Ανοιξε τις πύλες της η έκθεση αυτοκινήτων της Αθήνας «Αυτοκίνηση Fisikon 2016» στο Ολυμπιακό ακίνητο Ξιφασκίας, στο πρώην Δυτικό Αεροδρόμιο, και τα φώτα θα μείνουν αναμμένα εκεί μέχρι και τις 30 Οκτωβρίου. Βασικά, πρόκειται για άλλο ένα Ολυμπιακό Κέντρο που ρήμαξε κι αυτό όχι, απλώς, από την έλλειψη συντήρησης, αλλά από την πλήρη εγκατάλειψη της πολιτείας. Ως δημοσιογράφος, που έχω περάσει και από τον ειδικό Τύπο του αυτοκινήτου, θυμάμαι άλλες πρεμιέρες-υπερπαραγωγές στην Αθήνα. Εντάξει, ποτέ δεν γίναμε Φρανκφούρτη ή Παρίσι, όμως άλλα χρόνια -στην αντίστοιχη έκθεση της πρωτεύουσας- η αυλαία σηκωνόταν με ταρατατζούμ, παράτες, events, κάθε περίπτερο εταιρίας και ένα διαφορετικό πάρτι, με φαγητά, ποτά, καφέδες και κέφια λόγω πωλήσεων. Βλέπεις, όλες οι εταιρίες πουλούσαν σαν τρελές, οι Ελληνες ήθελαν να ξοδέψουν χρήματα για να κάνουν μόστρα μέσα σε λαμαρίνες. Οι Ελληνες τότε είχαν λεφτά κι αν δεν είχαν έπαιρναν (άλλο) ένα δάνειο, οι τράπεζες δεν είχαν κλείσει τις στρόφιγγες του ρευστού – θα μου πεις «και έτσι χρεοκοπήσαμε», αλλά αυτό αποτελεί μια άλλη συζήτηση.
Η φετινή Αυτοκίνηση, λοιπόν, είναι λίγο θαμπή – σε σχέση με άλλα χρόνια, εκείνα της ευμάρειας, που περνούσε και μέσα από το φίλτρο κάποιου καταλυτικού αυτοκινήτου-δήλωση κοινωνικού στάτους. Φέτος στο Παλιό Αεροδρόμιο δεν ξεχειλίζει η χλιδή από τις πόρτες του Ολυμπιακού ακινήτου, τα έξοδα είναι μετρημένα, σε μια παρουσίαση που στέκεται στο ύψος των σημερινών οικονομικών περιστάσεων. Φυσικά και υπάρχουν αυτοκίνητα που αν δεν κερδίσεις το Τζόκερ ή αν δεν κάνεις μια ληστεία σε τράπεζα -δεν το προτείνω- δεν πρόκειται ποτέ να αγοράσεις με τον μισθό Βουλγαρίας που παίρνεις, αλλά υπάρχουν και άλλα που είναι προσιτά. «Για κάθε βαλάντιο», όπως θα έλεγε ένας πωλητής αυτοκινήτων που, λόγω κρίσης, φορά το ίδιο κοστούμι εδώ και τρία χρόνια. Φυσικά και έγιναν πρεμιέρες νέων μοντέλων, πολλές και σημαντικές για την ελληνική αγορά, αλλά σημειώθηκαν και πολλές απουσίες.
Στην έκθεση συμμετέχουν οι Abarth, Alfa Romeo, Audi, BMW, Dacia, Fiat, Ford, Isuzu, Mercedes, Mini, Nissan, Porsche, Renault, SsangYong, Seat, Skoda, Smart, Subaru, VW και Volvo. Οι υπόλοιπες εταιρίες που δραστηριοποιούνται στην ελληνική αγορά -και όσες, βέβαια, δεν έχουν αποχωρήσει για πάντα, εκτός συνόρων- δεν βρέθηκαν στο opening. Κάποιες δεν είχαν να παρουσιάσουν κάτι νέο, άλλες σκέφτηκαν τα έξοδα της παρουσίας – οι λόγοι είναι πολλοί.
