Αν μπείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του Euro NCAP, θα δείτε τις περιεκτικές αξιολογήσεις από τις δοκιμές προσομοίωσης πρόσκρουσης ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
Ως γνωστόν, υπάρχουν τέσσερις βασικές κατηγορίες, αυτές της Προστασίας Επιβατών, της Προστασίας Παιδιών, της Προστασίας Πεζών και οι Τεχνολογίες Ασφάλειας (όπως ειδοποιήσεις για διερχόμενους ποδηλάτες κ.λπ.) Γενικά, οι προϋποθέσεις για αυξημένη συμβατότητα με τις εκάστοτε συνθήκες κίνησης ενός αυτοκινήτου γίνονται σταδιακά όλο και πιο αυστηρές.
Ετσι, για παράδειγμα, είναι πλέον πιο δύσκολο κάποια επιθετικά σχήματα να σημειώσουν πολύ υψηλά σκορ. Επίσης, έχουν προστεθεί επιπλέον κριτήρια αξιολόγησης εγκεφαλικών βλαβών στις δοκιμές σύγκρουσης, καθώς και αυξημένες απαιτήσεις για τον χρόνο που τα ηλεκτρικά παράθυρα μπορούν να παραμένουν λειτουργικά σε περίπτωση βύθισης του αυτοκινήτου στο νερό.
Αντίστοιχα, στην κατηγορία Προστασίας Παιδιών Επιβατών, πλέον περιλαμβάνεται η αξιολόγηση CPD (Child Presence Detection), που ανιχνεύει την παρουσία παιδιών που έχουν έχουν μείνει μόνα τους σε κλειδωμένο αυτοκίνητο. Ταυτόχρονα, από το 2023 και εντεύθεν τα συστήματα αυτόνομου επείγοντος φρεναρίσματος (AEB) έχουν εμπλουτισμένα «σενάρια», ενώ με εξελιγμένες κάμερες παρακολουθείται εκτενέστερα η αξιολόγηση του οδηγού, αν τυχόν αυτός είναι κουρασμένος ή μη συγκεντρωμένος στο τιμόνι.
Βλέποντας τη σχετική λίστα με τις δοκιμές πρόσκρουσης του Εuro NCAP στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, ίσως να προκαλεί έκπληξη ότι στην πρώτη θέση βρίσκεται ένα κινεζικό, το NIO ET5, το οποίο εμφανίζει και τη μεγαλύτερη προστασία επιβατών – σε ποσοστό 96%. Οπως, όμως, έχουμε ξαναγράψει, η παλίρροια νέων και άγνωστων στα καθ’ ημάς εταιρειών αυτοκινήτου από την Κίνα μόνο έκπληξη δεν συνιστά.
Σε ηλεκτρικό φορμάτ (sic) οι νέες μπράντες ανταγωνίζονται τις ευρωπαϊκές και είναι φθηνότερες. Ουδεμία απορία όταν ο Κάρλος Ταβάρες, ο πρόεδρος της Stellantis, δήλωσε ότι «οι Ευρωπαίοι πρέπει να ανταγωνιστούν τους Κινέζους κατασκευάζοντας πιο ακριβά, κατά 25%, αυτοκίνητα και, ταυτόχρονα, επενδύοντας δισεκατομμύρια στην ηλεκτροκίνηση».
Ενδεικτικό, επίσης, της προσπάθειας των κινεζικών αυτοκινήτων στις δοκιμές του Euro NCAP είναι ότι καπαρώνουν επτά από τις δέκα πρώτες θέσεις στη συνολική αξιολόγηση. Μόνο τρεις εταιρείες, δύο ευρωπαϊκές και μία ιαπωνική, καλύπτουν τις υπόλοιπες τρεις. Ολες, πάντως (με εξαίρεση το εντελώς άγνωστο σε εμάς VinFast και το Hyundai Kona, που έχουν τέσσερα «αστέρια»), έχουν εξασφαλίσει τα πολυπόθητα πέντε «αστέρια», με τις διαφοροποιήσεις τους να κατανέμονται στις διάφορες κατηγορίες αξιολόγησης.
Κοντολογίς, αυτά είναι τα αναλυτικά αποτελέσματα για τα 15 ασφαλέστερα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τουλάχιστον όπως έχουν τα αποτελέσματα μέχρι το τέλος του 2023.
1η θέση: NIO ET5 / Προστασία ενήλικων επιβατών: 96%
2η θέση: VW ID.7 / Προστασία ενήλικων επιβατών: 95%
3η θέση: smart #3 / Προστασία ενήλικων επιβατών: 90% (που συμψηφίζεται με μια από τις υψηλότερες θέσεις στις Τεχνολογίες Ασφάλειας, 85%)
4η θέση: NIO EL7 / Προστασία ενήλικων επιβατών: 93%
5η θέση: BYD Dolphin / Προστασία ενήλικων επιβατών: 89% (με την υψηλότερη θέση στην Προστασία Πεζών, 85%)
6η θέση: Μercedes-Benz EQE SUV / Προστασία ενήλικων επιβατών: 87% (με την υψηλότερη θέση στην Προστασία Παιδιών, 90%, και μία από τις υψηλότερες θέσεις στις Τεχνολογίες Ασφάλειας, 85% )
7η θέση: Lexus RZ / Προστασία ενήλικων επιβατών: 87%
8η θέση: ΒYD Seal / Προστασία ενήλικων επιβατών: 89% (με χαμηλότερο από το παραπάνω Lexus σε Τεχνολογίες Ασφάλειας και Προστασία Πεζών)
9η θέση: BYD Seal-U / Προστασία ενήλικων επιβατών: 90%
10η θέση: BMW 5 Series / Προστασία ενήλικων επιβατών: 89%
11η θέση: XPENG P7 / Προστασία ενήλικων επιβατών: 87%
12η θέση: ΚΙΑ ΕV9 / Προστασία ενήλικων επιβατών: 84% (με υψηλή θέση στην Προστασία Παιδιών, 88%)
13η θέση: BYD Tang / Προστασία ενήλικων επιβατών: 87%
14η θέση: VinFast / Προστασία ενήλικων επιβατών: 76%
15η θέση: Ηyundai Kona / Προστασία ενήλικων επιβατών: 80% (με τη χαμηλότερη σε Τεχνολογίες Ασφάλειας, 60%)