Ως ένας ύμνος στην Αφρική θα μπορούσε να χαρακτηριστεί το περίφημο ημερολόγιο της Pirelli για το 2024. Καταρχάς, επειδή η 50ή έκδοση του «The Cal» (εκ του calendar), όπως είναι ευρέως γνωστό, είναι η πρώτη που ανατέθηκε σε έναν αφρικανό φωτογράφο στην πολυετή ιστορία του ημερολογίου.
Ο Πρινς Γκιασί, ένας 28χρονος εικαστικός και φωτογράφος από την Γκάνα, είναι ο πρώτος μαύρος καλλιτέχνης που έλαβε αυτή την πολύ σημαντική ανάθεση. Μαύροι είναι επίσης όλοι όσοι πόζαραν μπροστά στον φακό του – όπως ο Ιντρίς Ελμπα, η Αντζελα Μπάσετ και η Ναόμι Κάμπελ.
Στο Pirelli Calendar 2024, που φέρει τον τίτλο «Timeless», πρωταγωνιστούν επίσης η νιγηριανή ποπ σταρ Τίβα Σάβατζ, η αμερικανίδα ποιήτρια και ακτιβίστρια Αμάντα Γκόρμαν, αλλά και ο Οτούμφουο Οσέι Τούτου Β’, βασιλιάς τoυ Βασιλείου του Ασάντι, στην Γκάνα (όπου πραγματοποιήθηκε μέρος των φωτογραφίσεων).
Το Pirelli Calendar εκδίδεται από το 1964 και δεν πωλείται, αλλά διατίθεται από την ιταλική εταιρεία ελαστικών σε μια ομάδα περίπου 12.000 ανθρώπων, πελατών, δημοσίων προσώπων και ατόμων που η Pirelli χαρακτηρίζει ως επιδραστικά, γεγονός που προσδίδει σε κάθε έκδοση του συλλεκτική αξία.
Οπως υπενθυμίζει το CNN, το ημερολόγιο έχει φιλοξενήσει στις σελίδες του κορυφαία ονόματα των τεχνών και της μόδας (περιλαμβανομένων των αποκαλούμενων «μεγάλων πέντε» σουπερμόντελ, Κρίστι Τέρλινγκτον, Λίντα Εβαντζελίστα, Κλόντια Σίφερ, Σίντι Κρόφορντ και Ναόμι Κάμπελ), που πόζαραν για τον φακό κορυφαίων φωτογράφων, όπως η Ανι Λίμποβιτς, ο Πατρίκ Ντερμασελιέ και ο Τιμ Γουόκερ.
Παρότι επί πολλά χρόνια το περιεχόμενό του χαρακτηριζόταν τουλάχιστον προκλητικό, σταδιακά το ημερολόγιο άρχισε να διαφοροποιείται και να γίνεται πιο περιεκτικό, με τους συντελεστές του να επιδιώκουν να το μετατρέψουν σε μέσο κοινωνικού/πολιτιστικού σχολιασμού πάνω σε ζητήματα όπως η φυλή και το φύλο.
Οσον αφορά το «Timeless», o Πρινς Γκιασί εξήγησε, μιλώντας στους New YorkTimes, ότι μέσω των φωτογραφιών του επεδίωξε να αμφισβητήσει τα παραδοσιακά αφηγήματα για την Αφρική, καθώς και τα Δυτικά πρότυπα ομορφιάς που εξακολουθούν να κυριαρχούν στη δουλειά του, εστιάζοντας στη ενδυνάμωση των μαύρων.
Αναφερθείς στα διάσημα μοντέλα του, αποκάλυψε πως όλοι και όλες τον ενέπνευσαν «σε στιγμές που σκεφτόμουν ότι δεν ήταν δυνατό να σπάσω το ταβάνι και να ανήκω σε συγκεκριμένους χώρους», είπε ο αυτοδίδακτος φωτογράφος, ο οποίος άρχισε να βγάζει φωτογραφίες στα 16 του στην Ακρα, την πρωτεύουσα της Γκάνα, όπου γεννήθηκε, καταλήγοντας μερικά χρόνια μετά να συνεργάζεται με εταιρείες όπως η Puma, η Apple και η Converse και με έντυπα όπως το Vanity Fair και το GQ. «Τώρα, μαζί, είμαστε πιο κοντά στο να αφαιρέσουμε την οροφή για όλους. Πρόκειται για μια νίκη για την εκπροσώπηση των μαύρων» πρόσθεσε.
Ανέφερε επίσης ότι μέσω της δουλειάς του ήθελε να αναδείξει την πατρίδα του. «Η Γκάνα αποτελεί κομμάτι του εαυτού μου, του ποιος είμαι, της ταυτότητάς μου. Ηθελα να δείξω όλη την ομορφιά, το μεγαλείο και τις δυνατότητές της» ανέφερε σχετικά – και μάλλον τα κατάφερε τον περασμένο Ιούλιο, όταν φωτογράφισε, για πρώτη φορά στην ιστορία του ημερολογίου, έναν γαλαζοαίματο, τον Οτούμφουο Οσέι Τούτου Β’, ο οποίος πόζαρε ντυμένος παραδοσιακά και περιτριγυρισμένος από τους συμβούλους του.
«Το ημερολόγιό μου αντανακλά ότι τώρα είναι η ώρα της Αφρικής» σημείωσε ο (πρώτος μαύρος και πρώτος αφρικανός) δημιουργός της πεντηκοστής έκδοσης του «The Cal».