Το Σεν Τροπέ, το λαμπερό θέρετρο των διασημοτήτων και των υπέρ-πλούσιων στην γαλλική Ριβιέρα, γνωστό και ως «λιμάνι των δισεκατομμυριούχων», θρηνεί φέτος το καλοκαίρι καθώς ο αριθμός των πολυτελών σκαφών που δένουν στην μαρίνα του έχει μειωθεί δραματικά. Αν και δεν τους λείπουν τα κεφάλαια, γράφει η βρετανική Telegraph, οι ιδιοκτήτες σκαφών αναψυχής αποφεύγουν πλέον τα πολυτελή θέρετρα της Κυανής Ακτής θεωρώντας τις δαπάνες απαγορευτικές.
Αντί για το Σεν Τροπέ και την Αντίμπ, τα φημισμένα λιμάνια των «δισεκατομμυριούχων» στην Κυανή Ακτή, πολλοί επιλέγουν λιγότερο ακριβούς προορισμούς στην Ιταλία ή την Ισπανία, όπου τα τέλη ελλιμενισμού, οι τιμές των καυσίμων και το κόστος των πληρωμάτων είναι χαμηλότερα.
Για το υψηλό κόστος στη Ριβιέρα κατηγορείται η αυστηρή εφαρμογή, εκ μέρους της Γαλλίας, των κανονισμών της ΕΕ σχετικά με την τιμή πώλησης του ντίζελ πλοίων αλλά και οι νέοι υψηλοί φόροι και οι κοινωνικές εισφορές για τα μέλη πληρώματος που επιβλήθηκαν τον περασμένο Μάρτιο.
Οι τοπικές επιχειρήσεις έχουν αρχίσει να εκφράζουν ανησυχίες για τις θέσεις εργασίας, γιαυτό και πρόσφατα οι τρεις σημαντικότεροι πολιτικοί της Ριβιέρας, ο πρόεδρος της περιφέρειας, Ρενό Μουζελιέ, ο δήμαρχος της Νίκαιας, Κριστιάν Εστροζί και ο δήμαρχος της Τουλόν, Υμπέρ Φαλκό, ζήτησαν την βοήθεια του Εμανουέλ Μακρόν.
«Η σοβαρότητα της οικονομικής κατάστασης στον τομέα των σκαφών αναψυχής στην περιοχή της Προβηγκίας των Άλπεων και της Ριβιέρας καθιστά αναγκαία την έκκληση για άμεση παρέμβασή σας», ανέφεραν σε ανοικτή επιστολή τους που δημοσιεύθηκε στα ΜΜΕ.
Τα έσοδα στην μαρίνα του Σεν Τροπέ μειώθηκαν κατά 30% από την αρχή του έτους, ενώ η Τουλόν, ένας όχι και τόσο γκλαμουράτος προορισμός, υπέστη μείωση κατά 40%, ανέφεραν και καταγγέλλοντας ότι η ΕΕ επιτρέπει στην Ιταλία και στην Ισπανία να έχουν χαμηλότερες τιμές έναντι της Κυανής Ακτής, ζήτησαν την «επείγουσα εναρμόνιση των φορολογικών και κοινωνικών κανονισμών σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Πρόσθεσανα ακόμη ότι «ο ανεφοδιασμός ενός σκάφους μήκους 42 μέτρων στην Ιταλία (έναντι της Γαλλίας) προσφέρει εξοικονόμηση σχεδόν 21.000 ευρώ την εβδομάδα λόγω της διαφοράς στον φόρο … ενώ το πρόσθετο κόστος πληρώματος επτά ατόμων στη Γαλλία ανέρχεται σε 300.000 ευρώ ετησίως».
Οι εκπρόσωποι της τοπικής αυτοδιοίκησης στη Νότια Γαλλία δήλωσαν, ακόμη, ότι σχεδόν κανένας γάλλος ναυτικός δεν έχει προσληφθεί φέτος ως πλήρωμα σε θαλαμηγούς και οι πωλήσεις των τεσσάρων μεγαλύτερων προμηθευτών καυσίμων πλοίων έπεσαν κατά 50% αυτό το καλοκαίρι.
Ο Λοράν Φαλέζ, επικεφαλής του Riviera Yachting Network, δήλωσε ότι: «Οι Βρετανοί και οι Αμερικανοί στέλνουν τα σκάφη τους για ανεφοδιασμό στην Ιταλία ή στην Ισπανία, όπου η ερμηνεία των ευρωπαϊκών φορολογικών κανόνων είναι διαφορετική από τη δική μας στη Γαλλία».
Ο Φρανκ Ντον, διευθυντής του Port Vauban (λιμάνι για γιοτ στην Αντίμπ), δήλωσε: «Η πτώση των επισκέψεων μπορεί εύκολα να παρατηρηθεί απλά κοιτάζοντας έναν χάρτη που δείχνει πού βρίσκονται τα σκάφη στη δυτική Μεσόγειο». Ανέφερε, ακόμη, ότι η ασφάλιση και άλλες υποχρεωτικές εισφορές που πληρώνουν οι ιδιοκτήτες σκαφών για τα μέλη του πληρώματος αυξήθηκαν από 15% σε 55% του μισθού τους.
Στην ανοικτή επιστολή γίνεται επίσης αναφορά στην περίπτωση του Maritime Βoatyard (μαρίνα) του Μονακό, το οποίο πρόσφατα έχασε μια προσοδοφόρα σύμβαση με ένα ιστιοφόρο 152 μέτρων από έναν ισπανό αντίπαλο.
Οι καταγγελίες που γίνονται από μαρίνες και ναυπηγεία απηχούν τα παράπονα των αμπελουργών στη νότια Γαλλία, οι οποίοι παραπονιούνται, επίσης, ότι δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα φθηνότερα κρασιά της Ισπανίας, όπου οι μισθοί και οι φόροι μισθοδοσίας είναι χαμηλότεροι.
Να σημειωθεί ότι δεκάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας εξαρτώνται από τη ναυτιλία. Ο πρόεδρος Μακρόν, ο οποίος έχει υποσχεθεί να μειώσει την υψηλή ανεργία της Γαλλίας, δεν έχει ακόμη σχολιάσει τα δεινά της Ριβιέρας.
Τέλος, η περιοχή έχει πληγεί φέτος από μια έξαρση πυρκαγιών που αποθάρρυναν την έλευση των βρετανών παραθεριστών, αν και δεν έχουν προκληθεί θάνατοι ή τραυματισμοί.