| Shutterstock
Θέματα

Με δύο ταχύτητες στην ΕΕ τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Παρά την πανδημία, τα EV (Electric Vehicles) εμφανίζουν σημαντικές πωλήσεις στα πλουσιότερα ευρωπαϊκά κράτη. Λαχανιάζουν, ωστόσο, στα οικονομικά ασθενέστερα. Και μέσα σ΄ όλα αυτά, η έκπληξη: ένα ελληνικό, ηλεκτρικό σπριντ
Γιάννης Κωνσταντόπουλος

Διαβάζοντας δεξιά και αριστερά, δημιουργείται η αίσθηση πως η ηλεκτροκίνηση είναι ένα έργο που παίζεται σε διαφορετικά εμπορικά ταμπλό. Από τη μία υπάρχει σαφής στροφή προς τα αμιγώς EV (ή και τα Plug-in Hybrids, δηλαδή υβριδικά που φορτίζονται στην πρίζα).

Σύμφωνα με διεθνείς πηγές, παρατηρεί κανείς πως, παρά την πανδημία, οι πωλήσεις των ηλεκτρικών αυτοκινήτων βρίσκονται σε εμφανή ανοδική τάση. Αυτό, ωστόσο, εντοπίζεται στις ισχυρές χώρες της Kεντρικής Ευρώπης και λιγότερο στην περιφερειακή Γηραιά Hπειρο. Για παράδειγμα, τα ηνία στις ταξινομήσεις καινούργιων αυτοκινήτων, για το πρώτο τετράμηνο του 2020, κατέχει -μάλλον αναμενόμενo- η Γερμανία.

Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, το γεγονός ότι το ισχυρότερο αυτοκινητικό γκρουπ στην Ευρώπη, αυτό της Volkswagen, έχει ήδη ανακοινώσει επισήμως ότι σταματά την παραγωγή κινητήρων εσωτερικής καύσης πολύ σύντομα, το 2026.

Η στροφή προς την ηλεκτροκίνηση ξεκινά από εκεί, λοιπόν, αφού μέσα στους πρώτους μήνες του χρόνου έχουν ταξινομηθεί 52.449 ηλεκτρικά αυτοκίνητα στη Γερμανία. Ακολουθεί η Γαλλία με 35.383 πωλήσεις, η Σουηδία με 18.473 και η Ολλανδία με 11.971. Για να έχετε μία εικόνα, την αντίστοιχη περίοδο στην Ελλάδα είχαν γίνει μόλις 159 ταξινομήσεις.

Υπάρχει ένα εμφανές «ηλεκτρικό» χάσμα που διαχωρίζει τα ευρωπαϊκά δεδομένα και το γνωρίζει καλά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία αναζητά τρόπους να μην αφήσει τις φτωχότερες χώρες στη «σκόνη» των ηλεκτρικών.

Κι όλο αυτό πρέπει να προστεθεί στις ήδη χαμηλές πωλήσεις που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία λόγω Covid-19. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), ο κορoνοϊός έπληξε βαριά τον κλάδο καθώς σημειώθηκε μία πτώση της τάξης του 38%. Παρόλα αυτά, ακόμα και εν μέσω πανδημίας, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είδαν μία άνοδο πωλήσεων της τάξης του 8% – διπλάσιο μέγεθος σε σχέση με τα περυσινά, αντίστοιχα στοιχεία.

Προφανώς και η πανδημία δεν έκανε τους καταναλωτές περισσότερο οικολογικά ευαισθητοποιημένους. Δεν γίνονται έτσι οι μεγάλες «στροφές» στο εμπορικό πεδίο. Ήταν τα κεφάλαια διάσωσης που διατέθηκαν με αφορμή την Covid. Μέρος αυτών, λοιπόν, απορροφήθηκε ώστε τα EV να γίνουν περισσότερα ελκυστικά. Και αυτό ακριβώς συνέβη με χώρες τύπου Γερμανία, Γαλλία ή Νορβηγία.

Η τελευταία μάλιστα φαίνεται να αποτελεί το νέο case study καθώς ηγείται της ηλεκτροκίνησης. Πολλοί υποστηρικτές της ιδέας λένε πως «αν μπορεί να το κάνει η Νορβηγία, όλοι μπορούν». Το κατά πόσον το «όλοι» είναι πρόωρη αισιοδοξία ή η νέα αυτοκινητική νομοτέλεια μένει να φανεί.

Προς το παρόν, πάντως, οι Νορβηγοί έχουν ενσωματώσει στο πρόγραμμά τους φτηνότερες διελεύσεις στο δίκτυό τους, χαμηλότερου κόστους πάρκινγκ και άλλα κίνητρα που μετατρέπουν την ιδιοκτησία (ή το εταιρικό leasing) πιο προσιτό απ’ αυτό ενός αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης. Ωστόσο, την ίδια στιγμή δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Νορβηγία δεν είναι η «χώρα της διπλανής πόρτας». Διαθέτει ισχυρά έσοδα από τη βιομηχανία πετρελαίου και φυσικού αερίου ενώ άλλες χώρες πρέπει να βάλουν στη σούμα της εξίσωσης τα μικρότερα έσοδα που θα έχουν από τη μείωση κατανάλωσης βενζίνης ή ντίζελ και τους φόρους που τα συνοδεύουν.

Και τι γίνεται στα καθ’ ημάς; Η απάντηση είναι ότι μπορεί το στοιχείο των υποδομών να είναι ακόμη σε φάση ανάπτυξης, είναι σημαντικό, ωστόσο, το ενδιαφέρον που εκδηλώθηκε για την αγορά -μέσω επιδότησης του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας-  ηλεκτροκίνητων οχημάτων.

Για παράδειγμα, τα πρώτα στοιχεία των αιτήσεων στην πλατφόρμα kinoumeilektrika δείχνουν ότι μέσα σε 18 ώρες απορροφήθηκε 1 εκατομμύριο ευρώ. Για να έχετε μία εικόνα, ο προϋπολογισμός επιδότησης ηλεκτρικών οχημάτων προβλέπει για τη χρονιά που διανύουμε συνολικά €45 εκ.

 Πρωταγωνιστής το ηλεκτρικό ποδήλατο