Αφανής πλέον, η Ολένα Ζελένσκα επικοινωνεί τις τελευταίες ημέρες μόνο μέσω λογαριασμών στα social media, προσπαθώντας να ευαισθητοποιήσει για τα όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία της.
Αν και ο σύζυγός της παραμένει πεισματικά στο Κίεβο, τραβώντας και βίντεο με το κινητό του όπου κινείται μέσα στο προεδρικό γραφείο ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι δεν πρόκειται για πλάνα που έχουν υποστεί επεξεργασία, η Πρώτη Κυρία της Ουκρανίας μάλλον βρίσκεται κλεισμένη σε καταφύγιο, όπως χιλιάδες συμπατριώτες της. Η παγκόσμια κοινή γνώμη ίσως δεν θα είχε ασχοληθεί με την περίπτωσή της, εν μέσω καταιγιστικών εξελίξεων, αν ο ίδιος πρόεδρος Ζελένσκι δεν είχε δηλώσει, αμέσως μετά την επίθεση της Ρωσίας: «Ο εχθρός με θεωρεί ως τον νούμερο ένα στόχο. Στόχος νούμερο δύο είναι η οικογένειά μου».
Το ότι η ρωσική υπερδύναμη μπορούσε να ψάχνει για να εξουδετερώσει μια μάνα με τα δύο μικρά παιδιά της ήταν μια μακάβρια και σοκαριστική λεπτομέρεια, ικανή να προκαλέσει άμεση ταύτιση, πριν μας κατακλύσουν οι εικόνες των βομβαρδισμών. Το ζεύγος Ζελένσκι γνωρίζει καλά τις αρχές τις επικοινωνίας.
Οι Ουκρανοί, όπως και το προεδρικό ζεύγος, μπορεί να μην περίμεναν επίθεση ή να βρίσκονταν σε μια περίεργη, παρατεταμένη άρνηση της πραγματικότητας, ωστόσο ήταν σαφώς εξοικειωμένοι με τα καταφύγια και τους συναγερμούς, λόγω του πολέμου το 2014. Και η Ζελένσκα πιθανώς να ήταν υποψιασμένη για την εισβολή της Ρωσίας, αν και σύμφωνα με τα λεγόμενά της, ήταν πλήρως απροετοίμαστη για τον ρόλο της Πρώτης Κυρίας.
Κανείς στις αρχές του 2000 δεν μπορούσε να φανταστεί ότι η νεαρή Ολένα, που σπούδαζε Αρχιτεκτονική και είχε δεσμό με έναν συμφοιτητή της, θα εγκατέλειπε τα σχέδιά της για τα μάτια του Βολοντίμιρ, ενός συνηθισμένου στην όψη, αεικίνητου φοιτητή της Νομικής, με όνειρα για καριέρα στον χώρο του θεάματος.
Ολα συνέβησαν γρήγορα. H 44χρονη Ολένα Ζελένσκα, πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, περνούσε τον χρόνο της όπως οι περισσότερες Πρώτες Κυρίες, πραγματοποιώντας εθιμοτυπικές επισκέψεις, ντυμένη από γνωστούς οίκους μόδας και δίνοντας το παράδειγμα της καλής συζύγου αλλά και τις απαραίτητες μετριοπαθώς αποκαλυπτικές συνεντεύξεις. Σε μια από αυτές στη Vogue, είχε δηλώσει μάλιστα ότι δεν ήθελε ο άνδρας της να αναμειχθεί με την πολιτική. Ο Βολοντίμιρ είχε αποφύγει να της ανακοινώσει την υποψηφιότητά του και όταν εκείνη πληροφορήθηκε για τα σχέδια του από τα social media, ο Ζελένσκι της δικαιολογήθηκε με ένα: «Ξέχασα να σου το πω».
Την αλλαγή που θα έφερνε στη ζωή τους η νίκη στις εκλογές δεν την καλοέβλεπε η Ολένα, που προτιμούσε να μη βρίσκεται και τόσο στο επίκεντρο της δημοσιότητας, σύμφωνα τουλάχιστον με τις δηλώσεις της, αν και η συνέχεια έδειξε ότι ο ρόλος της Πρώτης Κυρίας δεν ήταν έξω από τις δυνατότητές της, καθώς δεν επέλεξε να κρύβεται από τα φλας, αλλά να έχει και φιλανθρωπικό έργο που συνέδεσε με αρκετή δημοσιότητα. Αν και το ζευγάρι ήταν επιτυχημένο στις τηλεοπτικές παραγωγές, έναν τομέα που δεν έχει κοινά με την πολιτική, η Ολένα, από σεναριογράφος, μετατράπηκε με ευκολία σε σύζυγο μοντέρνου ηγέτη και ο Βολοντίμιρ έγινε στα μάτια των Ουκρανών σύμβολο πολύ πριν ξεσπάσει ο πόλεμος. Το ότι είχε πλάκα και ήταν συμπαθής ήταν μόνο ίσως η αρχή.
