Το ποδήλατο, μαζί και οι διάφορες μορφές μικροκινητικότητας, πήραν προβάδισμα στη γαλλική πρωτεύουσα | AFP/Bertrand Guay
Θέματα

Ποδήλατα – Αυτοκίνητα 1-0: οι τέσσερις τροχοί «τρώνε πόρτα»

Μάλλον είναι καλή εποχή για να πουλάς ποδήλατα στη γαλλική πρωτεύουσα. Mαζί και τα νέα αυστηρά όρια του ΚΟΚ. Σημείωση: τα παραπάνω θέματα συσχετίζονται
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Το 2010, ακριβώς 14 χρόνια πριν, έρευνα που διεξήχθη στη γαλλική πρωτεύουσα για το ποσοστό χρήσης ποδηλάτου σε αστικές μετακινήσεις έδειχνε ότι μόλις το 3% των κατοίκων της καβαλούσαν σέλα. Σε αντίστοιχη έρευνα που δημοσιεύθηκε πριν από λίγες ημέρες, το ποσοστό έχει αυξηθεί κατακόρυφα. Συγκεκριμένα, είναι η πρώτη φορά στην ιστορία της κυκλοφοριακής κίνησης στο Παρίσι όπου το ποσοστό των δικυκλιστών με ποδήλατο έχει ανέλθει στο 11,2%. 

Αντίστοιχα, οι Παριζιάνοι που χρησιμοποιούν αυτοκίνητο για τις μετακινήσεις τους συγκεντρώνουν μόλις ένα ποσοστό της τάξης του 3,2%, σύμφωνα με το IPR (Institute Paris Region). 

Φυσικά, το πιο δημοφιλές μέσο μεταφοράς στο κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας είναι τα… κάτω άκρα. Ενα ποσοστό 53,2% των κατοίκων της πόλης κινείται με τα ποδαράκια του, ενώ τα δημόσια μέσα μεταφοράς καλύπτουν το 30% των μετακινήσεων. Η μελέτη βασίστηκε σε δείγμα 3.337 κατοίκων και οι μετακινήσεις τους μέσα στην πόλη καταγράφηκαν μέσω GPS. 

Επειτα από 16 χρόνια ο ΚΟΚ αναμορφώνεται, με πιο αυστηρές ποινές και ακόμα χαμηλότερη επιτρεπόμενη ταχύτητα στον αστικό ιστό (INTIMEnews)

Φυσικά, στα περίχωρα του Παρισιού το αυτοκίνητο εξακολουθεί να είναι κυρίαρχο. Οσο απομακρύνεται κάποιος από τα στενά όρια του Παρισιού, τόσο περισσότερο το χρησιμοποιεί. Λογικό. Πάντως, όπως δήλωσε ο αντιδήμαρχος της πόλης στο Χ (πρώην Twitter), «κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί δέκα χρόνια πριν ότι τα ποδήλατα θα υπερσκέλιζαν τα αυτοκίνητα». 

Βέβαια, με τόσο αυστηρά κριτήρια και εξαιρετικά χαμηλά όρια ταχύτητας, όπως έχουμε ξαναγράψει, είναι λογικό κάποιες φορές να νιώθεις ότι θα μπορούσες να πας στη δουλειά σου πολύ πιο γρήγορα με τα πόδια από ό,τι αν ήσουν στο αυτοκίνητό σου. Ασε που θα κινδύνευες και με ένα γερό πρόστιμο παραβιάζοντάς τα.

Στα υπ’ όψιν και οι αλλαγές που δρομολογούνται στον αναμορφωμένο ΚΟΚ, σύμφωνα με τις οποίες, ενδεικτικά, θα στέλνονται σε μηδενικό χρόνο μέσω SMS τα πρόστιμα στους παραβάτες, στις 25 μονάδες θα αφαιρείται το δίπλωμα, θα μειωθεί στα 30 από 50 χλμ. ανά ώρα το όριο ταχύτητας μέσα στις πόλεις, ενώ η επιτήρηση της κυκλοφορίας θα ενισχυθεί με drones και κάμερες επί 24ώρου βάσης. 

Ασ’ το καλύτερα, πού είναι το ποδήλατο είπαμε;