Η βύθιση του σούπεργιοτ Bayesian είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα ακόμη τραγικό συμβάν στη θάλασσα. Εχει πάρει σχεδόν μυθικές διαστάσεις, που τροφοδοτούνται από κάθε είδους θεωρία, τις μαρτυρίες των ανθρώπων που είδαν να το ρουφάνε τα νερά σε 60 δευτερόλεπτα, αλλά και τις συνεχιζόμενες έρευνες των ιταλικών αρχών. Πώς έγινε αυτό; Προς ώρας κανείς δεν μπορεί να δώσει μια ολοκληρωμένη απάντηση.
Οι ψαράδες στο χωριό Πορτιτσέλο της Σικελίας που είδαν το Bayesian να βυθίζεται ταχύτατα, εν μέσω σφοδρής καταιγίδας, λένε απλώς ότι το σκάφος βρέθηκε στο λάθος σημείο τη λάθος στιγμή.
Είναι μια θεωρία που δεν πείθει τους ιταλούς εισαγγελείς. Αυτοί, όπως αναφέρει ο Guardian, συνεχίζουν να ερευνούν το περιστατικό και εστιάζουν στο αν ο καπετάνιος και το πλήρωμα έλαβαν όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας για να αποτρέψουν την τραγωδία.
Εισαγγελείς από την κοντινή πόλη Τέρμινι Ιμερέζε ανέκριναν την Τρίτη 20 Αυγούστου τον καπετάνιο του γιοτ, τον 51χρονο Τζέιμς Κάτφιλντ από τη Νέα Ζηλανδία, για περισσότερες από δύο ώρες.
Παράλληλα, οι δύτες που ερευνούν το ναυάγιο έχουν βρει τα πτώματα πέντε επιβατών, ανάμεσά τους και του ιδιοκτήτη του σκάφους, ενώ αγνοούνται άλλοι δύο επιβάτες. Το σώμα του σεφ του γιοτ, Ρεκάλντο Τόμας, εντοπίστηκε λίγο μετά τη βύθιση του σκάφους.
Ο Κάρστεν Μπόρνερ, 69 ετών, ο καπετάνιος ενός κοντινού ιστιοφόρου, που ήταν ο πρώτος που έσπευσε για βοήθεια, είπε: «Δεν έχω δει ποτέ σκάφος αυτού του μεγέθους να βυθίζεται τόσο γρήγορα. Μέσα σε λίγα λεπτά δεν είχε απομείνει τίποτα». Το γεγονός ότι άλλα πλοία που έπλεαν σε κοντινή απόσταση –όπως το μικρό σκάφος του Μπόρνερ– δεν βυθίστηκαν αποτελεί ένδειξη της τοπικής φύσης του συμβάντος.
Σύμφωνα με την ιταλική εφημερίδα La Repubblica, δύτες που πραγματοποίησαν υποβρύχιες επιθεωρήσεις στο σκάφος ανέφεραν ότι η καταπακτή ήταν ανοιχτή, αν και αυτό δεν έχει επιβεβαιωθεί επισήμως. Εάν όντως ισχύει αυτό, θα μπορούσαν να είχαν μπει μεγάλες ποσότητες νερού από το άνοιγμα, αποσταθεροποιώντας ενδεχομένως το σκάφος.
Ο Γκαμπριέλε Μπρούνι, ιστιοπλόος που έχει συμμετάσχει δύο φορές στο Κύπελλο Αμερικής και έχει προπονήσει την ιταλική Ολυμπιακή ομάδα, είπε στον Guardian: «Μια ανοιχτή καταπακτή σε ένα μεγάλο πλοίο όπως το Bayesian μπορεί να αντέξει την είσοδο μικρών ποσοτήτων νερού, αλλά σε περίπτωση ισχυρής καταιγίδας δεν θα εμπόδιζε την είσοδο μεγάλων ποσοτήτων νερού».
Αλλες πηγές ανέφεραν σε ιταλικά ΜΜΕ ότι η κινητή καρίνα του σκάφους ήταν μερικώς ανυψωμένη. Σύμφωνα με στοιχεία από το ναυπηγείο Perini Navi, το οποίο κατασκεύασε το Bayesian, το σκάφος ήταν εξοπλισμένο με σύστημα ικανό να κατεβάζει την καρίνα σε βάθος έως και 10 μέτρων.