Οσες εταιρίες και, αντίστοιχα, οι εργαζόμενοι σε αυτές, φώναξαν «παρών» στην «Αυτοκίνηση Fisikon 2016» είναι εκεί με ευγένεια, με χαμόγελα και με μια υφέρπουσα τάση αισιοδοξίας που αχνοφαίνεται στα μάτια τους ότι «όλα θα πάνε καλύτερα, θα γυρίσει ο τροχός» – στην κυριολεξία, εν προκειμένω. Ετσι, με θετική αύρα -που γίνεται συγκινητική εν μέσω της παλιοκρίσης, η οποία έχει κάνει στέρφα κάθε καταναλωτική διάθεση- την πρώτη ημέρα της έκθεσης όλα κύλησαν ομαλά. Παρά τους κουβάδες -σε κάποια σημεία- που στήθηκαν για να μαζεύουν το νερό της βροχής από την τρύπια οροφή.
Α, ναι. Η πρεμιέρα, το Σάββατο 22 Οκτωβρίου, έγινε υπό καταρρακτώδη βροχή στην Αθήνα, οι υαλοκαθαριστήρες δούλευαν στο γρήγορο, αλλά δεν μπορούσαν να πάρουν όλο το νερό από το παρμπρίζ που από μέσα θόλωνε το τζάμι και δεν μπορούσες να δεις και πολλά. Επομένως, θόλωσε και η πρεμιέρα, αφού οι παρουσίες από το κοινό δεν δόθηκαν, πολλοί προτίμησαν να πάνε μια άλλη ημέρα εκεί, που θα έχουν κλείσει οι ουρανοί – απολύτως λογικό.
Ετσι, η κόκκινη μοκέτα στον εκθεσιακό χώρο, μέχρι και το μεσημέρι εκείνης της ημέρας, βράχηκε από πατημασιές λίγων ανθρώπων που πήγαν στην έκθεση για να δουν από κοντά το πιθανό επόμενο αυτοκίνητό τους. Ανάμεσά τους ήταν και οι φανατικοί petrolheads που σαν άγρια θηρία γύριζαν ανάμεσα σε αυτοκίνητα οσμιζόμενοι υλικά από το κόκπιτ τους, σε εκείνα τα μοντέλα που δεν φτιάχτηκαν για να γίνουν, απλώς, το καθημερινό μέσο μετακίνησης, εκείνο που θα τους μεταφέρει από το ένα σημείο στο άλλο, στη μονοκαλλιέργεια της ζωής «γραφείο-σπίτι». Στην περίπτωση, βέβαια, που έχουν ακόμα δουλειά.
Αλήθεια, ποιοι αγοράζουν αυτοκίνητα τη σήμερον ημέρα;
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία τού ΣΕΑΑ (Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων), η αγορά των καινούριων αυτοκινήτων εμφανίζει αυξητικές τάσεις. Ειδικότερα, το διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου 2016 ο όγκος των πωλήσεων των καινούριων επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 8,6%, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Φέτος, για το ίδιο χρονικό διάνυσμα, πουλήθηκαν 63.216 καινούρια αυτοκίνητα, ενώ πέρσι κυκλοφόρησαν 58.184. Σύμφωνα με τους ανθρώπους τού ΣΕΑΑ, «η πτώση στις ταξινομήσεις καινούριων επιβατικών αιτιάζεται, μεταξύ άλλων, στη μείωση της κατανάλωσης των νοικοκυριών εξαιτίας της αδυναμίας αυτών να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες φορολογικές υποχρεώσεις τους. Η αγορά αυτοκινήτου βρίσκεται στο -71,1% χαμηλότερα ως προς τον μέσο όρο της δεκαετίας 2000-2009».
