Οσο οι κινηματογράφοι παραμένουν κλειστοί η επόμενη μέρα για την κινηματογραφική βιομηχανία μοιάζει με ατέλειωτο ομιχλώδες πλάνο | Shutterstock
Θέματα

Μήπως έφτασε το τέλος του Χόλιγουντ όπως το ξέραμε;

Kινηματογράφοι κλείνουν, πρεμιέρες νέων ταινιών καθυστερούν και η 93η τελετή των Οσκαρ μετατίθεται τον Απρίλιο 2021 με τη συμμετοχή πολλών φιλμ από πλατφόρμες streaming. Θα επιβιώσει άραγε η κινηματογραφική βιομηχανία από την πανδημία;
Κική Τριανταφύλλη

Η 93η τελετή απονομής των Βραβείων της Αμερικανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου θα γίνει στις 25 Απριλίου 2021, δύο μήνες μετά την καθιερωμένη ημερομηνία, και δεν θα μοιάζει με καμιά προηγούμενη, ενώ πολυαναμενόμενες ταινίες όπως το «West Side Story» του Στίβεν Σπίλμπεργκ, έχουν αναβληθεί για την επόμενη χρονιά και δε θα πάρουν μέρος.

Επιπλέον, ενώ για χρόνια υπήρχαν διαφωνίες σχετικά με το αν οι ταινίες, που παράγονται από πλατφόρμες streaming, μπορούν να είναι υποψήφιες για Όσκαρ (εκτός και αν προβληθούν πρώτα στους κινηματογράφους), αυτή τη φορά, χάρη στους ειδικούς κανονισμούς που έχουν επιβληθεί εξαιτίας της πανδημίας Covid-19, το Netflix και η Amazon φαίνεται να κυριαρχούν στα βραβεία. Ταινίες, όπως το «Τραγούδι του Χιλμπίλη» του Ρον Χάουαρντ και η «Δίκη των 7 του Σικάγου» του Ααρον Σόρκιν, που έκαναν το ντεμπούτο τους στο Διαδίκτυο, θα είναι πλέον μεταξύ των διεκδικητών.

Ακόμη και η τελετή, όμως, θα είναι διαφορετική. Η Ακαδημία ελπίζει ότι αναβάλλοντάς τη θα μπορέσει να γίνει με φυσική παρουσία -έστω με κοινωνικές αποστάσεις-, το πιθανότερο όμως είναι ότι θα είναι εικονική, όπως έγιναν ήδη φέτος τα Emmy και τα Grammy, με τους υποψήφιους σταρ να φορούν μοντέλα της haute couture στα σαλόνια τους.

H πρεμιέρα του «No Time To Die» με πρωταγωνιστή τον Ντάνιελ Κρεγκ αναβλήθηκε και πάλι για τον Απρίλιο 2021 (007.com/no-time-to-die)

Η πανδημία έχει εξελιχθεί σε υπαρξιακή απειλή για τον κινηματογράφο. Σε μεγάλες πολιτείες των ΗΠΑ, όπως η Νέα Υόρκη και η Καλιφόρνια, οι κινηματογράφοι παραμένουν κλειστοί. Χώρες όπως το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου άνοιξαν για ένα μικρό διάστημα, έχουν σημειώσει πτώση 73% στις πωλήσεις του box-office τον προηγούμενο χρόνο.

H Warner -σε μία κίνηση που απειλεί «να φέρει τα πάνω κάτω» στον κόσμο του κινηματογράφου- ανακοίνωσε πως όλες οι ταινίες της, που έχουν προγραμματιστεί για το 2021 στις ΗΠΑ, μεταξύ άλλων τα πολυαναμενόμενα «Matrix 4» και «Dune», θα προβληθούν στο Ιντερνετ παράλληλα με την κυκλοφορία τους στους κινηματογράφους, λόγω του κορονοϊού!

Σχεδόν όλες οι μεγάλες πρεμιέρες, που είχαν προγραμματιστεί για το δεύτερο εξάμηνο του 2020 έχουν μεταφερθεί στο επόμενο έτος, ενώ μερικές ταινίες, όπως το «Fast & Furious 9», θα κυκλοφορήσουν ακόμη πιο αργά, το καλοκαίρι του 2022. Αλλά πιθανότατα δεν θα είναι η μόνη που θα προβληθεί με καθυστέρηση δύο ετών αφού περίπου 40 ταινίες είναι αυτή τη στιγμή στην ουρά για το 2021, γράφει η Telegraph.

Σύμφωνα με ανακοίνωση στην ιστοσελίδα της ταινίας, η πρεμιέρα του «No Time To Die», η οποία είχε ήδη μεταφερθεί από τον Απρίλιο στον Νοέμβριο, αναβάλλεται εκ νέου για τις 2 Απριλίου 2021 καταφέροντας και νέο πλήγμα στους κινηματογράφους, που ήλπιζαν να προσελκύσουν το κοινό με τον νέο Τζέιμς Μποντ.

