Oκτώ γενιές «Γκόλφινες». Η επιτυχία πάει πολύ πίσω, στο μακρινό 1974, όμως το στόρι τελειώνει. Ή, ακριβέστερα, αλλάζει δραστικά | VW
Θέματα

Ο θάνατος του Golf (όπως το ξέραμε)

Επί χρόνια ήταν το ευρωπαϊκό μπεστ-σέλερ. Επί δεκαετίες ήταν το μικρομεσαίο που οι άλλοι ήθελαν να αντιγράψουν. Ομως, πλέον, αυτό το Golf θα είναι το τελευταίο. Και σιγά μην αφήσει η VW το όνομα-διαβατήριο στο ράφι
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Θα ξαναγράψω αυτό που είχα πληκτρολογήσει πριν μερικά χρόνια: Το Golf είναι ένα διαχρονικό, σοβαρό, χωρίς εκκεντρικότητες, αισθητικό διαβατήριο. Με μια οδική συμπεριφορά που χτίζει εμπιστοσύνη ακόμα κι αν είσαι αυτόχειρας. Εκφράζει μια ολιστική προσέγγιση στο πώς αντιλαμβάνεται ο μέσος άνθρωπος την ποιότητα της μετακίνησης στον Δυτικό κόσμο. Ο χαρακτήρας του, ως το ασφαλές, σίγουρο, ποιοτικό, με εγγύηση καλής μεταπώλησης και στάνταρ άσος σε άπειρα ευρωπαϊκά σπιτικά, χτίστηκε μεθοδικά από τη «μαμά» εταιρεία. Και είχε απήχηση. Μεγάλη.

Δύσκολο να μην έχεις κάποιον φίλο, γνωστό, συγγενή που να μην είχε ένα Golf. Με 35 εκατ. πωλήσεις σε 45 χρόνια, το VW Golf είναι το πιο επιτυχημένο ευρωπαϊκό αυτοκίνητο. Σε παγκόσμιο επίπεδο; Ερχεται δεύτερο μόνο δίπλα στην Toyota Corolla, που έχει 39 εκατ. πωλήσεις. Ακόμα και ο «σκαραβαίος», που έβγαινε αειθαλής από το 1938 έως το 2006, έχει μείνει πίσω του.

Από εδώ ξεκίνησαν όλα. Το πρώτης γενιάς VW Golf αντικατέστησε, ουσιαστικά και τυπικά, την παλαιά εποχή του σκαραβαίου. Προσθιοκίνητο, σχεδιασμένο από τον Τζουτζάρο, προορισμένο να αλλάξει το τοπίο του προσιτού οικογενειακού

Το όνομα είναι πιασάρικο από τα αποδυτήρια. Κάτι σαν την Coca-Cola σε τροχούς. Πώς να αλλάξεις τη συνταγή, εύκολο είναι; Μιας και το έφερε η κουβέντα για τα αναψυκτικά, ίσως θυμάστε την κατακραυγή και την κάθετη πτώση στις πωλήσεις που είχε η Coca-Cola όταν, κάποτε, είχε τολμήσει να αλλάξει κάπως τη γεύση της. Χαμός, παν-αμερικανικό μείζων θέμα. Αντίστοιχα, σήμερα, το πιο διάσημο hatchback του τελευταίου μισού αιώνα αλλάζει. Ριζικά.

Οι επικεφαλής της VW έχουν ήδη δηλώσει πως το τρέχον Golf, αυτό που μπορείτε ακόμη να παραγγείλετε, είναι και το τελευταίο όπως το ξέραμε, δηλαδή με έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης. Το επόμενο θα ακολουθήσει και αυτό την ηλεκτρική οδό. Σάμπως το γερμανικό γκρουπ δεν είναι αυτό που κινεί να νήματα στα ευρωπαϊκά πράγματα; Ρητορική η ερώτηση.

Ωστόσο, παρ’ όλη την ηγετική θέση που κατέχει η VW στη σύγχρονη αυτοκίνηση, η απόφαση και κυρίως η στρατηγική της επόμενης ημέρας δεν είναι τόσο εύκολη υπόθεση. Βλέπετε, από τη μία υπάρχει η βαριά φανέλα του «Γκόλφινες». Οταν ένα όνομα μετράει τόσες δεκαετίες επιτυχίας, δεν το αφήνεις εύκολα. Μήπως το ίδιο δεν κάνει η Toyota με την Corolla ή η Honda με το Civic; Η Volkswagen προφανώς δεν θα βγάλει τα μάτια της και θα συνεχίσει να βγάζει το Golf. Με όποια μετάλλαξή του.

