Περισσότερα από 400 ρούχα και αξεσουάρ, από τον 14ο αιώνα μέχρι σήμερα, μαζί με πορτρέτα, σκίτσα, άλλα αντικείμενα εκτίθενται στην αριστερή πτέρυγα του παλατιού των Τουιλερί μέσα στο κέντρο της γαλλικής πρωτεύουσας. Ο γαλλικός τίτλος της έκθεσης είναι «Tenue correcte exigée, quand le vêtement fait scandale» (Ενδυματολογικός κώδικας, όταν το ρούχο προκαλεί σκάνδαλο) και το θέμα της είναι η πρόκληση, η επανάσταση ή απλώς η εντύπωση που μπορεί να προκαλέσει ένα ρούχο.
Όπως για παράδειγμα η εντύπωση που προκαλεί το πουκάμισο χωρίς γραβάτα του Αλέξη Τσίπρα. Όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς. Αντίστοιχη εντύπωση προκάλεσε και το λευκό πουκάμισο χωρίς γραβάτα του Πάμπλο Ιγκέλσιας, των Podemos. Αλλά αυτοί οι δύο δεν είναι οι πρώτοι που λανσάρισαν το λουκ «χωρίς γραβάτα». Παλιότερα, τη δεκαετία του 1980, σάλο είχε προκαλέσει ο τότε Υπουργός Πολιτισμού της Γαλλίας, Ζακ Λανγκ (1981-86, 1988-92), ο οποίος εμφανίστηκε στη γαλλική βουλή όχι μόνο χωρίς γραβάτα αλλά και χωρίς γιακά – με μάο πουκάμισο και σακάκι.
Τέτοια πράγματα δείχνει μεταξύ άλλων η έκθεση στο Παρίσι. Μεταξύ άλλων, διότι, για παράδειγμα δείχνει και τη Ζαν Ντ’ Αρκ με πανοπλία ή τη στριπτιζέζ που ήταν η μόνη γυναίκα η οποία δέχθηκε να φωτογραφηθεί, για τη διαφήμιση του πρώτου μπικίνι το 1946. Δείχνει και τη Μπριζίτ Μπαρντό τη δεκαετία του 1950 να κόβει βόλτες με το δικό της σέξι μπικίνι στις Κάννες για να την προσέξουν και να γίνει διάσημη. Η Μπριζίτ Μπαρντό, τότε, ήταν ας πούμε μία επαναστάτρια. Εξαρτάται, δηλαδή, από τον ορισμό που δίνει κάποιος στη λέξη «επανάσταση».
Ας πούμε είναι τα σακάκια της Ανγκελα Μέρκελ επαναστατικά; Όχι. Δείχνουν, ωστόσο, κάποια πράγματα για τη γερμανίδα καγκελάριο. Μαρτυρούν την τάση της για νοικοκύρεμα. Για οργάνωση. Δείχνουν την επιθυμία της να παραμείνει μέσα στη δική της ζώνη άνεσης. Αυτά τα σακάκια είναι πάντα ίδια, με τρία ή τέσσερα κουμπιά για να μην πετάγεται η κοιλιά όταν κουνάει τα χέρια. Επίσης είναι σακάκια σε όλα τα χρώματα για όλες τις περιστάσεις. Πάντα καλοραμμένα από έναν ράφτη καλό στην τεχνική αλλά χωρίς φαντασία.
Φαντασία, αντίθετα, φαίνεται πως είχε επιδείξει το 2009 η τότε Υπουργός Αμυνας της Ισπανίας, Κάρμε Τσακόν (2008-2011) η οποία παρουσιάστηκε σε επίσημη εκδήλωση στο παλάτι όχι με μάξι τουαλέτα, όπως ορίζει το πρωτόκολλο αλλά με ανδρικό σμόκιν. Οι αξιωματικοί του ισπανικού στρατού την κατηγόρησαν τότε για ασέβεια.
Πολιτικό θέμα είχε προκαλέσει και ο μαύρος ταφτάς της Νταϊάνα στην πρώτη δημόσια εμφάνισή της μετά τον γάμο με τον Κάρολο, το 1981. Το ιλιγγιώδες ντεκολτέ σκανδάλισε το παλάτι, σύμφωνα με τα ΜΜΕ της εποχής. Και όπως γράφτηκε πολύ αργότερα: από αυτό το περιστατικό φάνηκε ότι η Νταϊάνα θα δημιουργούσε προβλήματα στο στέμμα.
Εντύπωση αυτόν τον καιρό προκαλούν οι τολμηρές ενδυματολογικές επιλογές της συντηρητικής πρωθυπουργού Τερέζα Μέι. Κόκκινα στενά φορέματα με λεοπάρ γοβάκια που έχουν τακούνι-γατάκι, δερμάτινα παντελόνια αξίας 1.500 λιρών, κοστούμια Burberry και Vivienne Westwood με χοντρόσολα νεανικά μοκασίνια που έχουν διάφανες στραφταλιζέ σόλες. Είναι λίγο αστείο το θέαμα. Αλλά πάλι αυτές οι επιλογές περνάνε το μήνυμα πως η cool Britania ζει και μετά το Brexit.
Και τι λένε τα τόσο γαλλικά σακάκια και τα φουστανάκια της Κριστίν Λαγκάρντ μέσα στο ΔΝΤ; Ότι η Γαλλία είναι η καλύτερη. Η πιο σικ, η πιο εστέτ, η πιο ενδιαφέρουσα. Και η πιο δυναμική ή ακόμη και επαναστατική. Chanel και Hermés σε συνδυασμό. Πολλά καράτια παράδοση στο στιλ!
Αλλά μια στιγμή, γιατί οι Γαλλίδες που ντύνονται «γαλλικά» εκτός της χώρας τους εξάρονται για τη γαλλική φινέτσα τους ενώ όταν ντύνονται έτσι μέσα στη χώρα τους κατηγορούνται ότι δεν σέβονται τους θεσμούς;
Μια τέτοια περίπτωση είναι η πρώην Υπουργός Δικαιοσύνης, Σεσίλ Ντιφλό (2012-14), η οποία το 2012 κατηγορήθηκε, για το λουλουδάτο και μοδάτο φόρεμα με το οποίο είχε εμφανιστεί μέσα στη γαλλική βουλή. Σήμερα, η πρώην υπουργός σχολιάζει το συμβάν ως «επεισόδιο που συμβολίζει τον σεξισμό στην πολιτική».
Και μετά έχουμε τις «επαναστάσεις» της γαλλίδας βουλευτού Ρασιντά Ντατί η οποία έχει κατηγορηθεί πολλάκις για τα δωδεκάποντα τακούνια στιλέτο, τα μίνι και τα παρδαλά, γενικώς, με τα οποία εμφανίζεται μέσα στη βουλή. Άλλη μία που σκανδαλίζει δηλαδή με τις στιλιστικές επιλογές της και που συμπεριλαμβάνεται στην έκθεση του Μουσείου Διακοσμητικών Τεχνών.
Η έκθεση
«Tenue correcte exigée: quand le vêtement fait scandale»
Musée des Arts Décoratifs: 107, rue de Rivoli, Παρίσι
Διαρκεί: ως 23 Απριλίου