Στιγμιότυπο από την εξαιρετική δουλειά της ομάδας «Future scientists 2» | .
Θέματα

Πώς τα ελληνόπουλα μυούνται στον θαυμαστό κόσμο της Εκπαιδευτικής Ρομποτικής

Παρά την πανδημία, συνολικά 6.000 συμμετοχές μαθητών, όλων των βαθμίδων, μέτρησε ο Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που διοργανώθηκε από τον WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE - Δείτε τα πρότζεκτ των νικητών [εικόνες]
Protagon Team

Σε ένα παράλληλο σύμπαν, στην αρχαία Ανάβυσσο, ένας ναός χτίζεται με τη βοήθεια της ρομποτικής και όχι με την εκμετάλλευση δούλων. Πίσω στο δικό μας σύμπαν, ένα πρότζεκτ επιτυγχάνει την σωστή καταχώρηση των σκουπιδιών διευκολύνοντας την ανακύκλωση και μία παρέα παιδιών ταξιδεύει στον χρόνο και συναντά τον Λεονάρντο ντα Βίντσι.

Οχι, δεν βρισκόμαστε σε κάποια παράξενη ταινία επιστημονικής φαντασίας. Οι τρεις παραπάνω, φαινομενικά ασύνδετοι, κόσμοι βρέθηκαν μαζί στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής 2020.

Φυσικά ήταν μία δύσκολη χρονιά για όλους. Η πανδημία όμως δεν εμπόδισε την συμμετοχή 6.000 μαθητών από όλη την επικράτεια στους τελικούς.

Κάπως έτσι λοιπόν ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία ο 6ος Πανελλήνιος Διαγωνισμός Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, που διοργανώθηκε από τον Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό Εκπαιδευτικής Ρομποτικής και Επιστήμης WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE. Οι τελικοί αγώνες για τις ομάδες δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου πραγματοποιήθηκαν το προηγούμενο διάστημα, είτε με εξ αποστάσεως αξιολογήσεις, είτε με φυσική παρουσία των μαθητών, στις εγκαταστάσεις της OTE Academy – τηρώντας όλα τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.

Οι μαθητές της ομάδας «Future Scientists 2» από το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αναβύσσου ήταν οι νικητές της κατηγορίας «Από τον Αρχιμήδη στον DaVinci»

Παρά τις ιδιαιτερότητες της φετινής σχολικής χρονιάς, η συμμετοχή των παιδιών στον διαγωνισμό διατηρήθηκε στα ίδια επίπεδα με την περσινή χρονιά. Με τη βοήθεια των ψηφιακών μέσων, οι ομάδες συνεργάστηκαν αποτελεσματικά, παρουσιάζοντας έτσι πρωτοποριακές νέες λύσεις και ολοκληρωμένες ρομποτικές κατασκευές, εμπνευσμένες -μεταξύ άλλων- από την κλιματική αλλαγή, την αγροτική παραγωγή και τυποποίηση, τις εφευρέσεις του Αρχιμήδη και του Da Vinci, κ.ά.

«Κάθε χρόνο εντυπωσιαζόμαστε από τα παιδιά που συμμετέχουν στους Πανελλήνιους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής, αλλά φέτος ειδικά οι μαθητές υπήρξαν πρότυπο συνέπειας και εργατικότητας  στις προπονήσεις τους εν μέσω πανδημίας, φέρνοντας προς αξιολόγηση εξαιρετικές ρομποτικές λύσεις. Πολλά συγχαρητήρια σε όλες τις ομάδες, στους προπονητές δασκάλους τους, καθώς και στους γονείς τους. Είμαστε πολύ χαρούμενοι που όλο και περισσότεροι μαθητές στην Ελλάδα ασχολούνται με την εκπαιδευτική ρομποτική, το STEM και την τεχνολογία», δήλωσε πρόεδρος του WRΟ Hellas, Ιωάννης Σομαλακίδης.