Και τώρα, με το δεύτερο lockdown, οι κινηματογράφοι αντιμετωπίζουν μια τρομερή καταιγίδα. Θα επιβιώσουν άραγε μέχρι του χρόνου, που υπάρχει η ελπίδα ότι τα πράγματα θα είναι πιο εύκολα για να ξανανοίξουν; Και πώς θα είναι τότε η βιομηχανία του κινηματογράφου;

Η Γκαλ Γκαντότ πρωταγωνιστεί στην ταινία «Wonder Woman 1984» (Clay Enos/Warner Bros Pictures)

Και αν κλείσουν πάρα πολλοί κινηματογράφοι, πού θα προβάλλουν τα στούντιο τις ταινίες τους; Μήπως τα Οσκαρ του ερχόμενου Απριλίου με τους σπουδαίους τίτλους που στέλνουν στην τελετή οι πλατφόρμες streaming θα σηματοδοτήσουν την αρχή μιας νέας κανονικότητας;

Διστακτικά βήματα

Η παραγωγή ταινιών έχει χτυπηθεί επίσης πολύ άσχημα. Σύμφωνα με την Telegraph, η βιομηχανία κινηματογράφου στο Ηνωμένο Βασίλειο -μια βιομηχανία πολλών δισεκατομμυρίων λιρών- η οποία έχει έτοιμες ταινίες όπως οι «Wonder Woman 1984», «Black Widow» και «Cruella», απασχολεί περίπου 70.000 άτομα. Το πρώτο lockdown προκάλεσε μέσα σε λίγες ώρες ακυρώσεις πάρα πολλών συμβολαίων αφήνοντας άνεργο πάρα πολύ κόσμο και χωρίς καμία οικονομική υποστήριξη από την κυβέρνηση. Μετά από πέντε μήνες η μηχανή πήρε πάλι μπρος σιγά – σιγά αλλά η ανησυχία είναι διάχυτη.

Η παραγωγός Ελίζαμπεθ Κάρλσεν κατάφερε να κάνει τα γυρίσματα του δράματος «Mothering Sunday» (κινηματογραφική μεταφορά της νουβέλας του Γκράχαμ Σμιθ με τους Κόλιν Φερθ, Ολίβια Κόλμαν και Οντέσα Γιανγκ) στο τέλος του καλοκαιριού ανάμεσα στα δύο lockdown. Το πέτυχε τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα ασφάλειας αλλά και γιατί η ταινία δεν είχε πολυπληθείς σκηνές ή ανάγκη κατασκευής μεγάλων σκηνικών. Άλλες όμως μεγάλες παραγωγές διακόπηκαν, πράγμα καταστροφικό για μια ανεξάρτητη ταινία όπως ο «Μπάτμαν», που σταμάτησε όταν ο πρωταγωνιστής  Ρόμπερτ Πάτινσον διαγνώστηκε θετικός.

Η Εμα Στόουν στην «Cruella», που αναμένεται τον Μάιο 2021 (Walt Disney Studios)

Η πανδημία, όμως, έχει επηρεάσει και τις μεγάλες τηλεοπτικές παραγωγές: το Netflix ακύρωσε την τέταρτη σεζόν της επιτυχημένης σειράς «Glow» (πρόλαβε να γυριστεί μόλις το πρώτο επεισόδιο), επειδή ο προϋπολογισμός αυξήθηκε πάρα πολύ εξαιτίας των προληπτικών μέτρων, που έπρεπε να ληφθούν κατά του κορονοϊού. Και ο παραγωγός του «Star Trek» Αλεξ Κούρτζμαν εκτιμά ότι η πανδημία έχει προσθέσει 300.000 – 500.000 δολάρια στον προϋπολογισμό κάθε επεισοδίου.

Γεγονός είναι πάντως ότι η παραγωγή ταινιών μπορεί να συνεχίζεται -έστω και με διακοπές- το μέλλον όμως των κινηματογραφικών αιθουσών διαγράφεται αβέβαιο.

