«Από τη στιγμή που ξεκίνησα να παίρνω δύο Sugarbearhair τη μέρα, τα μαλλιά μου έγιναν πυκνότερα και πιο δυνατά από ποτέ!!». Αυτό πόσταρε στα 50 εκατομμύρια followers της στο Instagram η Khloe Kardashian, παρέα με μια φωτογραφία που τη δείχνει να κρατά τις βιταμίνες Sugarbearhair. Τα ίδια πόσταρε και η αδελφή της Kim, στα 80 εκατομμύρια δικούς της followers. Το νέο της πάθος λέει είναι αυτές οι βιταμίνες και τις έχει βάλει στην καθημερινή της ρουτίνα.
Οι παρατηρητικοί που θα διαβάσουν τα ποστ, θα δουν ότι τα συνοδεύει το σημαδάκι #ad και πιθανότατα θα καταλάβουν ότι οι Kardashian διαφημίζουν βιταμίνες. Μπορεί να τις λάτρεψαν όντως, μπορεί να τις έχουν πετάξει και στην τουαλέτα και να πάτησαν το καζανάκι. Το θέμα είναι ότι πληρώθηκαν για να γράψουν στα social media ότι λατρεύουν να χρησιμοποιούν ένα προϊόν. Γίνεται όμως κατανοητή σε όλους αυτή η συνθήκη, αναρωτήθηκε με άρθρο η New York Times;
Σύμφωνα με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό TruthinAdvertising.org που πολεμά την παραπλανητική διαφήμιση, δεν είναι σίγουρο ότι όλοι καταλαβαίνουν. Μάλιστα, ο οργανισμός υποστηρίζει ότι στην περίπτωση των Kardashian έχουν υπάρξει πολλά ποστ που παραβιάζουν τους κανόνες της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Εμπορίου των ΗΠΑ (F.T.C), οι οποίοι λένε ότι πρέπει να είναι ευδιάκριτο στον καταναλωτή αν ένα πρόσωπο που μας λέει ότι χρησιμοποιεί ένα προϊόν, έχει πληρωθεί.
Και ακόμα κι αν μπαίνει στα ποστ το σηματάκι #ad ή #sponsored και πάλι δεν είναι σίγουρο ότι ο καταναλωτής κατανοεί, λένε επίσημοι φορείς και οργανώσεις. Κι αυτό επειδή οι κανόνες δεν είναι ξεκάθαροι και αυστηροί και αφήνουν γκρίζες ζώνες. Μια τέτοια περίπτωση είναι η παρακάτω ανάρτηση της Kylie Jenner. Ανέβασε στο Instagram φωτογραφία από έπαυλη στα νησιά Τερκς και Κάικος στην οποία γιόρτασε τα γενέθλιά της, με λεζάντα: «Ευχαριστώ για το σπίτι γενεθλίων, @airbnb». Την οποία άλλαξε λίγο αργότερα σε «Ευχαριστώ για το δώρο, το σπίτι γενεθλίων @airbnb». Μια μικρή αλλαγή που υπαγορεύτηκε απ’ τον δικηγόρο της, αφού έλαβε επιστολή απ’ το TruthinAdvertising.org, για να καταλάβουμε ότι το σπίτι της χορηγήθηκε για διαφημιστικούς σκοπούς.
Τί γίνεται όμως όταν καταλαβαίνεις ότι ο αγαπημένος σου σταρ διαφημίζει κάτι και δεν σου το προτείνει ειλικρινώς; «Το κοινό έχει αρνητική αντίδραση στις ενδείξεις #ad »ή« #spon» λέει απ’ την πλευρά του ο Jaclyn Johnson, πρόεδρος υπηρεσίας που συνδέει brands με ανθρώπους που έχουν επιρροή και πολλούς ακόλουθους στα social media. Είναι αλήθεια, όποτε πέφτεις σε διαφήμιση στην ιντερνετική σου περιήγηση, εκνευρίζεσαι. Πόσο μάλλον όταν τη φέρνει μπροστά σου κάποιος που θαυμάζεις.
Το συμπέρασμα; Βρισκόμαστε μπροστά σε μια νέου τύπου διαφήμιση που προσπαθεί να περάσει σαν μη διαφήμιση, επειδή έτσι ένα προϊόν γίνεται πιο ελκυστικό στους σημερινούς καταναλωτές. Και τα social media είναι ο ιδανικός τόπος γι’ αυτό. Στην Αμερική, όπου όλα είναι πιο μεγάλα, το θέμα έχει αρχίσει ήδη να παίρνει διαστάσεις και να συζητιέται. Με δεδομένο όμως ότι τα κοινωνικά δίκτυα είναι πλατφόρμες χωρίς σύνορα, το ζήτημα αφορά όλο τον κόσμο.
Και μέχρι να διασαφηνιστούν οι κανόνες για τη διαφήμιση αυτού του είδους, κάποιοι μπορεί να πιστέψουν ότι οι Kardashian ή ο αγαπημένος τους blogger λατρεύουν ένα σαμπουάν ή μια βιταμίνη και μας τα προτείνουν επειδή όντως τα προτιμούν, και όχι επειδή έχουν πληρωθεί ένα σκασμό λεφτά για να το κάνουν.
ΥΓ. Απ’ την άλλη, πώς αποδεικνύεις ότι είναι διαφήμιση μια φωτογραφία του Τζάστιν Μπίμπερ στο Instagram ας πούμε, με τον ίδιο να τρώει σάντουιτς ενώ δίπλα του φιγουράρει μια μπύρα με ευδιάκριτη τη μάρκα της; Ποιός είναι αυτός που μπορεί ν’ αποφανθεί δηλαδή και να μας προειδοποιήσει λέγοντας: προσοχή υπάρχει τοποθέτηση προϊόντος στη ζωή του.