O Σέρτζιο Μαρκιόνε δεξιά) με τον Τζον Ελκάν, πρόεδρο του ομίλου FIAT και εγγονό του θρυλικού Τζιάνι Ανιέλι, στο Σαλόνι Αυτοκινήτου της Γενεύης | REUTERS/Denis Balibouse
Θέματα

Ο Μαρκιόνε και το εργοτάξιο της Alfa Romeo

Γιατί στρέφεται η Fiat Chrysler στην Ευρώπη και ποια προϊοντική πολιτική θα ακολουθήσει ο διευθύνων σύμβουλος του ιταλοαμερικανικού ομίλου;
Πέτρος Πιτσίνης

Αλλαγή πλεύσης από το Σέρτζιο Μαρκιόνε. Ο διευθύνων σύμβουλος της FCA (Fiat Chrysler Automobiles) έψαχνε μέχρι πριν λίγους μήνες ένα στρατηγικό εταίρο στο πλαίσιο μιας συγχώνευσης για τη δημιουργία ενός πανίσχυρου ομίλου αυτοκινητοβιομηχανιών. Η GM απέρριψε τις δημόσιες προτάσεις του Μαρκιόνε, ο οποίος ανακοίνωσε ότι δεν μιλά πλέον με άλλους υποψήφιους συνεταίρους, μεταξύ των οποίων ήταν και η γαλλική PSA (Peugeot, Citroen). Αντίθετα, αναθεώρησε τη θέση του και αποφάσισε να συνεχίσει η FCA μόνη της, για να πετύχει το φιλόδοξο στόχο των 5.000.000 ετήσιων πωλήσεων αυτοκινήτων μέχρι το 2018.

Ο ιταλοκαναδός βασίζεται στα εξαιρετικά αποτελέσματα του ομίλου του στην αμερικανική αγορά, όπου εμφανίζει εδώ και 72 μήνες συνεχή αύξηση πωλήσεων και κερδών με αιχμή του δόρατος τη Jeep και τα πικ-απ Dodge Ram.

Ωστόσο η αμερικανική αγορά δείχνει ότι φτάνει σταδιακά σε ένα σημείο κορεσμού, τη στιγμή που η ευρωπαϊκή έχει μεγαλύτερες προοπτικές ανάκαμψης μετά από μια εξαετία κρίσης και προβλέπεται να σημειώσει το 2016 αύξηση 3%. Εξάλλου η βραζιλιάνικη αγορά αυτοκινήτου καταγράφει μεγάλη πτώση και η Κίνα έπαψε πλέον να αποτελεί το Ελντοράντο των ξένων αυτοκινητοβιομηχανιών, ενώ αιωρείται πάντα ο φόβος μιας μεγάλης κρίσης.

Ό,τι και να συμβεί, όλα τα νέα μοντέλα της FCA θα πρέπει να εξελιχθούν από την πρώτη στιγμή του λανσαρίσματός τους σε best seller, για να εκπληρώσει ο Μαρκιόνε τους φιλόδοξους στόχους του

Δεν είναι λοιπόν τυχαίο ότι ο Σέρτζιο Μαρκιόνε δίνει μετά από καιρό μεγαλύτερη σημασία στη Γηραιά Ήπειρο, όπου μάρκες σαν τη Fiat και την Alfa Romeo είχαν μείνει αρκετά πίσω από τον ανταγωνισμό. Ταυτόχρονα μπαίνει δυναμικά σε νέες κατηγορίες με μοντέλα των θυγατέρων πολυτελείας της FCA, όπως είναι η Maserati Levante. Το πρώτο SUV της ιταλικής μάρκας αποκαλύφθηκε στο Σαλόνι της Γενεύης, οι τιμές του θα ξεκινούν στο εξωτερικό 72.000 ευρώ και θα εκτοξεύσει την κερδοφορία της Maserati, αν και αποτελεί το κερασάκι της τούρτας.

