Μετά από έναν χρόνο με πολλά «μη», νύφες και γαμπροί είναι και πάλι έτοιμοι να πουν το μεγάλο «δέχομαι» στο δημαρχείο ή να ακούσουν το «Στέφεται ὁ δοῦλος τοῦ Θεοῦ (…) τήν δούλην τοῦ Θεοῦ (…)» και αντίστροφα «Στέφεται η δούλη τοῦ Θεοῦ (…) τόν δοῦλον τοῦ Θεοῦ (…)» στην εκκλησία. Και αντίστοιχα, η βιομηχανία του γάμου, κέτερινγκ, χώροι δεξιώσεων, οργανωτές γάμου και υπεύθυνοι στολισμού, κουφετοποιίες, κομμωτήρια και κουρεία, μακιγιέρ, μοδίστρες, οίκοι νυφικών και γαμπριάτικων κοστουμιών είναι επί ποδός πολέμου.
Λογικό, αφού πάρα πολλά ζευγάρια σε όλο τον κόσμο ανέβαλαν πολλές φορές τον γάμο τους τους μήνες που πέρασαν. Και τώρα εφορμούν με αποτέλεσμα τα Σαββατοκύριακα να μην επαρκούν: «Η Δευτέρα είναι το νέο Σάββατο στο Παλμ Μπιτς», διαβάζουμε στην Wall Street Journal. «Με τόσο περιορισμένη διαθεσιμότητα, τα ζευγάρια είναι πρόθυμα να κάνουν την εκδήλωσή τους Δευτέρα ή Πέμπτη», αποκαλύπτει η Καρολάιν Σκαρπινάτο, διευθύντρια εκδηλώσεων στο Breakers Palm Beach, ένα θέρετρο της Φλόριντα.
Στις ΗΠΑ, σύμφωνα με μια έρευνα σε περισσότερα από 7.600 ζευγάρια, που έκανε η ιστοσελίδα διοργάνωσης γάμων The Knot, σχεδόν τα μισά ζευγάρια (47%), που είχαν προγραμματίσει να κάνουν τον γάμο τους το 2020, ανέβαλαν την δεξίωση για αργότερα. Αναλυτικά, ζευγάρια σε ποσοστό 43% πραγματοποίησαν γάμο και δεξίωση το 2020, το 32% έκανε την τελετή του γάμου αλλά ανέβαλε τη δεξίωση για αργότερα (οι περισσότεροι για το 2021), το 15% ανέβαλε γάμο και δεξίωση για το 2021, και το 7% ακύρωσε τη δεξίωση ενώ υπάρχει και ένα ποσοστό 3% που παραμένουν αναποφάσιστοι (Με τούτα και με κείνα, δηλαδή, κάποιοι ίσως ξανασκέφτηκαν αν αξίζει να παντρευτούν). Και τώρα η αμερικανική βιομηχανία γάμου είναι έτοιμη να ανακάμψει αφού εν τω μεταξύ τα έσοδα μειώθηκαν περισσότερο από 20% το 2020, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία IBISWorld.
Στην Ελλάδα τα πράγματα προχωράνε πιο δειλά. Η βιομηχανία του γάμου επλήγη άσχημα, όπως άλλωστε το 80% των ελληνικών επιχειρήσεων, αφού είναι άμεσα συνδεδεμένη με την εστίαση. «Από πέρσι δεν κάνουμε άλλη δουλειά από το να αναβάλλουμε και να ακυρώνουμε δουλειές», μας είπε προβληματισμένη η Μαρία Βαβάση, ιδιοκτήτρια του οίκου νυφικών Maribel.
Η Μάντυ Σιταρά είναι πιο συγκεκριμένη: «Τον χρόνο που πέρασε είχαμε μείωση των γάμων σε ποσοστό 90% – 95%», λέει η υπεύθυνη του διεθνούς οίκου Demetrios για την Ελλάδα. Οι αναβολές και ειδικότερα οι ακυρώσεις, εξάλλου, προκάλεσαν τριβές ανάμεσα σε εταιρείες και πελάτες, αφού η προκαταβολή για το κλείσιμο ενός νυφικού δεν καλύπτει το κόστος του, οπότε η ζημιά που είχαν οι εταιρείες ήταν πολλαπλάσια.
Ειδικά, τα νυφικά προς ενοικίαση αποτελούν περιουσία της εταιρείας, αλλά στην ουσία είναι άχρηστα όταν παραμένουν δεσμευμένα για άγνωστο διάστημα και δεν μπορούν να δοθούν σε άλλη πελάτισσα. Βέβαια δεν είναι όλοι οι πελάτες κακεντρεχείς και πάντα βρίσκεται ένας τρόπος να αντιμετωπιστούν καλόπιστα τα προβλήματα και οι λογιστικές δυσκολίες.
