Νέες «αφίξεις», αλλά και πόλεις που παραμένουν σταθερές στις αξίες τους, βρίσκονται στη λίστα με τις 20 φιλικότερες πόλεις για ποδήλατο. Τις πιο οργανωμένες ποδηλατουπόλεις κατατάσσει για πέμπτη συνεχόμενη χρονιά ο «Δείκτης Κοπεγχάγης», ο οποίος περιλαμβάνει 14 παραμέτρους σύγκρισης, ώστε να δημιουργείται μία λίστα μόνο με τις 20 καλύτερες, από τις 115 πόλεις που διαγωνίζονται στις υποδομές για ποδηλασία.
Η πόλη που βρίσκεται στην πρώτη θέση έχει πάρει τα ηνία από το διάσημο Αμστερνταμ από το 2015, αν και στην ολλανδική πόλη είναι μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού που χρησιμοποιεί το ποδήλατο για τις μετακινήσεις του.
Η Ελλάδα δεν υπάρχει στη λίστα, όμως τα Τρίκαλα με τα 17 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων και η Κως με τα δικά της 13 χιλιόμετρα ίσως διεκδικήσουν τα επόμενα χρόνια μία θέση.
Θέση 10: Ελσίνκι
Με στόχο να μετατραπεί στην παγκόσμια πρωτεύουσα βιώσιμης μεταφοράς, η πρωτεύουσα της Φινλανδίας, έχει θέσει στόχο μέχρι το 2020 το 15% των συνολικών μετακινήσεων να γίνονται με ποδήλατο. Σήμερα και με 1.300 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων, το 11% των μετακινήσεων πραγματοποιείται στο Ελσίνκι με ποδήλατο.
Θέση 9: Βιέννη
Στη Βιέννη δεν έχουν γίνει ιδιαίτερες υποδομές τα τελευταία χρόνια, όμως οι υπάρχουσες είναι ικανοποιητικές για να τη φέρουν στην ένατη θέση. Σε αρκετές περιπτώσεις οι ποδηλάτες χρησιμοποιούν τις λωρίδες λεωφορείων και ταξί, αλλά η κίνηση είναι τόσο έντονη τις περισσότερες ώρες στο κέντρο, που ο πιο καλός τρόπος να μετακινηθεί κάποιος γρήγορα είναι με τα πόδια.
Θέση 8: Παρίσι
Πέντε θέσεις ανέβηκε στη λίστα η πρωτεύουσα της Γαλλίας, με τις νέες υποδομές και τους ειδικούς ποδηλατοδρόμους στη λεωφόρο Σανζ Ελιζέ. Στην οδό Ριβολί το 30% της κίνησης γίνεται με ποδήλατα, ενώ ολοένα και περισσότερα παιδιά χρησιμοποιούν τα δίκυκλα που δεν χρειάζονται δίπλωμα.
Θέση 7: Οσλο
Η πρωτεύουσα της Νορβηγίας δημιούργησε τόσο καλές υποδομές, που έκανε άλμα επτά θέσεων από πέρυσι που βρισκόταν στην 17η θέση. Πρόκειται για μία πόλη που δεν είναι επίπεδη, έχει εξαιρετικά χαμηλές θερμοκρασίες και όμως τα ποδήλατα είναι στην καθημερινή κουλτούρα. Από το κέντρο της πόλης τα τελευταία χρόνια απαγορεύτηκε η κίνηση και το πάρκινγκ των αυτοκινήτων, κάτι που διευκόλυνε την κίνηση των πεζών και των ποδηλάτων.
Θέση 6: Μπορντό
Οι επενδύσεις δημόσιων μεταφορών τα τελευταία χρόνια αφορούν σε μεγαλύτερο βαθμό το ποδήλατο, και οι Γάλλοι έχουν δώσει στην πόλη μία ώθηση ώστε να γίνει εξαιρετικά φιλική στο ποδήλατο, καθώς και στο τραμ, έτσι ώστε να μειωθούν σημαντικά τα αυτοκίνητα στους δρόμους. Και με τόσους λόφους και αμπελώνες πολλοί είναι εκείνοι που προτιμούν τη βόλτα με ποδήλατο παρά με αυτοκίνητο.