«Αξίζουν πολλά μπράβο σε αυτά τα παιδιά, που παρά τις πρωτόγνωρες συνθήκες που έχει προκαλέσει η πανδημία -ειδικά για τους μαθητές- συνέχισαν να δουλεύουν ομαδικά πάνω σε ρομποτικές λύσεις, για τη συμμετοχή τους στον φετινό διαγωνισμό» σχολίασε ο Παναγιώτης Γαβριηλίδης, Chief Marketing Officer Οικιακών Πελατών Ομίλου ΟΤΕ. «Η COSMOTE – προσέθεσε- θα συνεχίσει να επενδύει στη διάδοση της εκπαιδευτικής ρομποτικής στα ελληνικά σχολεία. Η ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών, η καλλιέργεια της ομαδικότητας και της δημιουργικότητας, είναι επένδυση στο μέλλον της χώρας μας. Με το πάθος και τις ιδέες των νέων ανθρώπων και με τη δύναμη της τεχνολογίας, μπορούμε να φτιάξουμε έναν κόσμο καλύτερο για όλους».

Πάνω από το 20% των ελληνικών σχολείων συμμετέχει στους Διαγωνισμούς Εκπαιδευτικής Ρομποτικής που διοργανώνει ο WRO Hellas με στρατηγικό συνεργάτη την COSMOTE, ενώ από το 2015 έως σήμερα, οι συμμετοχές των μαθητών έχουν ξεπεράσει τις 24.000. Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του διαγωνισμού, το 85% των συμμετεχόντων δήλωσαν ότι βελτίωσαν τις δεξιότητές τους στον προγραµµατισµό, ενώ 7 στους 10 μαθητές ανέφεραν ότι μετά την εμπειρία τους στους διαγωνισμούς, είναι πιθανότερο να επιλέξουν καριέρα σχετική µε τους τοµείς του STEM.

Μέσω της συνεργασίας του WRO Hellas με την COSMOTE, κάθε χρόνο 1.500 εκπαιδευτικοί παρακολουθούν δωρεάν σεμινάρια κατάρτισης στην εκπαιδευτική ρομποτική ενώ  έχουν αναπτυχθεί και σχετικά online βιβλία κατάρτισης.

Η COSMOTE διαχρονικά στηρίζει τους νέους και την ανάπτυξη των ψηφιακών τους δεξιοτήτων, μέσα από τομείς όπως η εκπαιδευτική ρομποτική και το STEM. Δηλώνει σε κάθε αφορμή ότι όραμά της είναι η δημιουργία -με τη δύναμη της τεχνολογίας- ενός κόσμου καλύτερου για όλους, με πρόσβαση στις δυνατότητες και τα οφέλη της νέας ψηφιακής κοινωνίας. Το 2019, η συνολική κοινωνική συνεισφορά της μεταφράστηκε στο ποσό των €3,6 εκατ.

(Περισσότερα στον Ενιαίο Απολογισμό Βιώσιμης Ανάπτυξης Ομίλου ΟΤΕ 2019).

Τα πρότζεκτ των νικητών

Οι μαθητές της ομάδας «Future Scientists 2» από το 2ο Δημοτικό Σχολείο Αναβύσσου ήταν οι νικητές της κατηγορίας «Από τον Αρχιμήδη στον DaVinci», στην περιφέρεια Αττικής. Αποφάσισαν να παρουσιάσουν ένα πρωτοποριακό πρότζεκτ.

Η ομάδα «Future Scientists 2»

Συγκεκριμένα, ταξίδεψαν στην αρχαία Ανάβυσσο, όπου (σε ένα παράλληλο σύμπαν) ο Αρχιμήδης (φυσικά) είχε ανακαλύψει τον ηλεκτρισμό. Εκεί χτίζεται ένας ναός με τη βοήθεια της ρομποτικής και όχι με την εκμετάλλευση δούλων. Το πρότζεκτ ξεκινά σε ένα υπόγειο ορυχείο, όπου γίνεται εξόρυξη μαρμάρου (για την οικοδόμηση ενός ναού) και σιδήρου (για την κατασκευή εργαλείων και αγαλμάτων) και δείχνει πώς μπορεί να γίνει η εξόρυξη με τρόπο που θυμίζει… Ντα Βίντσι.

