«Εκτακτη Είδηση: Φαίνεται ότι συμβαίνουν κάποια περίεργα πράγματα στην Αμερική».
Καλώς ήρθατε στα νέα του TikTok, μας ενημερώνει το Politico. Προτού σταθούμε στο πώς και πότε είναι σκόπιμο να χαρακτηρίσουμε κάτι ως «έκτακτη είδηση», ας περάσουμε στον ανταποκριτή μας, που είναι ένα ψάρι κινουμένων σχεδίων, για ένα ρεπορτάζ περί «πιθανής θεραπείας του διαβήτη!» (3,4 εκατ. προβολές).
Ακολούθως, ο News Daddy (ένα αγόρι ονόματι Ντίλαν) θα διαβάσει λεπτομέρειες για μια έκρηξη σε ξενοδοχείο στο Τέξας στους 10,3 εκατ. ακολούθους του, ευτυχώς από την ασφάλεια του σπιτικού του στούντιο, στη Βρετανία. «Μπα, το 2024 πρέπει να χαλαρώσει… κι εγώ χρειάζομαι λίγο ύπνο» γράφει η λεζάντα την ώρα της εκφώνησης. Στο διπλανό «κανάλι» ένας φοιτητής πανεπιστημίου ετοιμάζεται να μας διαβάσει τους τίτλους των θεμάτων των New York Times.
Κάθε ένα από αυτά τα βίντεο προέρχεται από μια ομάδα ερασιτεχνών παρουσιαστών που παίρνουν τη δουλειά της μετάδοσης των ειδήσεων εξαιρετικά σοβαρά. Είναι τρία σε ένα – παρουσιαστές, ερευνητές και παραγωγοί. Οι αναρτήσεις τους για οτιδήποτε, από ανακλήσεις προϊόντων μέχρι τον πόλεμο στη Γάζα, γελοιογραφούν παραδοσιακές ειδησεογραφικές αναφορές, τις συγκεντρώνουν, και τις ανταγωνίζονται σε επίπεδο τηλεθέασης.
Ο αριθμός των ακολούθων του News Daddy υπερβαίνει αυτόν των κορυφαίων λογαριασμών στο TikTok των New York Times, της Washington Post και της Daily Mail μαζί. Μια χούφτα influencers που ασχολούνται ερασιτεχνικά με την ειδησεογραφία μοιράζονται πάνω από μισό δισεκατομμύριο likes σε όλα τα βίντεο τους.
Ο Αλεξ Κέλερμαν είναι ένας από αυτούς. Ντύνεται καθημερινά σαν παρουσιαστής για «ένα κωλοδελτίο ειδήσεων». Ξεκίνησε εντελώς τυχαία, όταν ανέβασε «κατά λάθος» ένα βίντεο για τις θανατηφόρες πλημμύρες της Λιβύης τον περασμένο Σεπτέμβριο. Δεν αποκαλεί τον εαυτό του δημοσιογράφο, αλλά ισχυρίζεται ότι ήταν «από τους πρώτους που μετέφεραν το θέμα της Λιβύης στο TikTok».
Το 2020, το 9% των Αμερικανών ηλικίας μεταξύ 18 και 29 ετών είπαν σε μια δημοσκόπηση ότι ενημερώνονται τακτικά από την πλατφόρμα – μέχρι το 2023 είχαν αυξηθεί σε 32%. Η προσέλκυση του ενδιαφέροντος αυτής της γενιάς απαιτεί μια λεπτή ισορροπία. «Το δελτίο πρέπει να είναι σύντομο, γρήγορο και περιεκτικό» εξηγεί η Τζέσικα Μπέρμπανκ, ανεξάρτητη δημοσιογράφος, που έχει αποκτήσει ένα διαρκώς αυξανόμενο κοινό στην πλατφόρμα, «αφαιρώντας όλες τις ανοησίες» από την καθημερινή ειδησεογραφία.
Ο μεγάλος αριθμός ακολούθων δίνει στους δημιουργούς περιεχομένου τη δυνατότητα να κάνουν ακόμα και ρεπορτάζ πάνω στις υπάρχουσες ιστορίες. Μη δεσμευόμενοι από τους περιορισμούς των διαδικασιών σύνταξης και των διοικητικών συμβουλίων των μεγάλων οργανισμών, οι δημιουργοί ειδήσεων του TikTok πιστεύουν ότι η απήχησή τους έγκειται σε μια ιδιότητα που στερούνται τα κυρίαρχα μέσα: την αυθεντικότητα.
Οι παραδοσιακοί εκδότες αρχίζουν ήδη να αναγνωρίζουν τη στροφή του νεανικού κοινού στις ειδήσεις μέσω TikTok. Περισσότεροι από τους μισούς απάντησαν σε πρόσφατη δημοσκόπηση του Ινστιτούτου για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Reuters ότι σκοπεύουν να καταβάλουν περισσότερη προσπάθεια για να δημοσιεύουν ιστορίες στο TikTok φέτος.
Καθώς η εταιρεία δημοσκοπήσεων Gallup καταγράφει το χαμηλότερο ποσοστό εμπιστοσύνης στα αμερικανικά μέσα μαζικής ενημέρωσης από το 2016, φαίνεται ότι οι δημιουργοί απλώς έχουν καταλάβει πώς να προσελκύουν τους θεατές σε ειδήσεις που μεταφέρουν συνεχώς τα μέσα ενημέρωσης, αλλά με τρόπους που φαίνονται πιο ελκυστικοί και ειλικρινείς στους νεαρούς χρήστες του διαδικτύου. Γεγονός θετικό, εκτός αν συμπαρουσιαστής του δελτίου είναι ένα ψάρι.
Με μια πολυάσχολη εκλογική χρονιά να έχει ήδη ξεκινήσει στις ΗΠΑ, οι εκφωνητές ειδήσεων του TikTok θα έχουν πολλά θέματα να παρουσιάσουν. Η γενικότερη εκτίμηση είναι ότι πολύ περισσότεροι θα επιλέγουν τους τίτλους που θα αυξάνουν τους ακολούθους τους, θα είναι οι πρώτοι που θα τους δημοσιεύουν, θα διασκεδάζουν το κοινό τους, θα ρωτούν γιατί κανείς δεν καλύπτει κάποιο συγκεκριμένο θέμα που απασχολεί τους νέους – και θα γίνονται viral.