Στη μοναξιά του θείου Οσκαρ

Τα Academy Awards, γνωστά ως Όσκαρ, είναι τα πιο διάσημα καλλιτεχνικά βραβεία του Χόλιγουντ στη βιομηχανία του κινηματογράφου. Από το 1927, οι υποψήφιοι και οι νικητές επιλέγονται από μέλη της Ακαδημίας Κινηματογραφικών Τεχνών και Επιστημών (AMPAS), στην οποία εκπροσωπούνται 17 κλάδοι με περίπου 10.000 μέλη: ηθοποιούς, casting directors, κινηματογραφιστές, ενδυματολόγους, σκηνοθέτες, σεναριογράφους, δημιουργούς ντοκιμαντέρ, ταινιών μικρού μήκους και κινουμένων σχεδίων, τεχνικούς ήχου και οπτικών εφέ, παραγωγούς, μοντέρ, μακιγιέρ και κομμωτές, μουσικούς, υπεύθυνους μάρκετινγκ και δημοσίων σχέσεων και γενικά, επγγελματίες κάθε ειδικότητας, η οποία έχει σχέση με την παραγωγή ταινιών. Η διαδικασία προβλέπει κατ’ αρχάς την επιλογή των υποψηφίων. Η διαδικασία δεν έχει ολοκληρωθεί και οι υποψηφιότητες δεν έχουν ανακοινωθεί ακόμα. Προς το παρόν είναι καιρός προβλέψεων. Δείτε παρακάτω μερικά από τα φαβορί όχι μόνο για υποψηφιότητα αλλά και για ένα ή περισσότερα βραβεία Οσκαρ:

«Nomadland» (Searchlight Pictures)

Ο Τζόσουα Τζέιμς Ρίτσαρντς μόνιμος συνεργάτης της Κλόι Ζάο διεκδικεί υποψηφιότητα για το Οσκαρ Φωτογραφίας με την αμερικανική ταινία «Nomadland» της Ζάο, που απέσπασε τον Χρυσό Λέοντα του 77ου κινηματογραφικού φεστιβάλ της Βενετίας. Υποψηφιότητα για το Οσκαρ καλύτερης ηθοποιού διεκδικεί με την ίδια ταινία και η εκπληκτική Φράνσις ΜακΝτόρμαντ, βραβευμένη ήδη δύο φορές με Οσκαρ Α΄ γυναικείου ρόλου, ενώ επίσης ήταν υποψήφια τρεις φορές για τον Καλύτερο Β’ γυναικείο ρόλο.

«Mank» (Netflix)

Οι κριτικές για την ταινία του Ντέιβιντ Φίντσερ, που περιγράφει τα παρασκήνια της δημιουργίας του «Πολίτη Κέιν» είναι διθυραμβικές. Οπότε το στοίχημα είναι πόσα βραβεία διαφόρων κατηγοριών θα σαρώσει η ασπρόμαυρη ταινία, με σοβαρή πιθανότητα να κερδίσει κατ’ αρχάς το Οσκαρ καλύτερης ταινίας της χρονιάς.

«News of the World» (Universal Pictures)

Ο Τομ Χανκς είναι στο στοιχείο του παίζοντας σε ένα γουέστερν διαφορετικό από τα αρχετυπικά του είδους. Και  διεκδικεί μια υποψηφιότητα για το Οσκαρ Α΄ανδρικού ρόλου ερμηνεύοντας τον Τζέφερσον Κάιλ Κιντ, έναν βετεράνο λοχαγό, που περιπλανιέται στην Αγρια Δύση μοιράζοντας τον Τύπο. Στο δρόμο του βρίσκει ένα ασυνόδευτο κοριτσάκι μεταναστών, το προστατεύει και αναλαμβάνει να το παραδώσει με ασφάλεια στους δικούς του.

«Ma Rainey’s Black Bottom» (Netflix)

Άλλη μια ταινία, που απέσπασε διθυραμβικά σχόλια για τις ερμηνείες του πρωταγωνιστικού ντουέτου Βαϊόλα Ντέιβις και Τσάντγουικ Μπόουζμαν, με τον Μπόουζμαν να κλέβει την παράσταση με το κύκνειο άσμα του, και το Netflix να ελπίζει σε τουλάχιστον δύο Οσκαρ για τις ερμηνείες τους. Η ταινία αναφέρεται στη θρυλική «μητέρα των μπλουζ» Μα Ρέινι που είναι σε διένεξη με τον λευκό μάνατζερ και παραγωγό της για τα δικαιώματα της μουσικής της, και σε έναν τρομπετίστα που παρακινεί τους άλλους μουσικούς να πούνε ιστορίες καθώς την περιμένουν για ηχογράφηση.

«Da 5 Bloods» (Netflix)

Ο «βασιλιάς», όπως αποκαλούσαν τον Τσάντγουικ Μπόουζμαν οι συνάδελφοί του, έχασε τη μάχη με τον καρκίνο τον Αύγουστο σε ηλικία μόλις 43 ετών. Οπότε αναμένονται συγκινητικές στιγμές στην τελετή, καθώς θεωρείται σχεδόν σίγουρη και δεύτερη υποψηφιότητά του (όχι απλά σαν φόρος τιμής αλλά γιατί είναι ήταν πραγματικά σπουδαίος ηθοποιός) με την ταινία του Σπάικ Λι, ένα μείγμα πολιτικού σινεμά (για το Βιετνάμ), περιπέτειας (στη ζούγκλα), κωμωδίας (με γκρινιάρηδες ηλικιωμένους) και ταυτόχρονα μιας οργισμένης ιστορίας για το τι σημαίνει να είσαι μαύρος στις ΗΠΑ σήμερα.

