Ηταν τέτοια εποχή πριν 60 χρόνια. Το ημερολόγιο έγραφε 5 Μαρτίου 1963 όταν έγινε το επίσημο ντεμπούτο της Autodelta. Ουσιαστικά, ήταν το προϊόν ενός ταλαντούχου μηχανικού, του Κάρλο Τσίτι, που ήθελε να επαναφέρει την Alfa Romeo στις κορυφαίες θέσεις του motorsport, όπως απολάμβανε και τη δεκαετία του ’50.
Ηταν μεγάλο κεφάλαιο οι Alfa στην πορεία των αγώνων, όχι μόνο τότε αλλά και πιο πριν, ήδη από τη δεκαετία του ’30. Εκεί ανδρώθηκε ο Εντσο Φεράρι πριν ξεκινήσει τη δική του εταιρεία και γίνει αντίπαλο δέος, και στο κόκπιτ μιας Alfa δάμασαν τα δυσκολοδήγητα αυτοκίνητα της εποχής μεγάλοι, θαρραλέοι και έτοιμοι για όλα οδηγοί.
Σε μια περίοδο όπου τα ανύπαρκτα μέτρα ασφαλείας εξασφάλιζαν μεγάλες δόσεις ρίσκου και οι οδηγοί σκοτώνονταν με την ευκολία κατάποσης σπαγκέτι, μεταξύ άλλων, οι Νουβολάρι και Καμπάρι (της γνωστής οικογενείας με το ομώνυμο λικέρ) αποδείκνυαν το ταλέντο τους, καθώς και το κλασικό ιταλικό «βίβερε περικολοζαμέντε».
Εναν χρόνο αργότερα η Autodelta μεταφέρθηκε κοντά στις εγκαταστάσεις της Alfa Romeo και πλέον μπορούσε να έχει πρόσβαση στην πίστα του Μπαλόκο, ώστε να μπορεί να κάνει τις απαραίτητες δοκιμές εξέλιξης στα αγωνιστικά της αυτοκίνητα και πρωτότυπα. Πίσω, δε, από το άχρωμο μπετόν του εργοστασίου, οι μηχανικοί δούλευαν με πάθος.
Απ’ έξω σκηνές βουκολικές, με πρόβατα να διασχίζουν τον δρόμο. Λέγεται πως όσοι εργάστηκαν υπό το γενικό πρόσταγμα του Τσίτι πληρώνονταν καλά για την εποχή, αλλά οι εξωτερικοί τοίχοι του εργοστασίου ήταν μια χαρά παλέτα για την κομμουνιστική Αριστερά, γεμάτοι με κόκκινα συνθήματα.
Μέσα, πάντως, περνούσαν δημιουργικά, έφτιαχναν μύθους εν κινήσει. Το πρώτο αυτοκίνητο που έφερε τη σφραγίδα εξέλιξης ήταν η Giulia TZ, που το 1965 μετονομάστηκε σε TZ2, κερδίζοντας πολλούς αγώνες σε διάφορα πρωταθλήματα. Λίγο αργότερα εισήχθη και ο κωδικός GTA, που στόλισε ένα από τα πιο αγαπημένα αυτοκίνητα στο διεθνές motorsport, όπως έγινε, ως γνωστόν, και στην Ελλάδα με την ομώνυμη Alfa Romeo του μεγάλου Γιώργου Μοσχού, της οποίας μπορείτε να δείτε σημερινές φωτογραφίες.
Η συνέχεια είναι λίγο-πολύ γνωστή, τουλάχιστον στους απανταχού αλφίστι – ίσως τους πιο πιστούς θιασώτες μάρκας αυτοκινήτου στον πλανήτη. Ισως πιο πολύ κι από τον μέσο καθολικό. Η Autodelta προχώρησε στο πρωτάθλημα Τουρισμού, αυτό που επίσημα λεγόταν WSC (World Sportscar Championship), και άκμασε από το ’53 έως το ’92, με την Autodelta και συγκεκριμένα τη συγκλονιστική Tipo 33 να κερδίζει το παγκόσμιο πρωτάθλημα κατασκευαστών το 1975 και το 1979.
Τα υπόλοιπα είναι μια καλά διατηρημένη ιστορία, με υπέροχα αυτοκίνητα, δείγματα μηχανολογικής και αισθητικής υπεροχής. Αν σας φέρει ο δρόμος προς το Μuseo Storico της Alfa, στο Αρέζε της Ιταλίας, αξίζει να αποτίσετε φόρο τιμής – ακόμα κι αν δεν είστε αλφίστι. Μην κοιτάτε που αργότερα τα έκαναν μαντάρα στα οικονομικά, εδώ μέσα υπήρξε ένας θεμέλιος λίθος για την εξέλιξη της αυτοκίνησης. Σεβασμός.