλυσίδα», και πάει λέγοντας.

Στο ίδιο πνεύμα ανησυχίας, λοιπόν, η Ιταλία προέτρεψε την ΕΕ να σταματήσει τα «παράλογα» σχέδιά της, εν μέσω ανησυχιών για τους πολιτικούς και οικονομικούς κινδύνους που θα προέλθουν από την κατάρρευση της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Σε συνέχεια, δε, του τίτλου, η Γερμανία βρέθηκε στο επίκεντρο μιας σημαντικής κρίσης στην αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων, με τις πωλήσεις να σημειώνουν θεαματική πτώση, κατά 70%, τον Αύγουστο του 2024. Αυτό το γεγονός έχει πυροδοτήσει συζητήσεις τόσο στη Γερμανία όσο και σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς η ΕΕ προσπαθεί να τηρήσει τους φιλόδοξους στόχους της για μετάβαση σε καθαρότερες μορφές ενέργειας και μετακινήσεων.

Ενας από τους βασικούς λόγους για την πτώση των πωλήσεων ήταν η λήξη των κρατικών επιδοτήσεων για την αγορά EV (Electric Vehicle) στη Γερμανία, καθώς προκάλεσε δραματική μείωση ζήτησης. Οι αγοραστές, που βασίζονταν στις επιδοτήσεις για να αντισταθμίσουν το υψηλό αρχικό κόστος των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μείωσαν δραστικά το ενδιαφέρον τους για αυτά μόλις σταμάτησε η οικονομική κρατική στήριξη. Συγκεκριμένα, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων μειώθηκαν, από 86.000 τον Αύγουστο του 2023, σε μόλις 27.000 τον αντίστοιχο μήνα του 2024.

Πέρα από την έλλειψη επιδοτήσεων, η οικονομική αστάθεια στη Γερμανία και η ανησυχία για την αύξηση του κόστους ενέργειας συνέβαλαν επίσης στην επιδείνωση της αγοράς. Οι γερμανοί καταναλωτές φαίνονται επιφυλακτικοί στο να επενδύσουν σε νέα τεχνολογία, ιδίως όταν οι τιμές της ενέργειας αυξάνονται, γεγονός που καθιστά τη φόρτιση των οχημάτων πιο δαπανηρή. Παράλληλα, η γενική πτώση στην αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη, λόγω πληθωριστικών πιέσεων και οικονομικής αβεβαιότητας, επιδείνωσε την κατάσταση.

Η πτώση αυτή επηρεάζει όχι μόνο τη γερμανική αγορά, αλλά και την ευρωπαϊκή, με τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε όλη την Ευρώπη να μειώνονται κατά 43,9% τον ίδιο μήνα. Αυτή η εξέλιξη εντείνει την πίεση στους κατασκευαστές αυτοκινήτων, οι οποίοι αντιμετωπίζουν επίσης την αυξανόμενη ανταγωνιστικότητα από ξένες εταιρείες – ιδιαίτερα από την Κίνα, η οποία αυξάνει την παρουσία της στην ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων.

Σε αυτό το πλαίσιο η γερμανική κυβέρνηση δέχεται πίεση να επανεξετάσει τις πολιτικές της για την υποστήριξη της ηλεκτροκίνησης, προκειμένου να αποφευχθεί η απόκλιση από τους στόχους μείωσης των εκπομπών και η απώλεια της ηγετικής θέσης της χώρας στην αυτοκινητοβιομηχανία.