Δύο ηλεκτρικά αυτοκίνητα Model 3 τα οποία παρουσίασε η Tesla στα τέλη Μαρτίου | REUTERS/Tesla Motors/Handout
Θέματα

Ποια είναι αλήθεια η Τesla;

H νέα αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία παραγωγής αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων ξεκίνησε ως ένα ανέκδοτο… αλλά τώρα τα γέλια έχουν κοπεί. Και έπεται –όπως φαίνεται- συνέχεια
Πέτρος Πιτσίνης

Η Tesla είναι ένα καλό παράδειγμα υγιούς αυτοκινητοβιομηχανίας με όραμα, στόχους και φρέσκες ιδέες. Είναι αδύνατον να μην την συγκρίνεις με την Apple καθώς, μεγάλο μέρος της μέχρι τώρα πορείας της, έχει ομοιότητες με την εταιρία από το Κουπερτίνο. Και οι δύο ξεκίνησαν στο Πάλο Aλτο της Καλιφόρνια και οι δύο εταιρείες παρουσιάζουν πρωτοποριακά, ακριβά προϊόντα και φυσικά και οι δύο είχαν και έχουν ως πρεσβευτή, ηγέτη και καθοδηγητή, μια χαρισματική προσωπικότητα. Η Αpple είχε τον Στιβ Τζόμπς (1955-2011) και η Tesla έχει τον Έλον Μασκ. Kαι οι δύο ασχολήθηκαν με επιτυχία με άλλες εταιρείες που επίσης πέτυχαν θεαματικά αποτελέσματα. Ο Τζομπς με την Pixar και την Next και ο Μασκ με την PayPal, την SpaceX, και το νέο του project, το επαναστατικό σύστημα μαζικής μεταφοράς Hyperloop.

Τα περισσότερα στοιχεία για την Tesla είναι γνωστά αλλά θα τα θυμίσουμε άλλη μια φορά. Η Tesla ξεκίνησε το 2003 να κατασκευάζει ηλεκτρικά αυτοκίνητα με αρχικό αυτοκίνητο δοκιμών και μικρής παραγωγής, ένα όχημα αποτελούμενο από τμήματα και ανταλλακτικά της Lotus Elise. Εκείνη την πρώτη περίοδο, ιδρυτές και ιθύνοντες νόες ήταν οι Μάρτιν Εμπερχαρντ και Μαρκ Τάρπενινγκ. Στην πρώτη φάση της δημιουργίας της, η Tesla ήταν μη υπολογίσιμη καθώς δεκάδες τέτοιες εταιρείες ξεπηδούν σε πολλά μέρη του κόσμου ως πολλά υποσχόμενες, αλλά στην πορεία ξεφουσκώνουν και εξαφανίζονται. Ωστόσο, όταν οι άνθρωποι της Tesla ζήτησαν χρηματοδότηση από διάφορα fund της Silicon Valley, κέρδισαν το ενδιαφέρον του Ελον Μασκ, ο οποίος σε αυτό το πρώτο στάδιο χρηματοδότησης έβαλε από την τσέπη του 7.5 εκατομμύρια δολάρια και έγινε πρόεδρος της εταιρείας. Σχεδόν από τις πρώτες ημέρες προεδρίας του, ο Μασκ έκανε ξεκάθαρο πως η Tesla θα γίνει «μεγάλη και τρανή». Σε δηλώσεις του στον τύπο ανέφερε, πως ο στόχος της εταιρείας είναι να παράγει προσιτά ηλεκτρικά αυτοκίνητα για ένα ευρύ κοινό.

Ο Μασκ βάλθηκε να πετύχει. Μάζεψε περίπου 100 εκατομμύρια από διάφορες εταιρείες και ιδιώτες όπως, η Compass Technology Partners και η SDL Ventures, η Valor Equity Partners, τους ιδρυτές της Google Σεργκέι Μπριν και Λάρι Πέϊτζ, τον πρώην πρόεδρο της eBayΤζεφ Σκολ, τον κληρονόμο των ξενοδοχείων Hyatt Νικ Πρίτζκερ και πρόσθεσε κύρος στην εταιρεία βάζοντας εγγυητές τις φίρμες Draper Fisher Jurvetson, την Capricorn Management και την The Bay Area Equity Fund υπό τον έλεγχο της JPMorgan Chase.

Οι περισσότεροι executives των ανταγωνιστικών εταιρειών θα πρέπει να είναι αρκετά προβληματισμένοι. Με τις επενδύσεις που έχει κάνει η Tesla στο πεδίο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα σημεία ταχείας φόρτισης και την εξαιρετική φήμη που συνοδεύει τα προϊόντα της, ξέρουν πως θα είναι πολύ δύσκολο -έως αδύνατο- να την ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις.

Στην περίοδο μετά την πρώτη φάση χρηματοδότησης, η εταιρεία δεν τα πήγε καλά και κόντεψε να πτωχεύσει. Ο Μασκ όμως δεν ήταν μαθημένος να χάνει. Μέχρι το 2009, η εταιρεία είχε κατορθώσει να μαζέψει και να δαπανήσει 187 εκατομμύρια δολάρια και είχε πουλήσει μόλις 147 αυτοκίνητα. Στις 19 Μαΐου του 2009, ο Μασκ έπεισε την Daimler AG (δηλαδή την Mercedes-Benz) να αγοράσει το 10% της εταιρείας, για 50 εκατομμύρια δολάρια και δέχθηκε ένα δάνειο από την κυβέρνηση των HΠΑ 465 εκατομμυρίων. Με αρκετά πάνω και κάτω, αλλά με όπλο της, το πείσμα του Μασκ, η Tesla έφτασε τον Ιανουάριο του 2010 σε θέση να κάνει μια δημόσια προσφορά των μετοχών της και να μπει στον NASDAQ.

Αυτό ήταν. Με ακόμα 226 εκατομμύρια στα ταμεία της από την πώληση 13.300.000 μετοχών η Tesla δεν ξανακοίταξε πίσω… Ο ρυθμός παραγωγής του μοντέλου S, εκτοξεύθηκε και μέσα στο 2014 κατάφερε να πουλήσει 33.000 αυτοκίνητα. Το 2015 πούλησε 90.000 αυτοκίνητα δημιουργώντας μάλιστα ένα γιγάντιο εργοστάσιο κατασκευής μπαταριών αξίας 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων και πριν από λίγες ημέρες στην παρουσίαση του νέου Model 3… δέχθηκε 250.000 παραγγελίες μόνο γι’ αυτό το μοντέλο!

Οι υπόλοιποι κατασκευαστές αυτοκινήτων θα πρέπει να παρακολουθούν πολύ στενά την πορεία της. Πρόσφατα ο Σέρτζιο Μαρκιόνε, δήλωσε πως τον αφύπνισαν οι παραγγελίες του Model 3. Οι περισσότεροι executives των ανταγωνιστικών εταιρειών θα πρέπει να είναι αρκετά προβληματισμένοι. Με τις επενδύσεις που έχει κάνει η Tesla στο πεδίο των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τα σημεία ταχείας φόρτισης και την εξαιρετική φήμη που συνοδεύει τα προϊόντα της, ξέρουν πως θα είναι πολύ δύσκολο -έως αδύνατο- να την ανταγωνιστούν επί ίσοις όροις. Από εταιρεία «ανέκδοτο» έγινε εταιρεία αναφοράς. Τώρα μάλλον, τα γέλια θα ακούγονται στις γενικές συνελεύσεις της Tesla. Η Tesla λοιπόν είναι καλή. Πολύ καλή. Πάρα πολύ καλή…