Μία βυθοκόρος παλεύει με το…θηρίο | Suez Canal Authority/Handout via REUTERS
Θέματα

Πώς θα «ξεκολλήσει» ο γίγαντας από την Διώρυγα του Σουέζ;

Το σχέδιο αποκόλλησης του τεραστίων διαστάσεων Εver Given περιλαμβάνει μια σειρά από απαιτητικές όσο και αμφισβητούμενες για την αποτελεσματικότητα τους μεθόδους. Ο χρόνος περνάει και το πλοίο παραμένει πεισματικά στην θέση του προκαλώντας παγκόσμιο εμπορικό έμφραγμα
Protagon Team

Εννέα ρυμουλκά σκάφη έχουν ριχτεί στην μάχη της αποκόλλησης του Ever Given από το σημείο στο οποίο βρίσκεται έχοντας μπλοκάρει την Διώρυγα του Σουέζ. Μέχρι στιγμής όμως δεν έχουν καταφέρει να μετακινήσουν ούτε ελάχιστα το μήκους 400 μέτρων πλοίο εμπορευματοκιβωτίων. Παράλληλα με τα ρυμουλκά υπάρχει σε εξέλιξη μια προσπάθεια βυθοκόρησης. Οπως αναφέρει σε δημοσίευμα του το BBC η εταιρεία Boskalis που εδρεύει στην Ολλανδία και ειδικεύεται σε αυτό τον τομέα προσπαθεί να καθαρίσει την άμμο και την λάσπη που βρίσκεται γύρω από κύτος του θηριώδους πλοίου.

«Πάνω στην άμμο έχει πέσει ένα τεράστιο βάρος» λέει ο Πίτερ Μπερντόφσκι, διευθύνων σύμβουλος της Boskalis. Σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας θα χρειαστεί ένα συνδυασμός ενεργειών για να επιτευχθεί η απελευθέρωση όπως βυθοκόρηση, ρυμούλκηση και αφαίρεση βάρους από το πλοίο. Μεγάλα μηχανήματα συλλέγουν υλικά από τον πυθμένα του καναλιού και τα εναποθέτουν στην ακτή. Μέχρι το 2015 πλοία του μεγέθους του Ever Given δεν μπορούσαν να περάσουν από την Διώρυγα του Σουέζ αλλά τότε έγιναν εργασίες διαπλάτυνσης.

Επόμενη προγραμματισμένη κίνηση είναι αφαίρεση των καυσίμων και του φορτίου του πλοίου. Η αφαίρεση των καυσίμων δεν αναμένεται να προσφέρει κάτι σημαντικό στην όλη προσπάθεια αν δεν υπάρξει και αφαίρεση του φορτίου. Αυτή δεν θα είναι μια εύκολη διαδικασία αφού τα συγκεκριμένα πλοία μεταφέρουν ως και 20 χιλιάδες κοντέινερ ύψους περίπου επτά μέτρων το καθένα.

Η απομάκρυνση τους με γερανούς θα είναι δύσκολη και χρονοβόρος διαδικασία. Επιπλέον είναι πιθανό η προσπάθεια ταχείας μεταφοράς των κοντέινερ να προκαλέσει ζημιές αλλά και περαιτέρω αποσταθεροποίηση στο πλοίο. Σύμφωνα με κάποιους ειδικούς υπάρχει επίσης η πιθανότητα εξαιτίας της μη ισορροπημένης κατανομής του βάρους από όλες αυτές τις διαδικασίες το πλοίο να κοπεί τελικά στα δύο. Κοντολογίς, μύλος