Τα λιμάνια εμπορευματοκιβωτίων στη δυτική Μεσόγειο πλησιάζουν στο όριο της μέγιστης χωρητικότητάς τους, προειδοποιούν με ρεπορτάζ τους οι Financial Times. To γεγονός αυτό δεν είναι καθόλου αθώο: ξυπνάει τον εφιάλτη των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα μετά το άνοιγμα των οικονομιών από τα lockdown της πανδημίας. Μια εξέλιξη που οδήγησε από το 2021 σε ένα κύμα ανατιμήσεων που τροφοδότησε τον παγκόσμιο πληθωρισμό.
Η βρετανική οικονομική εφημερίδα επισημαίνει στο δημοσίευμά της τον κίνδυνο αύξησης του κόστους διαχείρισης των αποθεμάτων αλλά και των ελλείψεων εξαρτημάτων για τους λιανοπωλητές και τους κατασκευαστές της Ευρώπης. Στελέχη των λιμενικών αρχών δήλωσαν ότι αντιμετωπίζουν την υπερχείλιση των αποθηκευτικών τους χώρων και την αύξηση του χρόνου αναμονής για τον ελλιμενισμό των πλοίων μετά τις επιθέσεις των Χούθι σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.
Σύμφωνα με τους Financial Times, οι νέες διαδρομές των πλοίων που αναγκαστικά κάνουν τον περίπλου της Αφρικής οδήγησαν σε αύξηση της κίνησης στα εμπορικά λιμάνια της περιοχής Αλχεθίρας και της Βαρκελώνης στην Ισπανία καθώς και σε αυτό της Ταγγέρης στο Μαρόκο. Η δανέζικη Maersk προειδοποίησε πρόσφατα τους πελάτες της ότι η «πυκνότητα» στον χώρο ελλιμενισμού στο λιμάνι της Βαρκελώνης είχε αυξηθεί καθώς αυτό διαχειρίζεται πολύ υψηλότερες από το κανονικό μεταφορικές κινήσεις.
Οι περισσότερες μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες εμπορευματοκιβωτίων που μεταφέρουν φορτία από την Ασία στην Ευρώπη ανακατεύθυναν την κυκλοφορία μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας, αντί της Διώρυγας του Σουέζ, μετά τις επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν, ανταρτών Χούθι που άρχισαν το περασμένο Φθινόπωρο μετά τον πόλεμο στη Γάζα.
«Οι αναδρομολογήσεις ανάγκασαν τις ναυτιλιακές εταιρείες να επινοήσουν νέες ρυθμίσεις για τα εμπορεύματα που κινούνται μεταξύ της Ασίας και των λιμανιών στην Ιταλία, την Ελλάδα και την Τουρκία» γράφουν οι FT. Τα πλοία κινούνται γύρω από τη Νότια Αφρική και πολλά αφήνουν τα εμπορευματοκιβώτια σε λιμάνια στη δυτική πλευρά της Μεσογείου, όπως στην Αλχεθίρας, ή και στην Ταγγέρη. Από εκεί, υπηρεσίες τροφοδοσίας μικρών αποστάσεων μεταφέρουν τα εμπορεύματα σε άλλους τερματικούς σταθμούς της Νότιας Ευρώπης.
Ζητήματα προκύπτουν και από το γεγονός ότι οι τερματικοί σταθμοί για τη διακίνηση αυτοκινήτων υφίστανται επίσης σοβαρή συμφόρηση, κυρίως λόγω της αύξησης του αριθμού των οχημάτων που εξάγονται από την Ασία (κατά κύριο λόγο των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων) προς την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική και της παράλληλης επιβράδυνσης των πωλήσεων.
Οι Financial Times σημειώνουν ότι η Βαρκελώνη κατέγραψε αύξηση 17% στα εμπορευματοκιβώτια που διακινήθηκαν τον Φεβρουάριο σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα του 2023. Πολλοί διαχειριστές τερματικών σταθμών αναμένουν τώρα ότι τα προβλήματα θα συνεχιστούν για όσο διάστημα τα δρομολόγια ανακατευθύνονται και δεν διέρχονται από τη Διώρυγα του Σουέζ.
Οι υπηρεσίες παρακολούθησης της κίνησης των πλοίων επιβεβαιώνουν ότι τα πλοία περιμένουν συχνά αγκυροβολημένα στα ανοικτά τόσο του εμπορικού λιμανιού της Αλχεθίρας όσο και της Ταγγέρης πριν καταφέρουν να ελλιμενιστούν. Τέτοιες αναμονές αποτελούν συχνά ένα σημάδι ότι τα λιμάνια γίνονται όλο και πιο υπερφορτωμένα.
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ των FT, οι ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάστηκαν ήδη λόγω της έλλειψης χωρητικότητας στην Αλχεθίρας και στην Ταγγέρη, λιμάνια που βρίσκονται στις απέναντι πλευρές του στενού του Γιβραλτάρ, να κινηθούν σε λιγότερο βολικά λιμάνια που βρίσκονται πιο μακριά. Κάποιες μάλιστα έφτασαν μέχρι τη Μάλτα και την Ιταλία, και πολλοί περιμένουν τώρα τις επιπτώσεις που θα έχουν αυτά τα προβλήματα για τα κόστη και τη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας.