Το θέμα της αυτόνομης οδήγησης κυριάρχησε στην έκθεση CES του Λας Βέγκας. Αρκετές μάρκες αυτοκινήτων παρουσίασαν πρωτότυπα μοντέλα, τα οποία δεν χρειάζονται ουσιαστικά οδηγό, αφού κινούνται μόνα τους. Ωστόσο, όλοι συμφωνούν ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία θα εφαρμοστεί σταδιακά, αρχής γενομένης από την ημιαυτόνομη οδήγηση, πριν καταλήξουμε στα αμιγώς ρομποτικά οχήματα.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προσεγγίζουν με διαφορετικό τρόπο το όραμα των αυτοκινήτων χωρίς οδηγό και δεν βρίσκονται όλοι στο ίδιο επίπεδο εξέλιξης.
Ας δούμε λοιπόν, πώς αντιμετωπίζουν οι σημαντικότερες μάρκες αυτοκινήτων την πρόκληση των αυτόνομων οχημάτων και τα προγνωστικά τους για τις εξελίξεις στον συγκεκριμένο χώρο.
Renault/Nissan
Ο ιαπωνογαλλικός όμιλος σοκάρισε τον ανταγωνισμό στο Λας Βέγκας, προαναγγέλοντας το λανσάρισμα του πρώτου αυτόνομου οχήματος στην αγορά μέσα στο 2016. Αρχικά πάντως, το όχημα θα διατηρεί από μόνο του την απόσταση από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα και θα ελέγχει την πορεία του, κάτι που γίνεται ήδη σε αρκετά μοντέλα πολυτελείας άλλων εταιρειών. Από το 2018 θα μπορούν ωστόσο να αλλάζουν τα αυτόνομα οχήματα της Renault/Nissan από μόνα τους λωρίδες κυκλοφορίας και το 2020 θα κινούνται μέσα στις πόλεις χωρίς τη μεσολάβηση του οδηγού. Πάντα βέβαια με την προϋπόθεση, ότι θα έχει δημιουργηθεί μέχρι τότε το ανάλογο νομικό πλαίσιο.
Τesla
Η μάρκα από την Καλιφόρνια λανσάρισε πριν λίγους μήνες ένα ηλεκτρικό μοντέλο με λειτουργία αυτόματου πιλότου. Χάρη σε αυτήν, διατηρεί τις αποστάσεις από τα προπορευόμενα οχήματα και πατώντας το φλας αλλάζει μόνο του το αυτοκίνητο λωρίδα. Ο ιδιοκτήτης της Tesla, Ελον Μασκ, προβλέπει ότι η 100% αυτόνομη οδήγηση θα ήταν τεχνολογικά έτοιμη ήδη σε δύο χρόνια, ενώ πριν 15 μήνες είχε αναφέρει έναν χρονικό ορίζοντα πενταετίας.
Mercedes
Οι Γερμανοί παρουσίασαν την άνοιξη του 2015 το αυτόνομο όχημα F015, ενώ δοκιμάζουν ρομποτικά μοντέλα στη Νεβάδα των ΗΠΑ. Εκτιμούν πάντως, ότι τα αυτόνομα οχήματα θα αρχίσουν να κυκλοφορούν μαζικά γύρω στο 2030, αν και οι ίδιοι λανσάρισαν ήδη τη νέα S-class με σύστημα που της επιτρέπει να κινηθεί μόνη της σε μποτιλιαρισμένους δρόμους. Έως το 2020 σχεδιάζει να έχει παρουσιάσει η Daimler μοντέλα με αυτόματο πιλότο για διαδρομές σε αυτοκινητόδρομο.
BMW
H βαυαρική φίρμα προχωρά χωρίς μεγάλες τυμπανοκρουσίες στον τομέα των ρομποτικών αυτοκινήτων, αν και δοκιμάζει εδώ και χρόνια τέτοιου είδους μοντέλα. Η ΒΜW συνεργάζεται για την εξέλιξή τους με την Continental με πρώτο στόχο έναν ηλεκτρονικό συνοδηγό για αυτόνομη οδήγηση κυρίως στις αούτομπαν. Οι ερευνητές της μάρκας αναφέρουν, ότι τα ρομποτικά συστήματα οδήγησης θα βρίσκονται σε επίπεδο μαζικής παραγωγής από το 2020 και μετά.
