Αν δεν υπάρξει κάποιο πρόβλημα της τελευταία στιγμής τον Ιούλιο θα ξεκινήσει μια ακόμη αποστολή εξερεύνησης του Άρη. H NASA θα στείλει στον Κόκκινο Πλανήτη έναν ακόμη ρομποτικό εξερευνητή. Το «Perseverance» (Επιμονή) είναι ένα προηγμένο ρόβερ που θα αναζητήσει ίχνη μικροβιακής ζωής που ίσως υπήρχε στο μακρινό παρελθόν στον Άρη. Το ρομπότ θα μελετήσει επίσης το κλίμα και τη γεωλογία του πλανήτη ενώ θα συλλέξει δείγματα πετρωμάτων και σκόνης. Πολύτιμος βοηθός του ρόβερ θα είναι ένα ελικοπτεράκι που αποτελεί και το πρώτο drone που στέλνει ο άνθρωπος σε μια διαστημική αποστολή.
Όπως αναφέρουν σε δημοσίευμα τους οι Times ομάδα μηχανικών της Σχολής Μηχανικών και Εφαρμοσμένης Επιστήμης του Πανεπιστημίου του Πενσιλβάνια προτείνει στην αμερικανική διαστημική υπηρεσία να στείλει στον Άρη αντί για το drone το σκάφος που εκείνοι ανέπτυξαν.
Πώς λειτουργεί
Οι ερευνητές, που είχαν λάβει χρηματοδότηση από την NASA για να υλοποιήσουν την ιδέα τους, ολοκλήρωσαν μετά από τρία χρόνια εργασίας την κατασκευή ενός οχήματος βγαλμένου πραγματικά από ταινία επιστημονικής φαντασίας.
Πρόκειται για ένα μικροσκοπικό σκάφος που αποτελείται από πλακίδια οξειδίου του αλουμινίου. Το συνολικό πάχος του σκάφους είναι λίγα νανόμετρα και το βάρος του μικρότερο από ένα χιλιοστό του γραμμαρίου. Τα πλακίδια ενώνονται για να δημιουργήσουν το σκάφος με τρόπο παρόμοιο με αυτόν που ενώνουμε λωρίδες χαρτιού για να φτιάξουμε ένα αεροπλανάκι ή μια σαΐτα.
Το σκάφος αυτό μπορεί να απογειώνεται όταν πέφτει πάνω του μια δέσμη φωτός και να πετά σε μεγάλες αποστάσεις. Στην προκειμένη περίπτωση, αν η NASA αποφάσιζε να στείλει το σκάφος στον Άρη, το ρόβερ θα το ενεργοποιούσε και θα το καθοδηγούσε με μια δέσμη λέιζερ. Μάλιστα, σύμφωνα με τους δημιουργούς του, η δομή του μικροσκοπικού σκάφους είναι τέτοια ώστε στην αραιή αρειανή ατμόσφαιρα θα μπορεί να κινείται με άνεση και αυξημένες ταχύτητες.
«Το ελικόπτερο της αποστολής είναι ένα εκπληκτικό αλλά εξαιρετικά περίπλοκο μηχάνημα και πάνω από όλα θα είναι το μοναδικό εκεί. Αν κάτι πάει στραβά, αν υπάρξει κάποιο πρόβλημα δεν θα μπορεί να γίνει κάποια επιδιόρθωση και αυτό το μέρος της αποστολής θα τερματιστεί άδοξα. Προτείνουμε μια λύση που δεν βάζει όλα τα αυγά μέσα σε ένα καλάθι» δηλώνει ο Ιγκόρ Μπαργκάτιν, επικεφαλής της ερευνητικής ομάδας. Υποστηρίζει μάλιστα ότι το εξαιρετικά μικρό κόστος κατασκευής αυτών των αεροσκαφών σε συνδυασμό με το μέγεθος τους επιτρέπει στην NASA να στείλει δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιάδες από αυτά στον Άρη.
Οι δοκιμές που έχουν γίνει μέχρι σήμερα δείχνουν ότι τα σκάφη αυτά μπορούν να μεταφέρουν αντικείμενα που έχουν βάρος δέκα φορές μεγαλύτερο από το δικό τους. Οι ερευνητές προσπαθούν αυτή την στιγμή να τοποθετήσουν αισθητήρες πάνω στα αεροσκάφη που θα μπορούν να εντοπίσουν την παρουσία στοιχείων όπως νερό ή μεθάνιο στις περιοχές που εξερευνούν.
Αν η τοποθέτηση αισθητήρων δεν καταστεί εφικτή, τα σκάφη θα προσεγγίζουν το έδαφος για να κολλάνε πάνω τους χώμα, σκόνη η άλλα υλικά του εδάφους. Τα υλικά αυτά θα τα μεταφέρουν πίσω στο ρόβερ για ανάλυση ή αποθήκευση ώστε εκείνο να μην χρειάζεται να κάνει αχρείαστες και επικίνδυνες μετακινήσεις.
Αυτό είναι και το πρώτο μέρος της αποστολής αφού το 2025 είναι προγραμματισμένη μια ακόμη εκτόξευση ενός σκάφους που θα φτάσει στον Άρη τον επόμενο χρόνο. Το σκάφος θα συναντηθεί με το ρόβερ και θα παραλάβει κάθε είδους υλικά και δείγματα που εκείνο θα έχει συγκεντρώσει. Τα δείγματα θα τοποθετηθούν σε ένα πύραυλο που θα εκτοξευτεί από την επιφάνεια του Άρη και τον πύραυλο αυτό θα «μαζέψει» ένας μεγαλύτερος πύραυλος ο οποίος θα πάρει στην συνέχεια τον δρόμο της επιστροφής στην Γη για να αναλυθούν τα δείγματα.