Πώς θα προστατέψουμε το περιβάλλον αν πρώτα δεν το γνωρίσουμε και δεν το αγαπήσουμε; Είναι άραγε η περιβαλλοντική εκπαίδευση που παρέχεται στο πλαίσιο του σχολείου επαρκής για να αλλάξει τον τρόπο που συμπεριφερόμαστε και κατ’ επέκταση για να αποτραπεί μια οικολογική καταστροφή;
Αυτή η ανησυχία για τα μεγάλα περιβαλλοντικά προβλήματα της εποχής μας οδήγησε μια ομάδα επιστημόνων στη δημιουργία της Κοινωνικής Συνεταιριστικής Επιχείρησης που φέρει την επωνυμία Γεωπαιδεία και έχει ως βασικό σκοπό της, την αφύπνιση της περιβαλλοντικής συνείδησης αξιοποιώντας ως προς αυτό τις εκδρομές και τα ταξίδια.
Ιθύνων νους ο Γιώργος Παπανικολάου, ο οποίος πριν από 15 χρόνια, στο μεταπτυχιακό της ωκεανογραφίας συνειδητοποίησε ότι η προσέγγιση του περιβάλλοντος πρέπει να είναι διατμηματική και ολιστική. «Γνωριστήκαμε με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας στα φοιτητικά μας χρόνια στο πανεπιστήμιο της Αθήνας: δύο γεωλόγοι, μία βιολόγος, μία ωκεανογράφος και μία αρχαιολόγος. Είχαμε συνειδητοποιήσει την ανάγκη να συνδεθεί ξανά ο άνθρωπος με τη φύση και αναζητούσαμε τρόπους για να είναι αυτή η «επανασύνδεση» ευχάριστη. Και τι άλλο πιο ευχάριστο από το ταξίδι και τις εκδρομές;», αναφέρει ο Γιώργος σχετικά με τη γέννηση της ιδέας.
Σήμερα η Γεωπαιδεία διοργανώνει εκδρομές και ταξίδια, με σκοπό να φέρει σε επαφή μικρούς και μεγάλους με σπάνια και ιδιαίτερης ομορφιάς και αξίας οικοσυστήματα. «Ταξιδεύουμε τον κόσμο στα ωραιότερα μέρη της Ελλάδας», μου είπε όταν τον ρώτησα τι ακριβώς κάνουν. Η ομάδα έχει επιλέξει προορισμούς έχοντας μελετήσει τη χλωρίδα, την πανίδα, τη σημασία του οικοσυστήματος. «Δεν ξεκινάμε με κίνητρο τη «ζήτηση». Αλλά με κίνητρο τη σημασία ενός τόπου – ενδεχομένως- αγνώστου στον κόσμο της πόλης. Πάμε στον ομορφότερο υδροβιότοπο της Λίμνης Κερκίνης, στην πλούσια βλάστηση της νότιας Πίνδου, στα μονοπάτια της Κύθνου, στα καλντερίμια του Πηλίου και τη λίμνη Κάρλα, στον Κίσσαβο, στις υπόγειες και τις υπέργειες διαδρομές του νερού στην Πελοπόννησο, αλλά και μέσα στην Αττική! Στους αμμόλοφους της Ραφήνας, στον Εθνικό Δρυμό της Πάρνηθας, στο φράγμα του Μαραθώνα μέχρι την προστατευόμενη περιοχή του Σχοινιά», διηγείται και ταξιδεύω μαζί του στους τόπους αυτούς τους πανέμορφους και ανεξερεύνητους.
Οι εκδρομές της διαφέρουν από αυτές ενός οποιουδήποτε ταξιδιωτικού πρακτορείου. «Ερχόμαστε σε επαφή με αγρότες, κτηνοτρόφους, συνεταιρισμούς, μέλη της τοπικής αυτοδιοίκησης, που μοιράζονται με εμάς την κουλτούρα, αλλά και την καθημερινότητά τους, δίνοντας μια ρεαλιστική εικόνα της τοπικής κοινωνίας», αναφέρει και σκέφτομαι πως οι εκδρομές που σχεδιάζει η ομάδα μοιάζουν πολύ με τα ταξίδια που κάνει ένας δημοσιογράφος!
Πρόσφατα η Γεωπαιδεία βραβεύτηκε από το παγκόσμιο πρόγραμμα επιτάχυνσης “Impact Ventures Greece” της WWF με αφορμή της πρότασή της για την ανάπτυξη τουρισμού στην Προστατευόμενη Περιοχή της νήσου Γυάρου.
«Ποια είναι η δική σας αγαπημένη εκδρομή;», τον ρώτησα περιμένοντας ότι θα προβληματιστεί αρκετά. Αλλά η απάντηση με άφησε άφωνη. «Στον ανθό του αλατιού και το Μεσολόγγι», μου είπε αποφασιστικά. «Ποδηλατάδες, βαρκάδες, πεζοπορίες, ταξίδια γευσιγνωσίας με αυγοτάραχο και φρέσκα ψάρια από τη λιμνοθάλασσα…», συνέχισε, και σε αυτό το σημείο συνειδητοποίησα ότι η Γεωπαιδεία δεν κάνει μόνο περιβαλλοντική εκπαίδευση. Κάνει και διαχείριση προορισμού -που τόσο ανάγκη έχει η Πολιτεία- δεδομένου ότι ο σχεδιασμός και η ένταξη νέων εναλλακτικών προορισμών στον τουριστικό χάρτη πρέπει πρωτίστως να σέβεται το Περιβάλλον, για να μπορούμε επιτέλους να προσβλέπουμε σε αειφόρο ανάπτυξη και βιώσιμο τουρισμό σε αυτή τη χώρα.
Για να δείτε όλες τις εκδρομές που οργανώνει η Γεωπαιδεία επισκεφτείτε τη σελίδα https://www.geopedia.gr/fysi και ενημερωθείτε για την επόμενη από τη σελίδα στο Facebook