Στην εμβληματική πλατεία Ομονοίας, μια φωτορεαλιστική απεικόνιση του περιπτέρου των Δανάη Γεωργουλή και Φιλίας Γλύκα | .
Θέματα

Τα περίπτερα του μέλλοντος

Οι ιδέες για τα πρότυπα περίπτερα παρουσιάστηκαν σε μια ξεχωριστή έκθεση στην Τεχνόπολη. Δείτε ποιοι κέρδισαν τα βραβεία καθώς και πλούσιο φωτογραφικό υλικό
Ιάσονας Καραμήτσος

Δεκάδες περίπτερα που μπορούν να δώσουν μια άλλη αίσθηση στο αστικό τοπίο παρουσιάστηκαν σε μια πρωτότυπη έκθεση στην Τεχνόπολη του δήμου Αθηναίων. Στην εκδήλωση που άνοιξε τις πύλες της την Τρίτη 19 Ιανουαρίου και ολοκληρώθηκε την Κυριακή 24 Ιανουαρίου του 2016, παρουσιάστηκαν οι προτάσεις που κατατέθηκαν στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Ιδεών για το Σχεδιασμό Πρότυπου Περιπτέρου.

Σκοπός της έκθεσης είναι η αναζήτηση, με σύγχρονη προσέγγιση, πρωτότυπων σχεδιαστικών προτάσεων για την αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση των περιπτέρων του δήμου Αθηναίων και την ανανέωση της μορφής τους. Ο δήμαρχος Αθηναίων, Γιώργος Καμίνης, εγκαινίασε την έκθεση τονίζοντας μεταξύ άλλων πως «το ιστορικό κέντρο αλλά και ευρύτερα η πόλη, έχουν ανάγκη από ένα νέο, πρωτοποριακό, λειτουργικό και καλαίσθητο πρότυπο περιπτέρου, που θα βοηθήσει στην αναβάθμιση του αστικού τοπίου και της εικόνας της πρωτεύουσας».

Το πρώτο βραβείο μοιράστηκαν σε δύο ομάδες. Η πρώτη αποτελούταν από τους: Μαρτίνη Παυλίνα, Πολυκάρπου Μάλαμα και Τζιαμπάζη Μιχαήλ. Οι τρείς αρχιτέκτονες μηχανικοί, μίλησαν στο Protagon.gr για τους λόγους που συμμετείχαν στην έκθεση: «Οι λόγοι για τους οποίους πήραμε μέρος ήταν αρχικά ότι το περίπτερο σαν ιδέα είναι κάτι στενά συνδεδεμένο με την νεοελληνική κοινωνία και αναπόσπαστο κομμάτι της οπότε μας φάνηκε ενδιαφέρον να ασχοληθούμε με κάτι το οποίο είναι συνέχεια του αστικού ιστού της πόλης της Αθήνας τόσο στον χώρο όσο και στη μνήμη».

Στην συνέχεια η ομάδα επισήμανε πως το δέχτηκε ως πρόσκληση αφού μέσα σε τόσα λίγα τετραγωνικά (6,35 τμ.) έπρεπε να φτιάξει κάτι το οποίο θα έπρεπε να ήταν και αρχιτεκτονικά άρτιο και εργονομικό. Ετσι αναφέρουν πως «έπρεπε να λάβουμε υπόψη ποικίλες παραμέτρους, από το περιβάλλον στο οποίο θα ενταχθεί, μέχρι τους πελάτες, τα προϊόντα και τον περιπτερά».

Μια φωτορεαλιστική απεικόνιση από το περίπτερο την οδό Πανεπιστημίου, έργο της ομάδας που μοιράστηκε μία από τις δύο πρώτες θέσεις

Ρωτάμε την ομάδα που κέρδισε την πρώτη θέση για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στον σχεδιασμό του περιπτέρου: «Η κυριότερη δυσκολία-πρόκληση που είχαμε να αντιμετωπίσουμε ήταν αναμφίβολα το πώς θα χωρέσουν όλες οι λειτουργίες που πρέπει να στεγάζονται σε ένα περίπτερο (εκθεσιακός χώρος εντύπων και προϊόντων, αποθηκευτικός χώρος, ψυγεία ποτών και παγωτών, κλπ) στα λιγοστά τετραγωνικά (6,35τμ) της κάτοψης. Και μέσα σε όλα αυτά έπρεπε να χωρέσει ο περιπτεράς και ένας χώρος στεγασμένος ο οποίος θα προστατεύει από τις καιρικές συνθήκες τόσο τα προϊόντα που εκτίθενται στην πρόσοψη όσο και τον πελάτη».

Στο σημείωμα με το οποίο περιέγραψαν τη συνολική πρόταση η νικήτρια ομάδα ανέφερε: «Η επένδυση σε σωστά, καλά σχεδιασμένα υλικά, θα είναι πλήρως ανταποδοτική για τους ιδιοκτήτες, τους κατοίκους, τους περιπατητές κατά μήκος του πεζοδρομίου, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομική αναζωογόνηση της περιοχής».

