Πόσες ώρες θες; Πόσες λέξεις έχουν; Πόσοι έχουν την υπομονή; Και πόσοι, ακόμα λιγότεροι, θυμούνται αυτά που διάβασαν στο περιβόητο «βιβλιαράκι»; Οι ερωτευμένοι με το αντικείμενο του πόθου τους, μια φορά και έναν καιρό, με το που αγόραζαν το νέο τους αυτοκίνητο ξενυχτούσαν διαβάζοντάς το. Συχνά μην έχοντας διαβάσει άλλο βιβλίο την τελευταία δεκαετία της ζωής τους. Το ομολογώ: έχω ρίξει και εγώ τα ξενύχτια μου, ούτε στις πάλαι ποτέ πανελλήνιες τόσο διάβασμα. Μπορεί και συ. Άλλωστε, το μάνιουαλ τα ‘χει όλα. Σε έναν ιδανικό κόσμο; Ναι, κανονικά, πρέπει να το διαβάζεις. Να ξέρεις τι σκαμπάζει το αυτοκίνητο που οδηγείς, να ανακαλύπτεις καινούργια tips και καλά κρυμμένες πληροφορίες, βαθιά θαμμένες, ειδικά όσο τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο περίπλοκα. Μόνο στο σύστημα infotainment να ψαχτείς, θες καμιά μέρα για να βρεις όλες τις λειτουργίες του. Χάος.
Απ’ την άλλη, δεν είναι περίεργο πως όλο και λιγότεροι κάτοχοι διαβάζουν αυτήν την έκδοση του «Άρχοντα των Δακτυλιδιών» που βρίσκεται χωμένος στο ντουλαπάκι. Συγγνώμη, ποιος προλαβαίνει; Ή, για να το θέσω αλλιώς, who cares. Όσο η αυτοκίνηση γίνεται διαδικαστική, με στόχο την όσο πιο οικονομική μετακίνηση από το σημείο «Α» στο σημείο «Β», τόσο θες να κάνεις απλοποιημένα το πήγαινε-έλα στο δουλειά σπίτι. Άλλωστε, κάποιες εταιρείες, ακριβώς επειδή το manual σταδιακά απέκτησε τον όγκο της Βίβλου, το ενσωμάτωσαν στο σόφτγουερ της οθόνης. Αντί να ξεφυλλίζεις, σκρολάρεις, ψάχνεις πληκτρολογώντας και βρίσκεις αυτό που θες όταν το θες. Και όχι προκαταβολικά.
Η αλήθεια είναι πως η κλασική, αμερικανική συμβουλή που ενσωματώνεται στην προτροπή ‘’read the fucking manual’’ είναι διαχρονική. Ανεξαρτήτως τεχνολογίας ή μηχανήματος. Από αυτοκίνητα μέχρι φούρνους κουζίνας. Προχθές μόλις κατάλαβα, ο αδαής, τη διαφορά μεταξύ ψησίματος πάνω-κάτω και γκριλ. Ω, ναι, με διαφώτισε το μάνιουαλ. Πολλώ μάλλον αυτό το πολυσέλιδο επίτομο μπορεί να μας βάλει πιο βαθιά στα ενδότερα του οχήματος. Από το ιξώδες των λαδιών που χρειάζεσαι μέχρι μικρορυθμίσεις του κλιματισμού. Ναι, σύμφωνοι, θα πείτε, ωραία και καλά. Το θέμα είναι ποιος αντέχει. Γιατί, όπως έκατσε και μέτρησαν οι Forbes, υπάρχουν μερικά μάνιουαλ που πρέπει να φτύσεις αίμα για να διαβάσεις. Φίλες και φίλοι οδηγοί, αυτό είναι το Top 10 με τα πιο ογκώδη «βιβλιαράκια». Τύφλα να ‘χουν οι πανελλαδικές.
- Audi R8: 616.064 λέξεις, 43 ώρες
- Audi e-tron: 603.649 λέξεις, 42.25 ώρες
- Ford F-Series: 194.305 λέξεις, 13.5 ώρες
- Ram 1500: 177.196 λέξεις, 12.5 ώρες
- Audi A3: 174.181 λέξεις, 12.25 ώρες
- Volvo XC40: 171.457 λέξεις, 12 ώρες
- Volkswagen ID.4: 168.060 λέξεις, 11.75 ώρες
- Jeep Gladiator: 163.225 λέξεις, 11.5 ώρες
- GMC Sierra: 158.194 λέξεις, 11 ώρες
- Porsche Taycan: 158.190 λέξεις, 11 ώρες