Μασκ, Γκέιτς, Μπέζος: Ενας συνδυασμός των δυνατοτήτων και του χαρακτήρα τους μπορεί να εξασφαλίσει κέρδη σε μια νεοφυή επιχείρηση | CreativeProtagon / Shutterstock
Θέματα

Μασκ+Γκέιτς+Μπέζος = Η τέλεια συνταγή επιτυχίας για μια νεοφυή επιχείρηση

Νέα μελέτη σε 20.000 νέους επιχειρηματίες δείχνει ότι η επιτυχία μιας startup εξαρτάται από συνεργασίες με ανθρώπους που έχουν τα χαρακτηριστικά και των τριών Κροίσων της τεχνολογίας
Protagon Team

Η ίδρυση μιας νεοφυούς επιχείρησης έχει αρκετές προκλήσεις, αλλά η επιτυχία της είναι κυρίως θέμα προσωπικότητας. Μια συνεργασία με χαρακτήρες που διαθέτουν τα χαρίσματα –και τα κοινωνικά ελαττώματα– των πιο διάσημων «παικτών» της τεχνολογικής βιομηχανίας, προσφέρει σίγουρα ένα αβαντάζ.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ των Times του Λονδίνου, χαρακτήρες όπως του Ελον Μασκ, που είναι ένας εκ φύσεως μηχανικός με φαντασία και διάνοια –παρά την έλλειψη κοινωνικών δεξιοτήτων–, ενός τύπου με τα χαρακτηριστικά του Μπιλ Γκέιτς, ο οποίος επιδεικνύει επιμονή και περιπετειώδη διάθεση, ή κάποιου όπως ο Τζεφ Μπέζος της Amazon, μπορεί να αποτελέσουν το κλειδί της επιτυχίας μιας startup επιχείρησης.

Οποιοσδήποτε από τους τρεις θα έκανε τη δουλειά. Αλλά για πραγματική απογείωση των πιθανοτήτων επιτυχίας μιας startup, μια νέα μελέτη προτείνει την επιλογή και των τριών! Οι επιστήμονες έχουν μελετήσει τις προσωπικότητες περισσότερων από 20.000 επιχειρηματιών. Διαπιστώνουν ότι οι επιχειρηματίες γενικά έχουν διαφορετικά χαρακτηριστικά από τους υπαλλήλους τους: είναι λιγότερο μετριοπαθείς, πιο εξωστρεφείς και πιο τολμηροί.

Οσοι πέτυχαν πραγματικά να δημιουργήσουν μια βιώσιμη νεοφυή εταιρεία είχαν επίσης ορισμένα χαρακτηριστικά: σε σύγκριση με τους επώνυμους συναδέλφους τους, αυτοί ήταν πιο ευσυνείδητοι και λιγότερο ανήσυχοι. Ωστόσο, οι πιθανότητες μιας εταιρείας να κερδίσει χρήμα εξαρτώνται από το εύρος της προσωπικότητας των ιδρυτών της.

Σύμφωνα με τη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Scientific Reports, τέτοιες επιχειρήσεις είχαν οκτώ έως δέκα φορές περισσότερες πιθανότητες να πετύχουν. «Το βασικό συστατικό είναι ότι η ευρύτητα δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται μόνο ως εκπαίδευση, πτυχία, φυλή, φύλο. Υπάρχουν περισσότερα – μια ποικιλομορφία στους τύπους προσωπικότητας» σημειώνει ο Φέιμπιαν Μπρέσεμαν, από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης.

Η έρευνά του έγινε για λογαριασμό ενός πρότζεκτ που θα βοηθήσει στην επιλογή νικητών από την τεράστια γκάμα νεοφυών επιχειρήσεων που ανταγωνίζονται για να κερδίσουν την προσοχή των επενδυτών. «Μας ενδιέφερε πολύ να καταλάβουμε αν είναι δυνατόν, με δεδομένα διαθέσιμα στο ξεκίνημα μιας εταιρίας, να προβλεφθεί αν θα είναι επιτυχημένη ή όχι» εξηγεί. «Αν χρησιμοποιήσουμε την Τεχνητή Νοημοσύνη και τη μηχανική μάθηση, θα προβλέψουμε την επιτυχία της;»

Η μελέτη χρησιμοποίησε ελεύθερα διαθέσιμα δεδομένα από τον ιστότοπο Crunchbase, ο οποίος λειτουργεί ως ανεπίσημο μητρώο νεοφυών επιχειρήσεων. Μεταξύ των πληροφοριών που παρέχουν οι εταιρείες είναι τα στοιχεία των ιδρυτών τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αυτό έδωσε τη δυνατότητα στους ερευνητές να κατηγοριοποιήσουν τις προσωπικότητες των επιχειρηματιών με βάση τις αναρτήσεις τους στο Twitter. Στη συνέχεια μπόρεσαν να συνδυάσουν αυτά τα ευρήματα με την τελική επιτυχία της εταιρείας. Αγοράστηκε, εξαγόρασε άλλη εταιρεία ή βγήκε στο χρηματιστήριο; Ολα λογίζονται ως επιτυχία.

Ανακάλυψαν πως, αν και οι επιτυχημένοι ιδρυτές είχαν κοινά χαρακτηριστικά, μπορούσαν επίσης να τοποθετηθούν σε ξεχωριστές ομάδες. Υπήρχε η ομάδα που οι ερευνητές ονόμασαν «Ηγέτες», οι οποίοι είναι πιο αλτρουιστές και συμπαθητικοί – παράδειγμα των οποίων είναι οι Ρίτσαρντ Μπράνσον και Μπιλ Γκέιτς.

Στις υπόλοιπες ομάδες, οι «Επιτελικοί», όπως ο Μπέζος, είναι εξωστρεφείς και ευσυνείδητοι. Οι «Χειριστές», όπως ο Στιβ Βόσνιακ της Apple, είναι πιο τακτικοί. Οι «Μαχητές» έχουν συναισθηματικές ευαισθησίες, οι «Προγραμματιστές» επιδεικνύουν εξωστρέφεια και οι «Μηχανικοί» διαθέτουν φαντασία.

Ο συνδυασμός όλων αυτών των κατηγοριών επιχειρηματιών δείχνει να ενισχύει την επιτυχία. Ο Φέιμπιαν Στεφάνι από το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, συν-συγγραφέας της μελέτης, ισχυρίζεται ότι αυτό δεν πρέπει να αποτελεί έκπληξη, ειδικά για νεοφυείς επιχειρήσεις.

«Σκεφτείτε το αρχικό στάδιο. Μεγάλο μέρος της ευθύνης βαρύνει δύο ή ίσως τρεις ανθρώπους» εξηγεί στους Times. «Είναι πολύ διαφορετικό να γράφεις τον κώδικα από το να μιλάς με επενδυτές ή να σχεδιάζεις τη διαφήμιση. Ασχολείσαι με διαφορετικούς τύπους κοινού και χρειάζεσαι διαφορετικούς τύπους προσωπικότητας για να διαπρέψεις σε κάθε έναν από αυτούς τους τομείς».