Eνα VW Beetle της δεκαετίας του ’70 το συνδέεις με τη γοητεία της πατίνας του χρόνου, με μία αύρα νοσταλγίας και με τη βεβαιότητα, ότι δεν θα σε αφήσει ποτέ στη μέση του δρόμου. Ωστόσο, ακόμη και οι πιο σκληροπυρηνικοί φίλοι ενός τέτοιου Σκαραβαίου δεν θα τολμούσαν να ισχυριστούν, ότι λατρεύουν για τις επιδόσεις του ένα μοντέλο, που αγκομαχά σε κάθε ανηφόρα.
Εκτός και αν πρόκειται βέβαια για την έκδοση «Salzburg», που κάνει μπαμ από μακριά χάρη στα χρώματα του…πολέμου (ασημί με μαύρο καπό και ασπροκόκκινη λωρίδα) και στον ήχο του κινητήρα. Ο τελευταίος είναι χωρητικότητας 1,6 λίτρων με περίπου 125 ίππους και τη δεκαετία του 70 αλώνιζε με επιτυχία στα ευρωπαϊκά ράλι, όπου το αγωνιστικό VW Beetle ανήκε στις εντυπωσιακότερες ατραξιόν.
Τα σπορ γονίδια του «Salzburgkäfer» δεν είναι καθόλου τυχαία, αφού είδε για πρώτη φορά το φως της ημέρας στο αγωνιστικό τμήμα της Porsche με έδρα το Ζάλτσμπουργκ. Στόχος των ανθρώπων της εταιρείας ήταν να δημιουργήσουν έναν Σκαραβαίο, που δεν θα σέρνεται στον δρόμο σαν τα υπόλοιπα αδελφάκια του, αλλά και να προωθήσουν τις πωλήσεις της VW και της Porsche στην Αυστρία. Ετσι ξεκίνησαν να πειραματίζονται με ορισμένα VW Beetle 1302 προσπαθώντας να αναβαθμίσουν τον κινητήρα τους, κάτι που απαιτούσε πολύ δουλειά και επινοητικότητα.
Οι πολλαπλές παρεμβάσεις αφορούσαν μεταξύ άλλων το κάρτερ του λαδιού, που απέκτησε χωρητικότητα επτά λίτρων αντί δύο των εργοστασιακών Beetle, την αύξηση της συμπίεσης των κυλίνδρων και την αντικατάσταση του απλού καρμπιρατέρ από δύο διπλά Weber. Το αποτέλεσμα ήταν περίπου 125 ίπποι στις 7.000 σ.α.λ., κατά τα πρότυπα των καθαρόαιμων –και πολύστροφων- σπορ μοντέλων της εποχής, όμως ο «Salzburgkäfer» σου έφτιαχνε το κέφι ήδη από τις 2.000 σ.α.λ. με την ελαστικότητα και τη σπιρτάδα του. Η υπερπαραγωγή των Αυστριακών ολοκληρώθηκε με αλλαγές στις αναρτήσεις, για υψηλότερη σταθερότητα στις στροφές και με την τοποθέτηση μίας μπάρας για ενίσχυση της ακαμψίας του αμαξώματος, που αλλιώς θα συμπεριφερόταν σαν…ζελέ εξαιτίας της επιπρόσθετης δύναμης του μοτέρ.
Το ντεμπούτο του γρήγορου Σκαραβαίου στα ράλι έγινε το 1971 και η γνώριμη εικόνα, που θύμιζε λίγο «Χέρμπι, το ιπτάμενο κατσαριδάκι», συνέχισε να εντυπωσιάζει στους αγώνες έως το 1974. Εκείνη τη χρονιά έκλεισε το αγωνιστικό τμήμα της Porsche στο Ζάλτσμπουργκ εξαιτίας οικονομικών δυσκολιών και σταμάτησε και η παραγωγή των φτερωτών Beetle. Συνολικά κατασκευάστηκαν μόνον 50 κομμάτια και σώζεται περίπου μία ντουζίνα, υψηλής συλλεκτικής αξίας.
Και συναισθηματικής θα συμπληρώναμε, γιατί πόσο εύκολο είναι να βρεις έναν Σκαραβαίο 44 ετών με καθίσματα μπάκετ της Recaro και κοντέρ έως 200 χλμ./ώρα;