Οταν τα απομνημονεύματα του πρίγκιπα Χάρι με τον τίτλο «Spare» εμφανίστηκαν στις λίστες των μπεστ-σέλερ τον περασμένο Ιανουάριο, τα ΜΜΕ έπεσαν επάνω τους σκαλίζοντας κάθε αποκάλυψη που έκανε το βιβλίο. Το «Spare» πούλησε 3,2 εκατ. αντίτυπα την πρώτη εβδομάδα που βρέθηκε στα ράφια των βιβλιοπωλείων. Πέτυχε τον σκοπό του και με το παραπάνω.
Δεν είναι, παρ’ όλα αυτά, όπως γράφει η Αλι Τζόουνς στο Atlantic, ούτε το καλύτερο ούτε το πιο αποκαλυπτικό βιβλίο του είδους. Η ίδια παραθέτει κάποιες αυτοβιογραφίες διασήμων τις οποίες θεωρεί κορυφαίες: «Είναι αποκαλυπτικοί αλλά έχουν και συναρπαστικές αφηγηματικές μεθόδους. Υπάρχει κουτσομπολιό, αλλά ποτέ δεν φαίνεται άσκοπο. Και, το πιο σημαντικό, είτε συμμετείχε ένας συν-συγγραφέας είτε όχι, σε κάνουν να αισθάνεσαι ότι η ιστορία λέγεται με τη φωνή του συγγραφέα».
«Open Book», της Τζέσικα Σίμπσον
Ακόμη και άτομα που έχουν ξεχάσει το τηλεοπτικό ριάλιτι της Σίμπσον «Newlyweds» ή την καριέρα της στην ποπ μουσική, θα απολαύσουν τη γενική νοσταλγία της δεκαετίας του 2000 που ξεπηδά από το βιβλίο: κόκκινα χαλιά στα βραβεία του MTV, αγορίστικα συγκροτήματα, κορίτσια με κοντά μπλουζάκια. Αλλά το πραγματικό κατόρθωμα της Σίμπσον είναι το πώς περιγράφει το απόγειο της φήμης της με τόσο ζωηρές (και μερικές φορές ανησυχητικές) λεπτομέρειες, που οι αναγνώστες αναγκάζονται να αναλογιστούν πώς αντιμετώπιζε το κοινό τους νεαρούς ερμηνευτές εκείνη την εποχή και, ιδίως, πώς τους φερόταν.
«The Meaning of Mariah Carey», της Μαράια Κάρεϊ
Αλλά το βιβλίο, που γράφτηκε από κοινού με τη Μικαέλα Αντζελα Ντέιβις, πηγαίνει πολύ πέρα από όλα αυτά, καλύπτει την ταραγμένη παιδική της ηλικία, τον τρομακτικό πρώτο γάμο της με τον μουσικό Τόμι Μότολα και τους μετέπειτα αγώνες της για την ψυχική της υγεία. Οταν περιγράφει αυτές τις στιγμές της ζωής της είναι εκπληκτικά ευάλωτη και σπανίως αμυντική. Αλλά πάντα βρίσκει χρόνο για αστεία και για λίγο ρομαντισμό: τα σημεία που αναφέρονται στη βραχύβια αλλά παραμυθένια σχέση της με τον Ντέρεκ Τζέτερ είναι πολύ όμορφα.
«Taste: My Life Through Food», του Στάνλεϊ Τούτσι
Ο Τούτσι γράφει τολμηρά, αναφερόμενος στην εποχή που δοκίμασε ένα «αηδιαστικό λουκάνικο» με τη Μέριλ Στριπ σε μια περιοδεία στη Γαλλία και στην περίσταση που οδήγησε στη γνωριμία με τη σύζυγό του, Φελίσιτι Μπλαντ. Οι δυο τους συναντήθηκαν στον γάμο της αδερφής της, Εμιλι Μπλαντ, με τον Τζον Κρασίνσκι, ο οποίος «έγινε στη λίμνη Κόμο, σε ένα πανέμορφο σπίτι που ανήκει σε έναν φίλο του ερωτευμένου ζευγαριού, του οποίου το όνομα ομοιοκαταληκτεί με του Τζορτζ Κλούνεϊ».
Το αποτέλεσμα είναι μια εσωτερική ματιά στη συχνά γοητευτική ζωή ενός επιτυχημένου ηθοποιού, η οποία δεν φαίνεται τόσο ανειλικρινής ή απρόσιτη. Οι θαυμαστές των βίντεο μαγειρικής του Τούτσι στο Instagram θα νιώθουν σαν να διαβάζουν ένα σημείωμα ενός φίλου.
«Inside Out», της Ντέμι Μουρ
Η Μουρ την έγραψε από κοινού με την Αριελ Λέβι του New Yorker, η οποία δημοσίευσε τα δικά της πολύ ενδιαφέροντα απομνημονεύματα, «The Rules Do Not Apply», το 2017. Το «Inside Out» παρακολουθεί την καταστροφική χαοτική παιδική ηλικία της Μουρ, τον γάμο της με τον Μπρους Γουίλις, την επώδυνη αποβολή στα 42 της και τα γεγονότα στα 50ά γενέθλιά της, που την οδήγησαν τελικά σε αναζήτηση επαγγελματικής βοήθειας. Η γραφή είναι ανεπιφύλακτη, απλή και αξέχαστη.
«Greenlights», του Μάθιου ΜακΚόναχι
Το αποκορύφωμα του κειμένου, ωστόσο, είναι η άπλετη χρήση αφορισμών από τον ΜακΚόναχι. Κάποιοι είναι δικοί του, άλλους τους έκλεψε. Πολλοί από αυτούς είναι χειρόγραφοι και αναπαράγονται έτσι στις σελίδες. Τους αποκαλεί «αυτοκόλλητα παρμπρίζ» και είναι, για παράδειγμα, φράσεις όπως: «Η αλήθεια είναι σαν ένα χαλαπένιο: όσο πιο κοντά στη ρίζα, τόσο πιο καυτερό». Οπως το ίδιο το βιβλίο, οι αφορισμοί του είναι απολαυστικοί. Λίγο ανόητοι ίσως, αλλά και αποκαλυπτικοί, με έναν δικό τους τρόπο.