Φαίνεται πως η εργασιακή κρίση χτύπησε και τον κλάδο των ρομπότ: μαζικές απολύσεις… ρομπότ πραγματοποίησε το φουτουριστικό ξενοδοχείο «Henn-na» στο Ναγκασάκι της Ιαπωνίας, δείχνοντας την πόρτα της εξόδου στα μισά από τα 243 που είχε τοποθετήσει σε θέσεις-κλειδιά του εντυπωσιακού κτιρίου.
Από το 2015 μέχρι σήμερα, το συγκεκριμένο ξενοδοχείο είχε συγκεντρώσει τα φώτα της δημοσιότητας, καθώς αντί για υπαλλήλους με σάρκα και οστά, απασχολούσε παράξενα πλάσματα που ανταποκρίνονταν σε αλγόριθμους. Οπως αναφέρουν πολλά ξένα δημοσιεύματα, τόσο οι κριτικές των διεθνών μέσων που είχαν ζήσει από κοντά αυτή την απόκοσμη εμπειρία, όσο και οι πελάτες του ξενοδοχείου που είχαν έρθει από κάθε γωνιά του κόσμου, στα ερωτηματολόγια αξιολόγησης που συμπλήρωσαν φεύγοντας από εκεί, δεν είχαν μιλήσει με τα πιο κολακευτικά λόγια για τη ρομποτική εξυπηρέτηση.
Τα σχόλια εκτείνονταν από «παράξενα αλλά εξυπηρετικά νομίζω…», μέχρι «εξαιρετικά ενοχλητικά και εκνευριστικά». Υπήρχαν ρομπότ διαφορετικών μορφών σε στρατηγικά σημεία του ξενοδοχείου. Από εκείνα που έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε στις πρώτες ταινίες επιστημονικής φαντασίας, μέχρι ανθρωπόμορφα που σου χαμογελούσαν -μονίμως- στην υποδοχή, ή άλλα που έμοιαζαν με δεινόσαυρο, που αντί να εξαφανιστεί από προσώπου Γης, έπιασε δουλειά στο Ναγκασάκι.
Οπως αποδείχτηκε όμως στην πράξη μέσα σε αυτά τα τρία χρόνια λειτουργίας του ξενοδοχείου, τα συγκεκριμένα ρομπότ, αντιμετώπιζαν πολύ συχνά βλάβες και τελικά, ήταν όντως πολύ εκνευριστικά, καταλήγοντας να δημιουργούν περισσότερα προβλήματα απ’ όσα μπορούσαν να λύσουν σε έναν τόσο νευραλγικό χώρο, όπως είναι αυτός του ξενοδοχείου.
Οι πελάτες αρχικά επέλεγαν το ξενοδοχείο ακριβώς επειδή εργάζονταν ρομπότ εκεί, αλλά κατέληγαν να αναπολούν τη ζεστασιά μίας κανονικής, ανθρώπινης φωνής, που μπορούσε να κάνει κάτι πολύ απλό, όπως να φωτοτυπήσει τα διαβατήριά τους, χωρίς να βραχυκυκλώσει -στην κυριολεξία.
Το χαριτωμένο ρομπότ-προσωπική βοηθός που υπήρχε σε κάθε δωμάτιο του ξενοδοχείου καθισμένο πάνω στο κομοδίνο, μπορούσε να αλλάξει τη θερμοκρασία του χώρου ύστερα από συγκεκριμένη εντολή ή να πιάσει τυπική κουβεντούλα με τους πελάτες, όμως δεν ήταν σε θέση να δώσει καμία άλλη χρήσιμη πληροφορία σχετικά με τα αξιοθέατα της περιοχής, τον τρόπο μετακίνησης, κτλ. Επομένως, τα smartphones αποδεικνύονταν πολύ πιο έξυπνα από τα ρομπότ.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι υπεύθυνοι του ξενοδοχείου ήταν αρχικά τόσο σίγουροι για τα… ρομπότ δωματίου, που δεν είχαν τοποθετήσει κανένα τηλέφωνο στα δωμάτια. Αργότερα, συνειδητοποίησαν ότι και τηλέφωνα έπρεπε να συνδέσουν, και μία ρεσεψιονίστ με σάρκα και οστά έπρεπε να προσλάβουν, ώστε να απαντά σε όλες τις απορίες των πελατών.
Ενα από τα πιο αστεία – και επαναλαμβανόμενα περιστατικά -, είναι ότι τα ρομπότ αυτά, ξυπνούσαν μέσα στα άγρια μεσάνυχτα τους πελάτες, επειδή μετέφραζαν το ροχαλητό τους με κάποια ερώτηση, στην οποία προσπαθούσαν να απαντήσουν. Δεν ήταν προγραμματισμένα να ξεχωρίζουν τον ήχο του ροχαλητού από αυτόν της ομιλίας.
Ωστόσο, οι υπεύθυνοι δηλώνουν ότι δεν πρόκειται να το βάλουν κάτω, ανακοινώνοντας ότι θα βελτιώσουν τις ρομποτικές υπηρεσίες, προσθέτοντας στις ικανότητές τους τη δυνατότητα αναγνώρισης προσώπου (face recognition), προκειμένου να πάνε αυτή την απόκοσμη τεχνολογική εμπειρία, πολλά μηχανικά βήματα παραπέρα.