Θέση 5: Στρασβούργο
Η γαλλική πόλη βρίσκεται για δεύτερη χρόνια στις 20 καλύτερες πόλεις, καθώς το ποδήλατο είναι συνήθως ο πιο γρήγορος και ευχάριστος τρόπος για να κάνεις τον γύρο της. Η πόλη έχει 536 χλμ. ποδηλατικών διαδρομών και ένα εύχρηστο πρόγραμμα κοινόχρηστων ποδηλάτων για κατοίκους και επισκέπτες της πόλης. Το πρόγραμμα ενοικίασης ονομάζεται Velhop και σας επιτρέπει να πάρετε τα ποδήλατα από τους σταθμούς υποδοχής και να προσαρμόσετε ακόμα και καρεκλάκια για παιδιά ή καλαθάκια.
Θέση 4: Αμβέρσα
Είναι η καλύτερη πόλη στο Βέλγιο για ποδηλασία. Οι κάτοικοι έχουν επηρεαστεί αρκετά από τους Ολλανδούς και χρησιμοποιούν ολοένα και περισσότερο το ποδήλατο. Ειδικοί χώροι στάθμευσης στον σιδηροδρομικό σταθμό και σε άλλα κομβικά σημεία, δημιουργούν τις κατάλληλες υποδομές για τους πολίτες και τους δίνουν έναυσμα για περισσότερη χρήση του ποδηλάτου.
Θέση 3: Ουτρέχτη
Παγκόσμιος ηγέτης στις μικρότερες πόλεις, η Ουτρέχτη, ακολουθεί το ολλανδικό μοντέλο όταν πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό μίας κοινωνίας προς το ποδήλατο. Σήμερα έχει έναν επαναστατικό χώρο στάθμευσης για ποδήλατα στον σταθμό του τρένου, στον οποίο μπορούν να σταθμεύσουν με ασφάλεια 12.500 ποδήλατα. Ωστόσο τα μεγάλα τμήματα της πόλης που είναι λιθόστρωτα, παραμένουν το αδύνατό της σημείο της.
Θέση 2: Αμστερνταμ
Το ποδήλατο δεν είναι τυχαία ένα από τα σύμβολα της πόλης του Αμστερνταμ. Πάνω από το 60% των μετακινήσεων στο κέντρο γίνονται με ποδήλατο και στην ευρύτερη περιοχή το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 40%. Ωστόσο, δεν υπάρχουν καινοτομίες, με αποτέλεσμα φέτος το Αμστερνταμ να βρεθεί στη δεύτερη λίστα του Δείκτη.
Θέση 1: Κοπεγχάγη
Η Κοπεγχάγη παίρνει την πρώτη θέση για ακόμη μία χρονιά, αφήνοντας οριστικά πίσω το Αμστερνταμ. Η πρωτεύουσα της Δανίας είναι ασυναγώνιστη στον πολεοδομικό σχεδιασμό και επενδύει συνεχώς στο ποδήλατο ως μέσο μετακίνησης. Μία από τις πιο διάσημες εγκαταστάσεις, φιλικές προς τα ποδήλατα, είναι η Cykelslangen (κεντρική φωτό), μία υπερυψωμένη γέφυρα γνωστή ως φίδι, που διασχίζει το λιμάνι και είναι σχεδιασμένη ειδικά για ποδήλατα. Αυτή όμως είναι η τελευταία σε μια σειρά από επεμβάσεις που ως στόχο έχουν να κάνουν την πόλη φιλική και ασφαλή για τους ποδηλάτες, σε βαθμό που το 45% των μετακινήσεων πλέον γίνεται καθημερινά με το ποδήλατο.
Στις υπόλοιπες θέσεις ακολουθούν
11 Βρέμη
12 Μπογκοτά
13 Βαρκελώνη
14 Λουμπλιάνα
15 Βερολίνο
16 Τόκιο
17 Ταϊπέι
18 Μόντρεαλ
19 Βανκούβερ
20 Αμβούργο