Τα αερόπλοια υπάρχουν για περισσότερο από έναν αιώνα και τώρα επιστρέφουν ξανά στους αιθέρες. Θεωρούνται ιδανικά για ταξίδια αναψυχής πάνω από ωκεανούς και δυσπρόσιτες περιοχές όπου δεν πετούν μικρά αεροσκάφη. Ενα τέτοιο ζέπελιν είναι και το βρετανικό Airlander 10, το οποίο έχει ως προσόν του τη δυνατότητα πτήσης σε χαμηλό ύψος. Με μεταφορική ικανότητα 10 τόνων, αυτό το νέο αερόπλοιο προβάλλεται ως η επόμενη γενιά βιώσιμων αεροσκαφών λόγω της πτητικής ικανότητάς του και της «υβριδικής» φύσης του (κάτι μεταξύ αεροπλάνου και ζέπελιν).
Το Airlander 10 σχεδίασε η εταιρεία Hybrid Air Vehicles (HAV), η οποία ανακοίνωσε ότι σε συμφωνία με τον γαλλικό ταξιδιωτικό φορέα Grands Espaces προετοιμάζει περιοδεία στον Αρκτικό Κύκλο το 2028. «Το θεωρούμε κατάλληλο για πολλά πράγματα, βασικά όμως για τον τουρισμό εξερεύνσης» είπε στη Repubblica ο Τζορτζ Λαντ, διευθυντής πωλήσεων της HAV. «Το Airlander 10 είναι ικανό να διασχίζει μεγάλες υδάτινες μάζες και να προσγειώνεται σε επίπεδους χώρους, ακόμη και στο νερό, καθιστώντας δυνατή την προσγείωση σε δυσπρόσιτους τόπους. Σας επιτρέπει να ταξιδεύετε σαν ένα μικρό κρουαζιερόπλοιο».
Το εσωτερικό του Airlander 10 μπορεί να διαμορφωθεί ποικιλοτρόπως, με 100 θέσεις στην πιο οικονομική έκδοση και με επιπλέον οκτώ σουίτες για 16 επιβάτες στην πολυτελή έκδοσή του. Μπορεί να φθάσει σε ύψος περίπου 3.000 μ., αλλά κατά μέσον όρο πετά στα 700 μ., προσφέροντας καλή θέα στους επιβάτες του και δίχως πιέσεις στην καμπίνα. «Αυτό σας επιτρέπει να έχετε, για παράδειγμα, παράθυρα από το δάπεδο μέχρι την οροφή, τα οποία δεν θα μπορούσε να έχει ένα αεροπλάνο» δήλωσε ο Λαντ.
Το Grands Espaces έχει κανονίσει τη μεταφορά στον Βόρειο Πόλο με το νέου τύπου ζέπελιν διαφόρων ειδικών περί την Αρκτική και, φυσικά, του εξοπλισμού τους. Οι Ιταλοί σχολίασαν ότι οι κίνδυνοι δεν λείπουν, αφού το 2017 ένα μοντέλο της HAV συνετρίβη έπειτα από ένα ατυχές περιστατικό: κάποιο από τα σχοινιά πρόσδεσής του μπλέχτηκε σε ηλεκτρικά καλώδια. Η εταιρεία, πάντως, εγγυάται ότι έχουν γίνει οι απαραίτητες βελτιώσεις: «Το αρχικό ζέπελιν φτιάχτηκε βιαστικά, κατόπιν σύμβασης με τον στρατό των ΗΠΑ. Το Airlander 10 έχει τροποποιηθεί ώστε να έχει την αξιοπιστία και την πιστοποίηση του εμπορικού αεροσκάφους».
Η HAV σχεδιάζει να βάλει το Airlander 10 στην παραγωγή φέτος, για να πραγματοποιήσει την πρώτη υπερπτήση στην Αρκτική το 2028. Το μακροπρόθεσμο σχέδιο είναι να παράγει έως και 24 Airlander ετησίως για ιδιώτες πελάτες της. Ετοιμάζεται και το Airlander 50, μια cargo έκδοση του ζέπελιν, 50 τόνων, αποκλειστικά για τη μεταφορά φορτίων. Φυσικά, και τα δύο αερόπλοια μπορούν να έχουν και στρατιωτική χρήση. Στο πλαίσιο της οικολογικής πολιτικής υπάρχουν σχέδια για τοποθέτηση υβριδικών κινητήρων.
Αν τα σχέδια ευοδωθούν, το Airlander 10 αναμένεται να κάνει την πρώτη δημόσια εμφάνισή του στο Royal International Air Tatoo (RIAT) του 2027, δηλαδή στη μεγαλύτερη στρατιωτική αεροπορική έκθεση στον κόσμο. Η HAV ισχυρίζεται ότι έχει ήδη λάβει πολλές παραγγελίες και είναι βέβαιο ότι δεν έχει άμεσους ανταγωνιστές, εκτός από τη γαλλική εταιρεία Flying Whales, που κατασκευάζει πιο μεγάλα ζέπελιν και αποκλειστικά για μεταφορά φορτίων, ή την αμερικανική Pathfinder.
Να που η Αρκτική αποδεικνύεται γόνιμο έδαφος για την επιχειρηματικότητα και την ανάπτυξη νέας τεχνολογίας. Τα ζέπελιν δεν θα οδηγήσουν στην ανακάλυψη νέων εδαφών, αλλά, εκτός από τον τουρισμό, θα προσφέρουν και τις δυνατότητες για παρατήρηση και μελέτη της ταχείας μεταμόρφωσης που προκαλεί η κλιματική αλλαγή. Οι επιπτώσεις που ενδεχομένως θα έχουν οι υπερπτήσεις, προσεδαφίσεις και προσθαλασσώσεις των ζέπελιν σε τόσο ευαίσθητα οικοσυστήματα του Βορρά δεν έχουν ακόμη υπολογιστεί.