Από την πρώτη στιγμή που έκανε την εμφάνιση της προκάλεσε πολύ θόρυβο. Η αμερικανική εταιρεία Uber προσέφερε ένα εναλλακτικό τρόπο μεταφοράς ανθρώπων μέσα στις πόλεις δίνοντας την δυνατότητα σε απλούς ιδιώτες να χρησιμοποιούν το αυτοκίνητό τους ως ταξί χωρίς όμως να διαθέτουν τις σχετικές άδειες και φυσικά να έχουν τις ανάλογες φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις.
Η υπηρεσία ήταν ασφαλώς χρήσιμη στους πολίτες αφού κανόνιζαν μόνοι τους την μετακίνησή τους όπως ήθελαν και το βασικότερο οι τιμές ήταν χαμηλότερες από εκείνες των συμβατικών ταξί. Η εταιρεία άρχισε να δραστηριοποιείται σε ολοένα περισσότερες πόλεις και χώρες προκαλώντας όπως είναι ευνόητο μεγάλες αντιδράσεις από τους τοπικούς ταξιτζήδες. Πολλές κυβερνήσεις έχουν προσπαθήσει να περιορίσουν ή και να εμποδίσουν τελείως την λειτουργία της Uber αλλά η εταιρεία χρησιμοποιεί διάφορα νομικά και άλλα τρικ για να ξεπερνάει τα εμπόδια που βρίσκει μπροστά της.
Το τελευταίο διάστημα η Uber έχει κατηγορηθεί για διάφορες αμφιλεγόμενες πρακτικές, τόσο απέναντι στους συνεργαζόμενους οδηγούς όσο και σε διάφορες κατηγορίες πελατών. Τώρα όμως η Uber φαίνεται ότι μπλέκει άσχημα, αφού πρώην και νυν εργαζόμενοί της κατήγγειλαν ότι σχεδόν από την αρχή της ίδρυσής της η εταιρεία χρησιμοποιεί κρυφά στα οχήματά της ένα λογισμικό, με την ονομασία Greyball. Το λογισμικό αυτό, σύμφωνα με τις καταγγελίες, παρακολουθεί τους επιβάτες και παράλληλα προσπαθεί να αποτρέψει ελέγχους από τις ρυθμιστικές και εποπτικές Αρχές των χωρών όπου η Uber λειτουργεί. Το λογισμικό χρησιμοποιείται κυρίως στις αγορές και στις χώρες όπου η Uber συναντά τη μεγαλύτερη αντίσταση στα επεκτατικά σχέδιά της.
Η παρακολούθηση
Τα δεδομένα για τους επιβάτες συλλέγονται κυρίως -αλλά όχι μόνο- μέσω της κινητής εφαρμογής της Uber. Μεταξύ άλλων, χρησιμοποιούνται για να εντοπίζονται ανάμεσα στους επιβάτες εκείνοι που είναι ελεγκτές των τοπικών αρμόδιων Αρχών, αλλά προσποιούνται τους απλούς πελάτες, προκειμένου να εντοπίσουν τυχόν παραβάσεις της νομοθεσίας.
Το εν λόγω λογισμικό συλλέγει στοιχεία γεωεντοπισμού, πιστωτικών καρτών, αναρτήσεων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και άλλες πηγές, επιτρέποντας στην εταιρεία να παρακολουθεί τις συνήθειες των πελατών της. Το λογισμικό είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να εντοπίζει ποιοι υποψήφιοι πελάτες είναι «ύποπτοι», δηλαδή ποιοι επιβάτες μπορεί να είναι δημόσιοι λειτουργοί σε μυστική αποστολή ελέγχου της εταιρείας. Οταν το λογισμικό θεωρήσει ότι κάποιος πελάτης πιθανώς να είναι ελεγκτής, είτε του δείχνει ότι δεν υπάρχει διαθέσιμο όχημα, είτε ακυρώνει την κράτησή του, είτε αγνοεί εξ αρχής την κλήση του.
Την ιστορία αυτή αποκάλυψαν οι New York Times και η εταιρεία υποχρεώθηκε να παραδεχθεί ότι χρησιμοποιούσε το λογισμικό σε πολλές χώρες. Η Uber βέβαια ισχυρίζεται ότι η επεξεργασία των δεδομένων και η επιλογή πελατών δεν γινόταν για να εντοπιστούν ελεγκτές αλλά για να προστατέψει τους οδηγούς είτε από πελάτες που μπορεί να είχαν ιστορικό κακής συμπεριφοράς είτε από αντιπάλους της (π.χ οδηγούς ταξί) που θα προσπαθούσαν να δημιουργήσουν προβλήματα. Η Uber παραδέχθηκε επίσης ότι το λογισμικό συνεχίζει να χρησιμοποιείται τόσο στις ΗΠΑ όσο και σε άλλες χώρες.
Ας τα έχουν υπ’ όψη τους όλα αυτά οι έλληνες ταξιτζήδες. Αργά ή γρήγορα θα τα χρειαστούν για να αντιμετωπίσουν την Uber…