Με το 124 Spider νέας γενιάς αποκτά η Fiat ένα νεανικό Cabrio, που θα της προσθέσει γόητρο και πωλήσεις (autogaleria.hu)

Η βάση της είναι τα νέα μοντέλα μαζικής παραγωγής των Fiat και Alfa Romeo, που θα κυκλοφορήσουν το επόμενο διάστημα. Το πρώτο δείγμα γραφής για τη Fiat είναι θετικό, αν και δεν προβλέπεται προς το παρόν αντικαταστάτης για το παρωχημένο Punto. Ωστόσο η γκάμα των Ιταλών εμπλουτίζεται άμεσα με το νέο Tipo στην ιδιαίτερα σημαντική μικρομεσαία κατηγορία, όπου ο διάδοχος του Bravo/Brava θα κυκλοφορήσει σε εκδόσεις σεντάν, στέισον βάγκον και πεντάθυρο χάτσμπαγκ. Με το 124 Spider νέας γενιάς αποκτά επίσης η Fiat ένα νεανικό Cabrio, που θα της προσθέσει γόητρο και πωλήσεις και θα καταργήσει τη «μονοκαλλιέργεια» της γκάμας της. Η τελευταία βασίζεται σήμερα σχεδόν αποκλειστικά στο γνωστό «Πεντακοσαράκι» σε διάφορες εκδοχές, από κλασικό τρίθυρο και Cabrio έως το επταθέσιο 500L και το τετρακίνητο τζιποειδές 500X.

Η πολυαναμενόμενη Giulia αναμένεται, με καθυστέρηση έξι μηνών, το καλοκαίρι (carscoops.com)

Ο μεγάλος πονοκέφαλος του Μαρκιόνε εξακολουθεί και παραμένει η Alfa Romeo. Για την αναγέννηση της Alfa από την τέφρα της είχαν προβλεφθεί αρχικά επενδύσεις πέντε δισεκατομμυρίων ευρώ στο πλαίσιο της εξέλιξης οκτώ νέων μοντέλων της μάρκας έως το 2018. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα πήγε ωστόσο δύο χρόνια πίσω και οι οκτώ νέες Alfa Romeo θα λανσαριστούν τελικά έως το 2020, ενώ και η πολυαναμενόμενη Giulia αναμένεται, με μια καθυστέρηση τουλάχιστον έξι μηνών, το καλοκαίρι.

Το χρονικό κενό μέχρι το λανσάρισμα των νέων μεγαλύτερων μοντέλων θα καλυφθεί με τις ανανεώσεις των δημοφιλών MiTo και Giulietta. Πρόκειται για μια έξυπνη κίνηση τακτικής, καθώς οι φρεσκαρισμένες μικρές Alfa Romeo έχουν μεγάλες πιθανότητες εμπορικής επιτυχίας και δεν προϋποθέτουν κάποιο σημαντικό κόστος εξέλιξης, σε αντίθεση με τα επερχόμενα μεγάλα μοντέλα της εταιρείας που στοχεύουν κυρίως στην αγορά της Κίνας.

Ό,τι και να συμβεί πάντως, όλα τα νέα μοντέλα της FCA θα πρέπει να εξελιχθούν από την πρώτη στιγμή του λανσαρίσματός τους σε best seller, για να εκπληρώσει ο Μαρκιόνε τους φιλόδοξους στόχους του. Θα τα καταφέρει να εκπλήξει πάλι ευχάριστα ο Ιταλοκαναδός, που του αρέσει να παίρνει ρίσκα και να αιφνιδιάζει, ή θα δικαιωθούν οι σκεπτικιστές του χρηματιστηρίου, όπου έχει μειωθεί η αξία της μετοχής της FCA περίπου κατά το ένα τέταρτο από την αρχή της χρονιάς;

Τον επόμενο ενάμιση χρόνο θα γνωρίζουμε περισσότερα.