| Shutterstock / Creative Protagon
Θέματα

«Εργασία από την παραλία»: Hλιος, θάλασσα και φύλλα excel…

Ερευνες δείχνουν ότι εκατομμύρια εργαζόμενοι στην Ευρώπη εκμεταλλεύονται τις ευέλικτες πρακτικές εργασίας, μεταφέροντας το γραφείο τους οπουδήποτε αλλού εκτός από το... γραφείο, ακόμη και στην παραλία. Είναι καλό για εργαζομένους και εργοδότες;
Protagon Team

Περισσότερα από έξι εκατ. άτομα σχεδιάζουν να «εργαστούν από την παραλία» φέτος το καλοκαίρι, καθώς όλο και περισσότεροι εργαζόμενοι εκμεταλλεύονται τις ευέλικτες πρακτικές εργασίας, γράφει ο Αντριου Ελισον στην βρετανική εφημερίδα The Times.

Ερευνες διαπιστώνουν ότι το ένα τρίτο των εργαζομένων απασχολείται πλέον σε εταιρίες που έχουν πολιτικές «εργασίας από οπουδήποτε», οι οποίες τους επιτρέπουν να συνδέονται με το περιβάλλον του γραφείου από το εξωτερικό για τουλάχιστον ένα μέρος του έτους. Διαπιστώνεται ακόμη ότι περίπου οι μισοί από αυτούς τους υπαλλήλους -που ισοδυναμούν με έξι εκατ. ανθρώπους- σχεδιάζουν να χρησιμοποιήσουν αυτό το δικαίωμα είτε για να εργαστούν κατά τις διακοπές τους είτε για να παρατείνουν τον χρόνο τους στο εξωτερικό δουλεύοντας εκτός έδρας.

Ωστόσο, αυτές οι νέες πρακτικές δεν αρέσουν γενικά σε όσους μένουν πίσω στο γραφείο, παρατηρεί ο Ελισον στους Times, και προσθέτει ότι ένας στους πέντε υπαλλήλους λέει ότι το βρίσκει ενοχλητικό όταν οι συνάδελφοί τους συνδέονται σε εικονικές συναντήσεις από την παραλία, από ένα μπαρ ή δίπλα στην πισίνα. Υπάρχει επίσης η υποψία -μεταξύ σχεδόν του ενός τέταρτου του προσωπικού- ότι τα επίπεδα παραγωγικότητας όσων εργάζονται από οπουδήποτε εκτός γραφείου δεν συμβαδίζουν με εκείνων που έχουν μείνει πίσω.

Οι διαφορές στις ζώνες ώρας μπορεί επίσης να είναι πρόβλημα, επισημαίνει το άρθρο,  καθώς το ένα τέταρτο του προσωπικού λέει ότι όσοι εργάζονται από το εξωτερικό χάνουν προθεσμίες λόγω της διαφοράς ώρας. Οι ευέλικτες εργασιακές πρακτικές επεκτάθηκαν πολύ κατά τη διάρκεια της πανδημίας και έκτοτε πολλοί εργοδότες έχουν διατηρήσει τις πολιτικές, ως ένα ακόμη στοιχείο προσέλκυσης εργαζομένων.

Έρευνα, που πραγματοποιήθηκε για λογαριασμό του ιστοτόπου σύγκρισης MoneySuperMarket, διαπίστωσε, εξάλλου, ότι οι πολιτικές εργασίας από οπουδήποτε αυξάνουν την πιθανότητα παραμονής ενός ατόμου σε μια εταιρεία μακροπρόθεσμα. Σχεδόν το ένα τρίτο του προσωπικού πιστεύει επίσης η εξ’ αποστάσεως εργασία βοηθά στην αύξηση της παραγωγικότητας.

Η Νατάσα Χέδερολ Σο έχει υιοθετήσει αυτή την πολιτική. Διευθύνει την εταιρεία μάρκετινγκ TishTash από γραφεία στο Ντουμπάι, τη Σαουδική Αραβία και το Ηνωμένο Βασίλειο, και ενθαρρύνει την ομάδα της να εργάζεται στο εξωτερικό για τέσσερις εβδομάδες το χρόνο.

«Οι εργαζόμενοι πρέπει να έχουν την ελευθερία να εργάζονται από οπουδήποτε. Εάν δεν τους εμπιστεύεστε ότι είναι παραγωγικοί ανεξάρτητα από την τοποθεσία, τότε δεν θα έπρεπε να τους έχετε προσλάβει εξαρχής. Οι επιχειρήσεις πρέπει επίσης να προσαρμοστούν στις εξελισσόμενες εργασιακές συνήθειες. Βρήκα ότι τα μέλη της ομάδας μας, που ανήκουν στη γενιά Z, εκτιμούν ιδιαίτερα την ευελιξία για εργασία από το εξωτερικό, δίνοντας προτεραιότητα στην ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής και την ευκαιρία να ταξιδεύουν. Είχαμε μέλη της ομάδας που εργάζονταν από το Μπαλί, την Αυστραλία, τις Φιλιππίνες και από όλο το Ηνωμένο Βασίλειο», δήλωσε στους Times του Λονδίνου η διευθύντρια της TishTash.

Ξεχωριστές έρευνες δείχνουν, επιπλέον, ότι οι εργαζόμενοι έχουν μεγαλύτερο ενθουσιασμό για την εξ αποστάσεως εργασία τους καλοκαιρινούς μήνες. Η Flexa, η οποία προσφέρει έναν παγκόσμιο κατάλογο επαληθευμένων ευέλικτων εταιριών, ανέλυσε περισσότερες από 300.000 αναζητήσεις εργασίας και διαπίστωσε ότι 86% περισσότεροι άνθρωποι αναζητούσαν ευκαιρίες «εργασίας από οπουδήποτε» την άνοιξη σε σύγκριση με τον χειμώνα.

Ωστόσο, πολλοί εργοδότες παραμένουν καχύποπτοι για τις πολιτικές εργασίας από οπουδήποτε. Μια έρευνα μεταξύ διευθυντών διαπίστωσε πέρυσι ότι σχεδόν το ένα τέταρτο ανησυχούσε για τη διατήρηση της πολιτιστικής σύνδεσης, της συναδελφικότητας της ομάδας τους και της αποτελεσματικής επικοινωνίας των μελών της, που δούλευαν από μακριά.

Η Λίζα Τάουνσεντ, διευθύνουσα σύμβουλος στον όμιλο MONY, στον οποίο ανήκει το MoneySuperMarket, δήλωσε ότι η εταιρεία της «είναι περήφανη που προσφέρει μια πολιτική εργασίας από οπουδήποτε». Είπε: «Επιτρέπουμε στην ομάδα μας να εργάζεται από διαφορετική τοποθεσία μία ή δύο φορές το χρόνο. Γνωρίζουμε ότι μερικοί άνθρωποι χρησιμοποιούν αυτό το χρονικό διάστημα για να γνωρίσουν νέους πολιτισμούς ή για να επισκεφτούν αγαπημένα πρόσωπα, ενώ σε άλλους επιτρέπει να εξισορροπήσουν καλύτερα την εργασία και την οικογενειακή ζωή».