Το υποθέταμε, όμως τώρα πλέον επιβεβαιώθηκε και με τη βούλα του διάσημου βρετανού μεσίτη Νάιτ Φρανκ. Ο Φρανκ δημοσίευσε μια έρευνα πλούτου (Wealth Report 2016), στην οποία συγκρίνει μεταξύ άλλων τις αποδόσεις πολυάριθμων ασυνήθιστων επενδύσεων την τελευταία δεκαετία. Το μεσιτικό γραφείο δεν ασχολήθηκε με τα κέρδη ή τις ζημιές από κλασικές αγορές και μεταπωλήσεις, όπως π.χ. ακινήτων, χρυσού και μετοχών, αλλά εστίασε αποκλειστικά σε επενδύσεις από συλλέκτες.
Σύμφωνα με την έρευνα, όσοι ποντάρισαν τα χρήματά τους σε κλασικά αυτοκίνητα, βγήκαν με διαφορά πιο κερδισμένοι από τους υπόλοιπους. Ο Βρετανός μεσίτης εκτιμά, ότι οι τιμές των βετεράνων των τεσσάρων τροχών αυξήθηκαν τα τελευταία δέκα χρόνια κατά 490%, δηλαδή σχεδόν πενταπλασιάστηκαν. Η συγκεκριμένη τάση συνεχίστηκε μάλιστα και το 2015, αφού καταγράφηκε μια άνοδος της τάξης του 17%.
Το ακριβότερο αυτοκίνητο στον κόσμο είναι αυτή τη στιγμή μια σπάνια Ferrari 250 GTO, η οποία είχε κοστίσει το 1962 μόνον 18.000 δολάρια και πωλήθηκε το 2013 στην τιμή ρεκόρ των 38 εκατομμυρίων δολαρίων!
Αρκετοί αναλυτές κρούουν το καμπανάκι του κινδύνου, θεωρώντας ότι οδεύουμε προς μια νέα επενδυτική «φούσκα», η οποία θα προκαλέσει ένα τεράστιο σοκ στην αγορά των κλασικών αυτοκινήτων, όταν σκάσει απότομα. Παρά τις προειδοποιήσεις, σε κάθε δημοπρασία τέτοιων μοντέλων δίνονται ομηρικές μάχες από ανώνυμους, αλλά και επώνυμους πλειοδότες, όπως ο Ραλφ Λόρεν ή ο Τζέι Λένο.
Η συγκεκριμένη αγορά βρίθει όμως πλέον από παγίδες, αφού κυκλοφορούν πολλές απομιμήσεις σπάνιων μοντέλων που δύσκολα ξεχωρίζουν από τα γνήσια πρωτότυπα. Επίσης γίνονται επαγγελματικές πλαστογραφήσεις των εγγράφων, που περιγράφουν το ιστορικό κάθε κλασικού μοντέλου, για να αυξηθεί η αξία του.
Γύρω από τα ιστορικά μοντέλα έχει δημιουργηθεί ένα πραγματικό Χρηματιστήριο χωρίς έδρα και σύνορα με μεγάλους, αλλά και μικρομεσαίους παίκτες. Σε αυτό έχει συμβάλλει σημαντικά το Διαδίκτυο, χάρη στο οποίο βρίσκουν οι ενδιαφερόμενοι αγοραστές κλασικά αυτοκίνητα σε όλες τις γωνιές του πλανήτη. Το Διαδίκτυο διευκολύνει πλέον αφάνταστα και την αναπαλαίωση και τη συντήρηση παλαιών αυτοκινήτων, καθώς αποτελεί μια ανεξάντλητη πηγή δυσεύρετων ανταλλακτικών και εξαρτημάτων.
Οι τιμές των ιστορικών αυτοκινήτων εξαρτώνται από παράγοντες, όπως η ηλικία και η σπανιότητα των μοντέλων, η μάρκα, η κατάσταση του οχήματος, το ιστορικό του, οι πρώην ιδιοκτήτες του κλπ. Άλλη αξία έχει, για παράδειγμα, μια παλιά Porsche και άλλη ένα Fiat αντίκα, ενώ ένας διάσημος πρώην ιδιοκτήτης επηρεάζει επίσης θετικά την τιμή πώλησης.
Ωστόσο, η καθοριστικότερη προϋπόθεση για να αποδώσει ένα παλαιό αυτοκίνητο μεγάλη υπεραξία μετά από μερικά χρόνια, παραμένει το σωστό timing. Οι συλλέκτες που ενδιαφέρονται και επενδυτικά για τα κλασικά μοντέλα, παρακολουθούν πολύ προσεκτικά τις τάσεις και επιλέγουν συνήθως μοντέλα με παγωμένες τιμές εδώ και χρόνια, ποντάροντας σε μια μελλοντική έκρηξη της αξίας τους. Αντίθετα, αποφεύγουν όσα παλαιά οχήματα έχουν καταγράψει κάποιο ράλι τιμών, γιατί μπορεί να εξελιχθούν σε «φούσκες» και να χάσουν χρήματα.
Για την ιστορία, να αναφέρουμε και τις υπόλοιπες «εξωτικές» επενδύσεις, που απέφεραν τις αμέσως καλύτερες αποδόσεις -μετά τα κλασικά αυτοκίνητα- τη δεκαετία 2005 – 2015.
Νο2
Τα ποιοτικά κρασιά είδαν τις τιμές τους να απογειώνονται την τελευταία δεκαετία κατά 241%.
Νο3
Τα σπάνια νομίσματα ανέβηκαν στο βάθρο των υπεραξιών με αύξηση 232%.
Νο4
Τα έργα τέχνης και οι πίνακες ζωγραφικής είχαν απόδοση 226%.
Νο5
Οι συλλέκτες γραμματοσήμων αποζημιώθηκαν με κέρδη της τάξης του 166%.
Νο6
Τα ακριβά κοσμήματα ακρίβυναν τα τελευταία δέκα χρόνια γύρω στο 155%.
Νο7
Τα διαμάντια είναι παντοτινά και απέφεραν κέρδη 136% από το 2005 έως το 2015.
Νο8
Τα πολυτελή ρολόγια είχαν μια ικανοποιητική απόδοση περίπου 67%.
Νο9
Οι κινέζικες πορσελάνες, π.χ. της Δυναστείας των Μινγκ, απέφεραν 50% κέρδη στους κατόχους τους.
Νο10
Την έπαθαν, πάντως, όσοι επένδυσαν τα χρήματά τους σε ακριβά έπιπλα, καθώς η μέση αξία τους μειώθηκε κατά 29%.