«Η Δίκη των 7 του Σικάγου» (Netflix)

Το σενάριο του Οσκαρικού Ααρον Σόρκιν, με ματιά χολιγουντιανή μεν αλλά και με όλες εκείνες τις μικρές λεπτομέρειες που εμβαθύνουν στο εκάστοτε θέμα του, είναι το ατού της ταινίας. Οι υπέροχοι πρωταγωνιστές της «Δίκης των 7 του Σικάγου» διεκδικούν, επίσης, και οι επτά, μια υποψηφιότητα στην κατηγορία του Β’ ανδρικού ρόλου.

«Η Ζωή Μπροστά Σου» (Netflix)

Η Σοφία Λόρεν ήταν η πρώτη ηθοποιός που πήρε Οκαρ Α’ γυναικείου ρόλου για ξενόγλωσσο φιλμ και ερμηνεία με την «Ατιμασμένη», του Βιτόριο ντε Σίκα (1962) και φέτος με τη συμμετοχή της στην ταινία του γιου της Εντουάρντο Πόντι έχει μεγάλες πιθανότητες για μια υποψηφιότητα. Αν την πάρει, η 86χρονη σταρ θα είναι η μεγαλύτερη σε ηλικία υποψήφια όλων των εποχών, αποθεώνοντας μια από τις πιο μυθικές καριέρες στην ιστορία του σινεμά.

«Tenet» (Warner Bros)

Η πρώτη ταινία μεγάλου προϋπολογισμού που κυκλοφόρησε μετά το ξέσπασμα της πανδημίας Covid-19, και συζητήθηκε ίσως περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη δίνει ελπίδες στη Warner Bros και στον δημιουργό της Κρίστοφερ Νόλαν ότι τουλάχιστον τα Ειδικά Οπτικά Εφέ του «Tenet» θα φέρουν όχι απλά μια υποψηφιότητα στη συγκεκριμένη  κατηγορία αλλά και ένα Οσκαρ.

«Το Τραγούδι του Χιλμπίλη» (Netflix)

Με εφτά υποψηφιότητες για Όσκαρ, η εξαιρετική Γκλεν Κλόουζ είναι μια από τις πιο «αδικημένες» ηθοποιούς του Χόλιγουντ αφού μέχρι στιγμής δεν έχει καταφέρει να αποκτήσει το πολυπόθητο αγαλματίδιο. Φέτος με την ταινία του Ρον Χάουαρντ, από το (αυτοβιογαφικό) best seller του Τζέι Ντι Βανς, έχει μεγάλες πιθανότητες όχι μόνο για μία όγδοη υποψηφιότητα αλλά και για ένα Οσκαρ.

Η ελληνική συμμετοχή

Τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου, με πρωταγωνιστές τον Αρη Σερβετάλη και τη Σοφία Γεωργοβασίλη, θα εκπροσωπήσουν την Ελλάδα στις διαδικασίες της 93ης διοργάνωσης των Όσκαρ, διεκδικώντας το Βραβείο Διεθνούς Ταινίας Μεγάλου Μήκους (πρώην Βραβείο Ξενόγλωσσης Ταινίας).

Ο Χρήστος Νίκου, στο παρελθόν βοηθός σκηνοθετών όπως ο Γιώργος Λάνθιμος και ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, έχει δουλέψει στη διαφήμιση και έχει σκηνοθετήσει ταινίες μικρού μήκους, που διακρίθηκαν σε σημαντικά διεθνή φεστιβάλ. Και πρόσφατα υπέγραψε με την CAA, ένα από τα μεγαλύτερα πρακτορεία του Χόλιγουντ.

Ελληνοπολωνική συμπαραγωγή, σε παραγωγή του Ηρακλή Μαυροειδή και executive producer την Κέιτ Μπλάνσετ (!), τα «Μήλα» διαδραματίζονται σε μια αχρονική Αθήνα εν μέσω μιας επιδημίας αμνησίας. Η πρεμιέρα της ταινίας έγινε στο Φεστιβάλ της Βενετίας στο τμήμα Ορίζοντες. Συμμετείχε επίσης στα Φεστιβάλ του Τορόντο, του Τελιουράιντ, του Σικάγου (όπου και απέσπασε το Βραβείο Σεναρίου για τον Χρήστο Νίκου και το Σταύρο Ράπτη).