Η Φιόνα Ρίτσμοντ, διάσημο μοντέλο της δεκαετίας του ’70, με την Jaguar E-Type και τη διάσημη πινακίδα της | P. Shirley/Getty Images/Ideal Images
Θέματα

Oι πινακίδες κυκλοφορίας που κοστίζουν περισσότερο και από supercar

Ματαιοδοξία, αγάπη μου: Οταν μία πινακίδα αξίζει εκατομμύρια ευρώ
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Aπό τις 4 έως τις 9 Σεπτεμβρίου ο οργανισμός VDLA στη Μ. Βρετανία, ο οποίος δημοπρατεί εξατομικευμένες πινακίδες κυκλοφορίας, καθώς και πινακίδες των οποίων ο συνδυασμός γραμμάτων ή αριθμών δημιουργεί μια ιδιαίτερη λέξη, φράση ή έννοια, έβγαλε «στο σφυρί» μερικές από τις πιο περιζήτητες του είδους. Είναι η πιο πρόσφατη δημοπρασία από τότε που άρχισε να διατίθεται στο κοινό η σχετική μεταλλική «αφρόκρεμα», το 1989.

Σε εκείνη την πρώτη αξιομνημόνευτη πώληση, η πινακίδα κυκλοφορίας που έγραφε το λακωνικό «1Α» απαίτησε από τον αδελφό του Σουλτάνου του Μπρουνέι να αποχωριστεί –όχι με ιδιαίτερο πόνο, βέβαια– γύρω στις 160.000 λίρες Αγγλίας (περίπου 190.000 ευρώ). Θεωρούνταν η δεύτερη πιο περιζήτητη πινακίδα κυκλοφορίας στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά την «Α1», την πρώτη δηλαδή πινακίδα που εκδόθηκε στο Λονδίνο και αποκτήθηκε από τον πολιτικό λόρδο Ερλ Ράσελ το 1903, μετά τη θέσπιση ορίων ταχύτητας.

Παράλληλα, υπάρχουν στη Μ. Βρετανία έμποροι που ειδικεύονται ακριβώς σε αυτό: να αγοράζουν και να πωλούν τέτοιες πινακίδες κυκλοφορίας. Ωστόσο, παρά το χρονικό βάθος των ιδιαίτερων ή εξατομικευμένων πινακίδων κυκλοφορίας, μόνο τα πρόσφατα, σχετικά, χρόνια άρχισε να δημιουργείται τόσος ντόρος και ζήτηση. Φυσικά, μαζί και οι τιμές, που αγγίζουν πλέον μυθικά επίπεδα. Πολλοί μάλιστα το είδαν από καθαρά επενδυτική σκοπιά. Σήμερα, πλέον, η προαναφερόμενη πινακίδα «Α1» αξίζει περί τα 10 εκατ. λίρες.

Η θρυλική πινακίδα «Α1», που πρωτοκυκλοφόρησε το 1903 (London Express/Getty Images)

Για παράδειγμα, ένας συλλέκτης με έδρα το Ντέβον δήλωσε ότι ποτέ δεν βγήκε χαμένος αγοράζοντας και πουλώντας επί 30 χρόνια εξατομικευμένες πινακίδες κυκλοφορίας. Μάλιστα, το επέδειξε στην πράξη μέσω των οκτώ αυτοκινήτων που διαθέτει στο γκαράζ του και τα οποία επίσης «γράφουν» τα αρχικά του ονόματός του, της συζύγου του και των τριών παιδιών τους.

Επίσης, μη σκάτε αν δεν έχετε καν αυτοκίνητο. Μπορείτε να αγοράσετε μια τέτοια πινακίδα κυκλοφορίας ακόμα κι έτσι. Σκέτη-νέτη. Οχι ότι δεν διέθετε ένα αντίστοιχα πανάκριβο αυτοκίνητο ο Τζον Κόλινς, επίσημος ντίλερ της Ferrari στο Νησί και ιδιοκτήτης μιας Ferrari 250 SWB αξίας περίπου 6 εκατ. ευρώ, όταν φρόντισε το κλασικό του αυτοκίνητο να «φοράει» την πιο ακριβή πινακίδα κυκλοφορίας στη Μ. Βρετανία. Χάριν περιέργειας, πληρώθηκε 519.480 στερλίνες πριν περίπου δέκα χρόνια. Φανταστείτε πόσο θα έχει σήμερα.

Αντίθετα, δεν χρειάζεται να έχετε καθόλου φαντασία, αλλά απλώς να συνεχίζετε να διαβάζετε αυτήν την πρόταση, για να μάθετε ποιο είναι το απόλυτο ρεκόρ στον κόσμο: τα 14,3 εκατ. ευρώ που κόστισε η πινακίδα με το απλό, μόνο σαν το λεμόνι και εξωτικό «7».

Επίσης πληροφοριακά, υπάρχουν και αυτές που είναι περιζήτητες γιατί υπονοούν κάτι πολύ σέξι, όπως η ORG 45M – μάλλον δεν χρειάζεται «μετάφραση». Α, ναι, υπάρχει και το πιο περιζήτητο μπινελίκι σε πινακίδα κυκλοφορίας, το FU 2. Επίσης δεν χρειάζεται μετάφραση και το κατέχει ο γνωστός ανάμεσα στην petrolhead κοινότητα Σάιμον Κίντστον, συλλέκτης, ενθουσιώδης φίλος των ακριβών αυτοκινήτων και, θα έλεγα, ξύπνιος έμπορος, καλαίσθητος και βενζινοαίματος μαζί.

H πινακίδα με το FU 2 ανήκε κάποτε στη Φιόνα Ρίτσμοντ, μοντέλο, σύμβολο του σεξ και φίλη του επιχειρηματία Πολ Ρέιμοντ ο οποίος είχε στριπτιζάδικα και ήταν εκδότης αντίστοιχων περιοδικών – ο αποκαλούμενος και «βασιλιάς του Σόχο». Η φίλη μας η Φιόνα, λοιπόν, είχε το FU 2 φάτσα-κάρτα στην προσωπική της Jaguar E-Type.

Οπως λέει ο Κίντστον, η συγκεκριμένη πινακίδα «κυκλοφόρησε κάποτε προς πώληση σε δημοπρασία του οίκου Bonhams, το 2016, σε ένα απλό Mercedes A-Class και με εκτίμηση τιμής στις 140.000-150.000 λίρες. Δεν μπορούσα να δικαιολογήσω ότι την αγόρασα για τον εαυτό μου, οπότε τηλεφώνησα σε έναν πελάτη που πλήρωσε 155.000 λίρες και την έβαλα σε μια Ferrari που διατηρούσε στο Μονακό. Μετά το Brexit, όταν υπήρχε θέμα με το να έχεις αυτοκίνητο στην Ευρώπη με βρετανικά ταξινομημένες πινακίδες, κάναμε μια συμφωνία και πλέον την έχω σε μια Rolls-Royce Silver Cloud του 1965, την οποία οδηγώ όταν βρίσκομαι στο Λονδίνο. Είναι ένα αυτοκίνητο που δεν άρεσε ποτέ στη γυναίκα μου – και της αρέσα ακόμη λιγότερο τώρα».

Τέλος, ο ίδιος έχει και μία Lamborghini Countach, ένα υπεραυτοκίνητο που, όπως γράφαμε πρόσφατα, είναι σαν να ξεπήδησε από το Διάστημα. Εξ ου και ο προαναφερόμενος κύριος φρόντισε να του βάλει την πινακίδα τη σωστή: 77 UFO.