Στο «σφυρί» θα βγάλει ο οίκος Worldwide Auctioneers μια πολυτελή Mercedes που χρησιμοποιούσε ο Χίτλερ σε μετακινήσεις του στη Γερμανία. Η δημοπρασία θα γίνει στο Σκότσντεϊλ της Αριζόνα των ΗΠΑ, στις 17 Ιανουαρίου 2018.
Γνωστή ως «Super Mercedes» και ως «Grosser», το μοντέλο Mercedes-Benz 770K Grosser, μπορεί να φτάσει μέχρι και 160 χιλιόμετρα την ώρα, ήταν ισχυρό όργανο προπαγάνδας του Γ΄ Ράιχ: εξέφραζε τη δύναμη, τη χλιδή, την ανωτερότητα.
Ο Χίτλερ επέλεξε το συγκεκριμένο όχημα για να πραγματοποιήσει θριαμβευτική παρέλαση στο Βερολίνο το 1940 μετά τη συνθηκολόγηση της Γερμανίας. Επίσης, το χρησιμοποίησε και για μια επίσκεψη του δικτάτορα της Ιταλίας, Μπενίτο Μουσολίνι.
Είναι ένα από τα μόλις τέσσερα μοντέλα του αυτοκινήτου αυτού που κατασκευάστηκαν το 1939. Ως προς τα χαρακτηριστικά του, κάλυπταν τις απαιτήσεις του Αδόλφου Χίτλερ και του αξιωματικού των SS Εριχ Κέμπκα, μέλους του ναζιστικού κόμματος που ήταν σοφέρ του «Φύρερ» από το 1934 και έφτασε στον βαθμό του Obersturmbannführer (αντισυνταγματάρχη), συνεχίζοντας να τον υπηρετεί ως τον Απρίλιο του 1945.
Το όχημα φτιάχτηκε με βάση οδηγίες του Κέμπκα, και περιλαμβάνει εκτενή χαρακτηριστικά ασφαλείας, όπως αλεξίσφαιρο γυαλί 30 χιλιοστών για το παρμπρίζ ειδικά παράθυρα και πλευρικά πάνελ, θωράκιση στα πλάγια κάτω κ.ά. Εμφανίστηκε δημόσια για πρώτη φορά στις 6 Οκτωβρίου 1939, ενώ μεταξύ των «αποστολών» του ήταν η παρέλαση στο Βερολίνο μετά τη νίκη επί της Γαλλίας.
Η τελευταία γνωστή παρέλασή του έγινε στις 4 Μαΐου 1941 και κατέληξε στο Ράιχσταγκ, όπου εορτάστηκαν η κατάκτηση της Γιουγκοσλαβίας και της Ελλάδας. Τον Ιούλιο του 1943 εστάλη στο Σιντελφίνγκεν για συντήρηση, ενώ οι παρελάσεις περνούσαν σε δεύτερη μοίρα, καθώς η πλάστιγγα του πολέμου έγερνε πλέον προς την πλευρά των Συμμάχων.
Το αυτοκίνητο κατασχέθηκε προς το τέλος του πολέμου, στη Γαλλία, από αμερικανικές δυνάμεις οι οποίες, αγνοώντας την προέλευσή της, τη διέθεσαν στο πάρκο αυτοκίνητων της στρατιωτικής αστυνομίας. Μετά τον πόλεμο, η Mercedes αγοράστηκε από έναν ιδιώτη στο Βέλγιο, στη συνέχεια βρέθηκε στην κατοχή μιας ένωσης βετεράνων πολέμου στη Βιρτζίνια, πριν επιστρέψει στην Ευρώπη το 2002.
Ο οίκος Worldwide Auctionneers δεν διευκρίνισε την ταυτότητα του σημερινού κατόχου του οχήματος, αλλά ανακοίνωσε ότι το 10% των εσόδων από την πώληση θα δοθεί σε εκστρατείες ενημέρωσης για τον ναζισμό και το Ολοκαύτωμα. Επίσης, προς το παρόν, δεν είναι γνωστή η τιμή έναρξης της δημοπρασίας.
«Πάνω από όλα, η ίδια η επιβίωση και συνεχιζόμενη ύπαρξη αυτού του οχήματος σήμερα υπενθυμίζει στην ανθρωπότητα την τελική και αναπόφευκτη νίκη των Συμμάχων επί του κακού που εκπροσωπούσαν ο Χίτλερ και το ναζιστικό κόμμα», σημειώνει η ανακοίνωση του οίκου δημοπρασιών.
Σε κάθε περίπτωση, αποτελεί ένα ανεκτίμητο κομμάτι ζωντανής ιστορίας που όλοι θα πρέπει να διδαχθούν από εκείνη, ενώ αποτελεί ένα εξαιρετικό επίτευγμα από άποψης σχεδιασμού και κατασκευής.
Η Mercedes 770K -άλλοι διάσημοι χρήστες της, πέρα από τα κορυφαία στελέχη των ναζί, ήταν ο αυτοκράτορας της Ιαπωνίας Χιροχίτο και ο Πάπας Πίος ο 11ος- έχει μήκος 6,0 μέτρων και ο κινητήρας της είναι ένας οκτακύλινδρος σε σειρά, με 7.655 κυβικά. Η απόδοσή του -με τη βοήθεια μηχανικού υπερσυμπιεστή τύπου Roots, που έμπαινε σε λειτουργία μόνο με φουλ γκάζι- έφτανε τους 230 ίππους.