Αλλαγή ψυχολογίας
Η κυρία Σιταρά παρατήρησε επίσης μια μεγάλη διαφορά ανάμεσα στην πρώτη χρονιά της πανδημίας και την τρέχουσα. «Το 2020 οι νύφες αντιμετώπισαν τους περιορισμούς λόγω πανδημίας με απελπισία», αντίθετα, «φέτος είναι όλες εντελώς άνετες και έτοιμες να κάνουν τον γάμο τους και την δεξίωση με 100 άτομα ή μόνο με εννιά αν έτσι πρέπει», λέει. Ας μην ξεχνάμε ότι τα κρούσματα και οι θάνατοι εκτινάχθηκαν τον χρόνο που πέρασε σε πολλές περιοχές της χώρας όπου οι άνθρωποι αγνόησαν τα μέτρα και συμμετείχαν σε γάμους (και κηδείες) χωρίς προφυλάξεις.
Τα ζευγάρια λοιπόν πήραν το μάθημα τους. Στην Ελλάδα, βέβαια, δεν είχαμε γάμους μέσω Zoom όπως σε άλλες χώρες. Εδώ νύφη και γαμπρός θέλουν να το γλεντήσουν από κοντά, το πάρτι μετράει, όχι τόσο η τελετή του γάμου όπως αλλού. «Η ελληνική κοινωνία διαφέρει», επισημαίνει η κυρία Σιταρά. Παρατηρήθηκε, όμως, μια αύξηση των πολιτικών γάμων και μια μετάθεση της δεξίωσης σε ποσοστό 70% – 75%. Πελάτισσα του οίκου Demetrios έχει αποκτήσει ήδη δύο παιδιά πριν κάνει τον γάμο της, σκεφτείτε, λοιπόν, τι γλέντι έχει να κάνει η οικογένεια για έναν γάμο και (τουλάχιστον) δύο βαφτίσεις, όταν έρθει η ώρα.
Επίσης, ενώ μειώθηκαν οι παραγγελίες νυφικών φορεμάτων δεν μειώθηκαν δραματικά τα έσοδα, και ξέρετε γιατί; Πέρσι το καλοκαίρι, έγιναν γάμοι αλλά με μικρότερο αριθμό καλεσμένων, οπότε οι νύφες αποφάσισαν να αυξήσουν το budget για το νυφικό τους! «Στην παγκόσμια αγορά η αξία του νυφικού ανέρχεται στο 15% του συνολικού προϋπολογισμού ενός γάμου, στην Ελλάδα αντιπροσωπεύει μόλις το 5%. Για τον γάμο τους οι Ελληνίδες αγοράζουν ακριβά παπούτσια και φθηνό νυφικό», λέει η υπεύθυνη του πολυεθνικού οίκου που έχει ιδρύσει ο ελληνικής καταγωγής designer με έδρα στις ΗΠΑ. Ενώ λοιπόν παλιότερα δεν έδιναν με τίποτα πάνω από 1500 ευρώ για το νυφικό τους, καθώς μειώθηκε υποχρεωτικά ο αριθμός των καλεσμένων (από 200 που ήταν τον Μάιο και τον Ιούνιο, έφτασαν στους μόλις 50 τον Σεπτέμβριο) αποφάσισαν να αγοράσουν ή να ενοικιάσουν ακριβότερο νυφικό.
Μετά από δύο χαμένες σεζόν…
Να σημειωθεί ακόμη ότι για να είναι έτοιμοι το καλοκαίρι, που γίνονται οι περισσότεροι γάμοι, οι οίκοι νυφικών δουλεύουν στην ουσία από Ιανουάριο μέχρι Απρίλιο κάνοντας τον προγραμματισμό και τις παραγγελίες τους. Ωστόσο, εξαιτίας των απαγορεύσεων, έχασαν μέχρι στιγμής δύο σεζόν αφού πολλοί δεν μπόρεσαν καν να παραγγείλουν δείγματα νυφικών ή πρώτες ύλες. Για σκεφτείτε: οι πούλιες για τα κεντήματα μπορεί να έρχονται από την Ινδία, οι δαντέλες από τη Γαλλία ή την Ιταλία και οι φόδρες (ή και όλα τα υπόλοιπα, ανάλογα με την ποιότητα) από την Κίνα. Οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί λοιπόν δεν στέρησαν τη δυνατότητα μόνο σε καλεσμένους από το εξωτερικό να παραστούν σε γάμους, αλλά και την εισαγωγή υλικών για τα γαμήλια ενδύματα και τη διακόσμηση.
Φέτος, όμως, και χάρη στην αλλαγή νοοτροπίας του κόσμου, υπάρχει μια (συγκρατημένη) αισιοδοξία ότι όλα θα πάνε καλύτερα. Και όλοι προετοιμάζονται. Ακούγεται εξάλλου ότι με όλες τις αναβολές, λίγες ημερομηνίες έχουν μείνει ελεύθερες μέχρι το τέλος του καλοκαιριού σε κτήματα, που διοργανώνουν δεξιώσεις γάμων.
Το μόνο που απομένει, είναι να ευχηθούμε σε όλους καλές δουλειές και στα ζευγάρια βίον ανθόσπαρτον, με ή χωρίς τρικούβερτο γλέντι. Εχοντας πάντα κατά νου ότι προέχει η ασφάλεια όλων.