Υπάρχει μια απειλή, μεγάλη απειλή, για τους παραδοσιακούς κατασκευαστές. Δεν είναι οι κλασικοί, αναμενόμενοι «απέναντι» – βάλτε όποια μάρκα σας έρχεται στο μυαλό, δεν έχει σημασία. Η απειλή είναι τα αυτοκίνητα που ήρθαν απ’ το αυτοκινητικό πουθενά, αυτά των ψηφιακών κολοσσών, της Google, της Microsoft, της Apple. Μετά την Tesla του Μασκ, που ήρθε μέσα σε μιάμιση δεκαετία για να ταράξει το στάτους κβο του «χώρου», η πιο αδιόρατη επίθεση οργανώνεται συστηματικά από την Apple.
Η λέξη «αδιόρατη» έχει νόημα: ενώ για τα άλλα πρότζεκτ ξέρουμε μερικά πράγματα (το αυτόνομο της Google ήδη κυκλοφορεί αλλά δεν έχει βρει τα σωστά πατήματα), για το αυτοκίνητο που ετοιμάζει η Apple γνωρίζουμε ελάχιστα.
Επισήμως, ακόμα και η ίδια η εταιρεία δεν επιβεβαιώνει ότι εργάζεται εντατικά στο νέο μέγκα-πρότζεκτ. Μόνο που και το ίδιο το όνομά του, «Project Titan», δείχνει ότι τα πράγματα είναι σοβαρά. Είναι πάγια τακτική της Apple να απλώνει πέπλα μυστηρίου όσον αφορά τα νέα προϊόντα της. Και το αυτοκίνητο που ετοιμάζει είναι το σημαντικότερο απ’ αυτά. Ωστόσο, υπάρχει κάποιος που φαίνεται να ξέρει όλα τα μυστικά της υπόθεσης. Ο 54χρονος Τζον Τζιαναντρέα, γεννημένος στη Σκωτία αλλά ελληνικής καταγωγής, και μηχανικός λογισμικού στο επάγγελμα, είναι το όνομα που ακούγεται όλο και περισσότερο στους ψηφιακούς διαδρόμους.
Η Apple τον κυνήγησε και κατάφερε να τον πάρει από την Google, στην οποία ο Τζιαναντρέα εργαζόταν επί οκτώ χρόνια σερί, μέχρι το 2018. Ηταν υπεύθυνος για την εξέλιξη αυτού που κοινώς λέμε «γκουγκλάρισμα», της λειτουργίας της μηχανής αναζήτησης της Google καθώς και της Τεχνητής Νοημοσύνης. Η μεταγραφή του θύμισε εκείνες των μεγάλων σταρ του ποδοσφαίρου, όπου εν μια νυκτί ο παίκτης δέχεται την τελική προσφορά και την επόμενη πρωΐα ήδη δοκιμάζει πώς του πάει η νέα φανέλα.
Η αλλαγή ψηφιακού στρατοπέδου πήρε διαστάσεις τίτλων και ο διάδοχος του πρόωρα χαμένου Στιβ Τζομπς, ο νυν CEO της Apple, Τιμ Κουκ, έσπευσε να χρίσει τον Τζιαναντρέα στη θέση του αντιπροέδρου στο τμήμα Στρατηγικής Τεχνητής Νοημοσύνης του ομίλου, όπως επίσης στις τεχνολογίες Siri και στην εκμάθηση μηχανών.
Μπορεί λοιπόν η Apple να αρνείται τα πάντα, αλλά δεν γίνεται να προσλαμβάνεις περί τους 5.000 υπαλλήλους χωρίς λόγο – τόσους, για παράδειγμα, απασχολεί η Hyundai στις ΗΠΑ. Επίσης η Apple φρόντισε να πατεντάρει μια ευρεσιτεχνία που δίνει τη δυνατότητα στον οδηγό να αλλάζει τον βαθμό σκίασης στα κρύσταλλα του αυτοκινήτου – ανάλογα με την ιδιωτικότητα που θα θέλει. Οπως επίσης εργάζεται πυρετωδώς για να συμπιέσει το κόστος των μπαταριών και να αυξήσει τη διάρκειά τους. Ως γνωστόν, σ’ αυτό το δίπτυχο βρίσκεται μεγάλο μέρος τού ποιος θα καθορίσει τα αυτοκινητικά πράγματα. Και η Tesla, προς το παρόν, δείχνει τον δρόμο.
Ο Τζιαναντρέα χειρίζεται μαεστρικά τα νήματα του Project Titan. Και θέλει το αυτοκίνητο της Apple απλώς να κάνει την επανάσταση σε τέσσσερις τροχούς. Αλλωστε, όπως ο ίδιος έχει πει, «δεν είναι εντυπωσιασμένος από τη μέχρι τώρα ευφυΐα των υπολογιστών, πιστεύει ότι για την ώρα είναι σαν ένα τετράχρονο παιδί και ότι είναι χαζοί». Ισως το ίδιο να πιστεύει και για την αυτοκίνηση.