Η ομάδα «Music Robots Pefkis»,

Στην ίδια κατηγορία, τη δεύτερη θέση πήρε η ομάδα «Music Robots Pefkis», από τα δημοτικά σχολεία της Πεύκης. Παρουσίασαν μια κατασκευή που βασίστηκε στο Μηχανικό Τύμπανο (mechanical drum) του Λεονάρντο ντα Βίντσι, όπου καθώς λειτουργεί ο μηχανισμός, οι ρόδες κινούν περιστροφικά ένα μεγάλο γρανάζι που κινεί με αντίθετη φορά δύο κυλίνδρους με ξύλινους πύρρους οι οποίοι χτυπούν 2 ομάδες από 5 μπαγκέτες τυμπάνου που με τη σειρά τους χτυπούν το τύμπανο. Ο ίδιος μηχανισμός χρησιμοποιήθηκε τον 17ο-18ο αιώνα όταν φτιάχτηκαν τα πρώτα «μουσικά κουτιά». Η κατασκευή είναι μία παραλλαγή του Μηχανικού Τυμπάνου που μοιάζει με τα εξελιγμένα μουσικά κουτιά (music boxes). Ο Γιώργος, ο Χαράλαμπος, ο Μιχάλης και ο Στράτος, που απαρτίζουν την ομάδα, έφτιαξαν πέντε μηχανισμούς που ενεργοποιούνται ή απενεργοποιούνται με 12 αυτοματισμούς από τους αισθητήρες.

Η ομάδα «Smart Recycling Minders»

Στην Open κατηγορία γυμνασίου, η ομάδα «Smart Recycling Minders» παρουσίασε το πρότζεκτ της για την κλιματική αλλαγή, ένα από τα σημαντικότερα και πολυπλοκότερα ζητήματα που απασχολούν τον πλανήτη. Εξαιτίας της κλιματικής αλλαγής δημιουργούνται μια σειρά από προβλήματα, τα οποία έχουν άμεσα αρνητική επίδραση, όχι μόνο στο φυσικό περιβάλλον, αλλά και υγεία μας. Καθημερινά, τα σκουπίδια στους δρόμους, στις θάλασσες και τις ακτές πολλαπλασιάζονται. Και η ομάδα αποφάσισε να φτιάξει το πρότζεκτ «SmartRecycling» για να βοηθήσει έτσι στη σωστή καταχώριση των σκουπιδιών, ώστε να μπορεί να επιτυγχάνεται σωστή ανακύκλωση.

Εδώ οι ομάδες που αναδείχθηκαν νικητές του φετινού διαγωνισμού.

Δηλώσεις συμμετεχόντων

Όλοι οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό, το αυριανό ανθρώπινο κεφάλαιο της χώρας, εξέφρασαν τη χαρά και την ικανοποίηση τους για την παρουσίαση των πρότζεκτ και την πρωτοβουλία των διοργανωτών.

Οι μαθητές της ομάδας Future Scientists σημείωσαν ότι δούλεψαν πολύ εντατικά και εξέφρασαν την απόλυτη ικανοποίηση για το αποτέλεσμα. Αναγνώρισαν ότι η φετινή προετοιμασία είχε προκλήσεις λόγω του κορονοϊού, γιατί έπρεπε να βρουν νέους τρόπους συνεργασίας, ενώ εξέφρασαν την προτίμηση τους στην εκπαιδευτική ρομποτική γιατί είναι κάτι τελείως ξεχωριστό, δημιουργικό και φέρνει καινούριες ιδέες και λύσεις.

Μάλιστα, θα ήθελαν να περάσουν και το δικό τους μήνυμα σε όλους τους νέους μαθητές «Σκεφτόμαστε, συνεργαζόμαστε, δουλεύουμε όλοι μαζί και φέρνουμε καλύτερα αποτελέσματα».