Στην Ουκρανία, η μεσαία τάξη προσπαθούσε τα τελευταία χρόνια να φτάσει το επίπεδο ζωής της μεσαίας τάξης στην Ευρωπαϊκή Ενωση, αν και βρισκόταν αρκετά μακριά από το να κατακτήσει όσα, για παράδειγμα, ένας Γάλλος θεωρεί δεδομένα: καλό αυτοκίνητο και κλεισμένες τις καλοκαιρινές διακοπές του σε κάποιο ελληνικό νησί.
Οι Ζελένσκι ήταν πρότυπο αυτής της ανερχόμενης, με λίγη βοήθεια από την τύχη, νέας γενιάς Ουκρανών που επιτέλους μπορούσαν να ελπίζουν, αν και η οικονομία στην Ουκρανία δεν έχει πολύ χώρο για αυτοδημιούργητους σαραντάρηδες. Η Ολένα είχε όλα τα χαρακτηριστικά της δραστήριας, σύγχρονης συζύγου. Ηταν πιο χαλαρή και φρέσκια από τη Μαρίνα Ποροσένκο, σύζυγο του προηγούμενου προέδρου, και μπορούσε τη μία στιγμή να είναι καλόγουστα επίσημη όταν το απαιτούσαν οι περιστάσεις, να ποζάρει φορώντας μακριά, ανοιξιάτικα φορέματα στον κήπο της, μαζί με την οικογένειά της, αλλά και να μη φοβάται να εμφανιστεί άβαφη δίπλα στον Βολοντίμιρ, με τζιν και φούτερ, αγκαλιά με ένα μπουκέτα λουλούδια, σε ένα κοινό τους μήνυμα για την Ημέρα των Ερωτευμένων.
«Μπορεί να μην είμαι πολιτικός αλλά εργάζομαι ώστε ο λαός να έχει πρόσβαση στην εξουσία. Οι πόρτες δεν είναι κλειστές στη σύζυγο του προέδρου. Δεν έχω δικαίωμα να εμπλέκομαι στις δουλειές του, αλλά επιθυμώ να βρίσκομαι μεταξύ λαού και κυβέρνησης, ώστε οι τελευταίοι να ακούν τους πρώτους. Εχω την ικανότητα να το κάνω και το θέλω», είχε δηλώσει με συμβατή προς την ουκρανική πολιτική απλοϊκότητα σε συνέντευξή της. Η Ολένα, σε αντίθεση με τον σύζυγό της, δεν ήταν διάσημη στο παρελθόν.
Πριν από τον Απρίλιο του 2019, όπου ο Βολοντίμιρ σάρωσε στις προεδρικές εκλογές, λίγοι εκτός της τηλεοπτικής βιομηχανίας γνώριζαν τη Ζελένσκα: «Είμαι χαμηλών τόνων. Ο άντρας μου είναι ο εξωστρεφής, δεν είμαι αυτό που λέμε, η ψυχή του πάρτι, δεν μπορώ ούτε να πω ένα ανέκδοτο» είχε πει περιγράφοντας τον εαυτό της με επικοινωνιακή χάρη. Αν και είναι ασυνήθιστο για εταιρείες παραγωγής, οι Ζελένσκι το είχαν πάντα αυτό, περιέγραφαν γλαφυρά αυτό που ήταν και ήθελαν να κάνουν, ενώ και τη δραστηριότητά τους στον χώρο του θεάματος και τις παράγωγες των Kvartal 95 και Studio Quarter 95, τις συνόδευαν με ένα είδος διακήρυξης.
«Το φιλόδοξο σχέδιό μας είναι να κάνουμε τον κόσμο καλύτερο, να τον γεμίσουμε χαρά, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που διαθέτουμε: το χιούμορ και τη δημιουργικότητα! Και προς αυτόν τον στόχο προχωράμε, δοκιμάζοντας να κατακτήσουμε τον κόσμο στην πορεία», δήλωνε ο ίδιος ο Βολοντίμιρ, εκφράζοντας τη φιλοσοφία των φιλόδοξων, δημιουργικών Ζελένσκι: ενός ζευγαριού με ταλέντο στην κωμωδία, πολύ πριν το δράμα του πολέμου τους κάνει διεθνώς γνωστούς…