Audi
Η εταιρεία με σήμα τα τέσσερα δαχτυλίδια προκάλεσε αίσθηση στις αρχές του 2015, όταν πραγματοποίησε ένα αυτόνομο Α7 τη διαδρομή Σίλικον Βάλεϊ – Λας Βέγκας με πλήρωμα δημοσιογράφους, χωρίς να συμβεί κάτι απρόοπτο. Επίσης έχει λάβει άδεια να δοκιμάζει ρομποτικά οχήματα στον γερμανικό αυτοκινητόδρομο Α9 στο τμήμα μεταξύ των πόλων Ινγκολσταντ και Γκρέντινγκ. Οι μηχανικοί της Audi θεωρούν, ότι θα περάσουν πολλές δεκαετίες μέχρι να ενσωματωθούν πλήρως τα αυτόνομα οχήματα στην κυκλοφορία μέσα σε πόλεις. Ωστόσο το 2017 θα λανσάρει η γερμανική μάρκα το νέο Α8 με δυνατότητα να κινείται αυτόνομα σε πυκνή κυκλοφορία και σε ταχύτητες έως 60 χλμ./ώρα.
General Motors
Ο αμερικανικός κολοσσός εξελίσσει εδώ και μία δεκαετία αυτόνομες μορφές οδήγησης και ετοιμάζει έναν στόλο ρομποτικών Chevrolet Volt, που θα τα δοκιμάζει στο κέντρο ερευνών της κοντά στο Ντιτρόιτ. Το 2017 θα λανσάρει η GM σε ένα νέο μοντέλο της θυγατρικής της Cadillac το λειτουργικό σύστημα Super Cruise, ένα είδος αυτόματου πιλότου για τους αυτοκινητοδρόμους. Οι υπεύθυνοι της εταιρείας προβλέπουν, ότι έως τα τέλη της δεκαετίας θα είναι σε θέση να λανσάρουν ημιαυτόνομα οχήματα και στη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας θα πάρουν σειρά τα πλήρως ρομποτικά.
Volkswagen
H VW συνεργάζεται με το αμερικανικό πανεπιστήμιο του Στάνφορντ για την εξέλιξη αυτόνομων οχημάτων, ενώ κέρδισε πριν επτά χρόνια έναν αγώνα 220 χιλιομέτρων για ρομποτικά αυτοκίνητα. Τα επόμενα χρόνια θα λανσάρει ημιαυτόνομα συστήματα οδήγησης, που θα αναλαμβάνουν…υπηρεσία και θα απαλλάσσουν τον οδηγό στους αυτοκινητοδρόμους και στην πυκνή κυκλοφορία. Τα αυτοματοποιημένα οχήματα χωρίς παρέμβαση ανθρώπινη για την οδήγησή τους θα αρχίσουν να κυριαρχούν από το 2030 και μετά σύμφωνα με τους ανθρώπους της VW.
Τοyota/Lexus
Η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο ανήκει στους σκαπανείς της αυτόνομης οδήγησης και ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει για την εξέλιξή της ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Οι Ιάπωνες θα παρουσιάσουν έως το 2020 ένα σύστημα αυτόματου πιλότου για τους αυτοκινητοδρόμους, το οποίο θα πραγματοποιεί και προσπεράσεις. Θεωρούν πάντως, ότι βρισκόμαστε ακόμη μακριά από το σημείο, που θα κυκλοφορούν μαζικά μέσα στις πόλεις ρομποτικά μοντέλα, αν και έχουν λυθεί τα βασικά τους προβλήματα. Ωστόσο τα 100% αυτόνομα οχήματα θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιδρούν αποτελεσματικά στις πλέον απρόβλεπτες καταστάσεις.
Volvo
Oι Σουηδοί θα εφαρμόσουν από το 2017 το πιλοτικό πρόγραμμα Drive Me, στο πλαίσιο του οποίου θα δοκιμαστεί ένας στόλος 100 αυτόνομων μοντέλων στους δρόμους της πόλης Γκέτεμποργκ. Η Volvo θα ενσωματώσει στα αυτοκίνητά της έως το 2020 αρκετές λειτουργίες αυτόνομης οδήγησης και θα εγγυάται την ασφάλειά τους.
Εδώ και έξι χρόνια κυκλοφορούν τα αυτόνομα οχήματα του διαδικτυακού γίγαντα στην Καλιφόρνια. Μέχρι σήμερα έχουν καταγραφεί 17 τροχαία ατυχήματα με εμπλοκή ρομποτικών μοντέλων της Google, αλλά χωρίς υπαιτιότητά τους. Αυτή την εποχή δοκιμάζει η εταιρεία πάνω από πενήντα αυτόνομα οχήματα και ψάχνει για μία αυτοκινητοβιομηχανία με την οποία να ξεκινήσει από το 2018 τη μαζική παραγωγή τους.