«Είναι σαφές ότι μια χαμηλωμένη καρίνα θα παρείχε μεγαλύτερη σταθερότητα στο ιστιοφόρο σε περίπτωση ισχυρών ανέμων» σχολίασε ο Μπρούνι. «Ωστόσο, πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι αυτά τα σκάφη συχνά δεν μπορούν να χαμηλώσουν εντελώς την κινητή καρίνα, ειδικά όταν βρίσκονται κοντά σε λιμάνι. Μια καρίνα με βάθος 10 μέτρων θα μπορούσε εύκολα να κολλήσει ανάμεσα στα βράχια στον βυθό της θάλασσας».
Ο Φάμπιο Τσεφάλου, ένας 36χρονος ψαράς από το Πορτιτσέλο, από τους πρώτους που προσπάθησαν να παράσχουν βοήθεια στο Bayesian, είπε ότι έφτασε στο λιμάνι στις 3:30 π.μ. για ψάρεμα και είδε τις πρώτες λάμψεις κεραυνών. «Στις 3:55 έφτασε ένας μίνι ανεμοστρόβιλος» δήλωσε. «Οι αποβάθρες του λιμανιού τον εξέτρεψαν και χτύπησε κατά μέτωπο το ιστιοφόρο».
Το γιοτ βυθίστηκε λίγο μετά τις 4:10 π.μ. Μια αποκλειστική φωτογραφία που εξασφάλισε ο Guardian από ντόπιο ψαρά δείχνει τη στιγμή που εκτοξεύθηκε μια φωτοβολίδα έκτακτης ανάγκης από τη σωσίβια σχεδία του, στις 4:35 π.μ.
Ο ψαράς που τράβηξε την εικόνα είπε: «Βγήκα στο μπαλκόνι γιατί έχω δύο βάρκες αγκυροβολημένες στο λιμάνι και ανησυχούσα για την καταιγίδα που πλησίαζε. Ξαφνικά είδα το ιστιοφόρο να λικνίζεται. Πήρα το κινητό μου για να τραβήξω τη φωτογραφία. Η φωτοβολίδα εκτοξεύτηκε ενώ το ιστιοφόρο ήδη βυθιζόταν».
Οι ερευνητές προσπαθούν να κατανοήσουν γιατί το μεγαλύτερο μέρος του πληρώματος επέζησε, ενώ έξι καλεσμένοι και ο σεφ πέθαναν.
Ο Νικολά Ρομάνα, ειδικός στο δίκαιο των μεταφορών και του τουρισμού στο Τμήμα Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου του Παλέρμο, είπε στη Repubblica: «Οι καπετάνιοι και το πλήρωμα ενός σκάφους όπως το Bayesian δεν επιλέγονται τυχαία. Μιλάμε για τους καλύτερους επαγγελματίες στον κόσμο. Εάν υπάρξει καταιγίδα, ο καπετάνιος πρέπει πρώτα να καλέσει το πλήρωμα για να προσπαθήσει να ελέγξει το σκάφος και να λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να αποφύγει ναυάγιο.
»Η ξαφνική καταιγίδα ή ο μικρός ανεμοστρόβιλος πιθανώς τους ξάφνιασε, ενώ προσπαθούσαν να κάνουν ό,τι ήταν απαραίτητο για να εξασφαλίσουν την ασφάλεια των επιβατών. Δυστυχώς, δεν τα κατάφεραν έγκαιρα. Αλλά όλα αυτά είναι εικασίες προς το παρόν. Θα πρέπει να περιμένουμε το τέλος των ερευνών για να κατανοήσουμε τα αίτια του συμβάντος».
«Είμαι δύσπιστος για το τι συνέβη σε ένα γιοτ όπως αυτό» πρόσθεσε. «Αν με ρωτούσαν εκείνο το βράδυ, σε μια θυελλώδη νύχτα σε ποιο ιστιοφόρο στον κόσμο θα ήθελα να είμαι, θα διάλεγα το Bayesian».