Αυτό το «Βατερλό» δεν τρέφεται με οκτάνια παραλογισμού, αποτελεί μια λογική ακολουθία. Οταν (δεν) έχεις να πληρώσεις ΕΝΦΙΑ, Εφορίες, με φόρους που σου απομυζούν το τελευταίο ευρώ από την τσέπη και δυσκολεύεσαι να επιβιώσεις, σιγά μη σκεφτείς να πάρεις αυτοκίνητο. Αντιστρόφως, σκέφτεσαι ότι έρχονται, ίσως, δυσκολότερες ημέρες από αυτές που ήδη διανύουμε, οι οποίες μπορεί να φέρουν χειρότερα οικονομικά δεινά. Ουδείς μπορεί να γνωρίζει τι μέλλει γενέσθαι – πάρε για παράδειγμα τα τέλη κυκλοφορίας που έρχονται, οσονούπω. Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο του αρμόδιου υπουργείου για το ύψος των τελών κυκλοφορίας που θα καταβληθούν μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου για το 2017 πιθανώς κουβαλά στον χώρο αποσκευών του επιβαρύνσεις. Το στίγμα των αλλαγών το έδωσε ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών, Τρύφων Αλεξιάδης, αναφέροντας ότι «θα μεταφέρουμε λογικό βάρος από παλαιά και φθηνά σε νεότερα και ακριβά αυτοκίνητα». Γιατί να μην σκεφτούν, λοιπόν, κάποιοι από τους υποψήφιους αγοραστές που βρέθηκαν στην «Αυτοκίνηση», ότι θα αγοράσουν καινούριο αυτοκίνητο αλλά θα τους τιμωρήσει το υπουργείο επειδή είναι καινούριο! Εκείνοι, επομένως, που αγοράζουν αυτοκίνητο σήμερα είναι εκείνοι που προφανώς και έχουν χρήματα να τα διαθέσουν για ένα σασί, εκείνοι που έχουν λύσει το βιοποριστικό τους πρόβλημα και δεν προβληματίζονται για το αν θα έχουν να φάνε, αλλά και να καλύψουν τις -πάσης φύσεως- οικονομικές τους υποχρεώσεις. Υπάρχουν και εκείνοι που σκέφτονται ότι τα χρήματα που έχουν στην άκρη δεν θα τους «ξελασπώσουν» αν όλα πάνε στραβά σκεπτόμενοι, κιόλας, ότι η ζωή είναι εξαιρετικά μικρή για να είναι και μίζερη.
Αμέσως μετά την έκθεση, κάποιοι από εκείνους που βρέθηκαν στην πρεμιέρα άφησαν πίσω τους τα φανταχτερά μεταλλικά χρώματα και το λούστρο των νέων παιδιών στην πόλη που έχουν 4 ρόδες και βγήκαν για πάρουν από το πάρκινγκ τα δικά τους αυτοκίνητα που ούτε θυμούνται από πότε έχουν να τους κάνουν σέρβις και να τους αλλάξουν λάστιχα. Το πράσινο φανάρι που βγάζει στην Παραλιακή άναψε και εκείνοι ξεχύθηκαν στους δρόμους της πρωτεύουσας με τους πλημμυρισμένους δρόμους από τα βουλωμένα φρεάτια, κάνοντας ένα τεστ ντράιβ υδρολίσθησης αναλογιζόμενοι, πιθανώς, ότι θα πάρουν ένα αυτοκίνητο που κοστίζει ένα τσουβάλι χρήματα για να το κυκλοφορούν σε μια πόλη που οι δρόμοι της έχουν τρύπες και ανάποδη κλίση.
Αλλά τα όνειρα, ευτυχώς, μπορούν να έχουν και τέσσερις ρόδες. Και ηλεκτρικά παράθυρα που ανεβαίνουν γρήγορα, για να αφήνουν απέξω τις πλημμύρες της ζωής που, είπαμε, εκείνη την ημέρα έπνιξε τα πάντα στην Αθήνα. Αλλά όχι και το πάθος για την αυτοκίνηση…