Η απεικόνιση του ίδιου περιπτέρου στην οδό Αρεοπαγίτου

Η δεύτερη ομάδα που μοιράστηκε την πρώτη θέση αποτελούταν από τη Δανάη Γεωργουλή και τη Φιλία Γλύκα. Στην περιγραφή της πρότασης, οι δύο αρχιτεκτόνισσες σημειώνουν: «Το προτεινόμενο περίπτερο αποτελείται από μία κεντρική δομή μορφής ορθογώνιου παραλληλεπίπεδου (κουβούκλιο), η οποία στην κλειστή της εκδοχή περιβάλλεται από ένα διμερές “κέλυφος”, συγκροτώντας έναν ενιαίο συμπαγή όγκο. Κάθε μία από τις πλευρές του κελύφους, αποτελείται από δύο κινητά, συρόμενα πετάσματα. Με το άνοιγμα των πετασμάτων ελευθερώνονται οι δύο όψεις του κουβουκλίου (εμπρόσθια – πάγκος & οπίσθια – θύρα εισόδου), θέτοντας το περίπτερο σε λειτουργία, ενώ ταυτόχρονα αναπτύσσονται γραμμικά δύο πλευρικοί, ημιυπαίθριοι χώροι, μεταλλάσσοντας την μορφή του: η “ενεργοποίηση” και “απενεργοποίηση” της μονάδας προκύπτει ως μια διαδικασία περιορισμένων και απλών κινήσεων».

Το εσωτερικό του περιπτέρου της ομάδας των Γεωργουλή Δανάη – Γλύκα Φιλία, το οποίο μοιράστηκε την πρώτη θέση

Μιλώντας στο Protagon.gr, η Δανάη Γεωργουλή σημειώνει ότι «η επιλογή της συμμετοχής σε τέτοιους διαγωνισμούς αποτελεί διέξοδο δημιουργικότητας και έκφρασης. Σημαντική για μας ανάγκη, που στις μέρες μας δεν καλύπτεται λόγω της οικονομικής κρίσης και της περιορισμένης προσφοράς εργασίας».

Για την συγκεκριμένη έκθεση τονίζει πως «ειδικά, το αντικείμενο του διαγωνισμού του Δήμου της Αθήνας λειτούργησε ελκυστικά, καθώς το περίπτερο αποτελεί μεν μια μικρής κλίμακας δομή, ωστόσο “πανταχού παρούσα” στον αστικό ιστό».

Στα υπόλοιπα στοιχεία του δικού τους περιπτέρου, η ομάδα προτείνει και κάποιες νέες τεχνοτροπίες. Συγκεκριμένα στο σημείωμα που συνοδεύει την πρότασή τους στην έκθεση, αναφέρουν πως «στο πλαίσιο μίας προσπάθειας αναθεώρησης και εμπλουτισμού της εμπορικής λειτουργίας του περιπτέρου, προτείνεται η εκμετάλλευση της στενής όψης του κατά την κλειστή μορφή του για την ανάρτηση εκτυπώσεων τουριστικού ή και εικαστικού ενδιαφέροντος».

Η βραδινή απεικόνιση του περιπτέρου στην πλατεία στο Μοναστηράκι

Το τρίτο βραβείο κέρδισε η ομάδα του Γιάννη Γιαννούτσου, του Χρυσοβαλάντη Μπασούκου και του Γιώργου Νίκα. Στην έκθεση της ιδέας, η ομάδα αναφέρει πως «η δομή του περιπτέρου σχεδιάστηκε με γνώμονα την ευκολία αλλά και την ταχύτητα της κατασκευής».

Οι τρεις αρχιτέκτονες μηχανικοί – μελετητές, στην παράγραφο της σχέσης του περιπτέρου με το δημόσιο χώρο και την εσωτερική του δομή, αναφέρουν: «Το περίπτερο λειτουργεί ως τοπόσημο στον δημόσιο χώρο. Η παρουσία του εντός της πόλης σημαίνεται από την γεωμετρία της κεκλιμένης στέγης που αποτελεί την έξαρση της σύνθεσης. Με αυτόν τον τρόπο το περίπτερο ανάγεται σε “σημαντρο” μέσα στην πόλη υποδηλώνοντας τη λειτουργία του. Παράλληλα, σε χαρακτηριστικό σημείο, τοποθετείται η φωτεινή επιφάνεια της διαφήμισης που τονίζει την έννοια της έξαρσης».

Μία φωτορεαλιστική απεικόνιση του περιπτέρου της ομάδας των Γιάννη Γιαννούτσου, Χρυσοβαλάντη Μπασούκου και Γιώργου Νίκα

Τα βραβεία της εξαγοράς πήγαν στον Μπάτζιο Γεώργιο, τον Δημήτρη Θεοδώρου και τον Χρυσόστομο Θεοδωρόπουλο.

 

Ο Γιώργος Μπάτζιος προτείνει το περίπτερο από ατσάλι για περιοχές με φαινόμενα βίας
Φωτορεαλιστική απεικόνιση του περιπτέρου του Δημήτρη Θεοδώρου
Η πρόταση του Χρυσόστομου Θεοδωρόπουλου αντιμετωπίζει το περίπτερο ως αστικό έπιπλο, που μετασχηματίζεται από εμπορική νησίδα το πρωί, σε δημόσιο φωτιστικό το βράδυ