Η διαφημιστική καμπάνια για την έκδοση GTi της δεύτερης γενιάς (Mk2). Το δυνατό και πρακτικό hot hatch είχε ήδη αρχίσει να δημιουργεί την τάση σε μια νέα κατηγορία, που αφορούσε τον ενθουσιώδη οδηγό

Από την άλλη, οι πωλήσεις του Golf δεν είναι πια αυτές που ήταν κάποτε. Για παράδειγμα, στη βρετανική αγορά, ένα από τα προπύργια της ευρωπαϊκής του αυτοκρατορίας, οι ταξινομήσεις του βρίσκονται σε κάθετη πτώση. Γιατί; Ενας λόγος είναι ότι πλέον ο κόσμος σκίζεται να αγοράζει SUV. Ακόμα και το παντοδύναμο (αλλά και εξαιρετικό) Fiesta, το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο στη Βρετανία, έχει ήδη ανακοινωθεί από τη Ford πως τελειώνει οριστικά.

Από την άλλη, υπάρχει όλη αυτή η στροφή προς τα ηλεκτρικά. Κανείς δεν ξέρει ακόμη, ώστε να πει με σιγουριά πώς θα κάτσει η μπίλια. Επίσης, για παράδειγμα, ο Κάρλος Ταβάρες, το μεγάλο αφεντικό του ομίλου Stellantis, πρόσφατα διατύπωσε τις σοβαρές αμφιβολίες του στο κατά πόσον η παραγωγή του λιθίου, του βασικού συστατικού παραγωγής μπαταριών, αρκεί για όλη αυτή την αλλαγή προς τα EV. Παρ’ όλα αυτά, το γενικότερο πλάνο για τα επόμενα χρόνια παραμένει να κοιτάζει την πρίζα.

Μιας και μιλάμε για τη VW, ο προγραμματισμός της λέει πως θέλει, μέχρι το 2030, το 80% των πωλήσεών της να είναι ηλεκτρικά στην Ευρώπη και, αντίστοιχα, το 55% στην αμερικανική αγορά. Στο σύνολο του παγκοσμίου χάρτη, ο στόχος της είναι τα μισά αυτοκίνητα που θα πουλάει στον πλανήτη, το 50% δηλαδή, να είναι ηλεκτρικά.

Η σημερινή γενιά του Golf (Μk8) εγκαινίασε πέντε διαφορετικές εξηλεκτρισμένες εκδόσεις, τρεις ήπια υβριδικές και δύο που μπαίνουν στην πρίζα (plug-in). Η επόμενη, η ένατη, θα κάνει αποκλειστικά και μόνο το τελευταίο

Με αυτά υπόψιν, η VW θα κρατήσει στον αφρό βαφτιστικά όπως «Golf», «Tiguan» και «GTi». Πάνω τους έχτισε μέρος του βασιλείου της. Τώρα, πώς θα καταφέρει το επόμενο Golf να μην το μπερδεύεις, ας πούμε, με το ID.4, που, εδώ που τα λέμε, μοιάζει ήδη με ηλεκτρικό Golf, είναι ένα άλλο ζήτημα. Σχεδιασμού; Τοποθέτησης στην αγορά; Δεν ξέρω, θα δείξει. Ταυτόχρονα, βέβαια, κανείς δεν ξέρει τι θα θυσιαστεί στην πορεία για να μπορέσει το επόμενο Golf να συνεχίζει, με τη νέα του μορφή, να παίρνει μεγάλο μερίδιο της πίτας. Μήπως θυμάται κανείς από το ακροατήριο το πώς εκείνο το e-Golf, που έβγαλε για λίγο διάστημα η VW, έφαγε τον πέλεκυ για να στρώσει τον δρόμο προς το ID.3;

Το βέβαιο είναι πως διενεργούνται διάφορες δυνάμεις εντός των τοιχών του Βόλφσμπουργκ, του επιχειρησιακού κέντρου του «αυτοκινήτου του λαού», όπως verbatim σημαίνει το «volks wagen». Το μέλλον θα δείξει, ο δε Τόμας Σάφερ, το μεγάλο αφεντικό της ατζέντας της VW, είπε πρόσφατα ότι «θα δούμε πώς θα εξελιχθεί η κατηγορία μέχρι το 2026 με 2027. Αν φανεί ότι παίρνει άλλον δρόμο από αυτόν που φαίνεται τώρα, ίσως δημιουργήσουμε ένα τελείως νέο μοντέλο». Κοινώς, η αγορά αποφασίζει. Κυρίες και κύριοι, αποφασίστε λοιπόν τι θέλετε και ακόμα και οι μεγάλοι θα ακολουθήσουν.