Ο Αμπράμοβιτς και πίσω το φημισμένο έργο του βρετανού εικαστικού Λούσιαν Φρόιντ Benefits Supervisor Sleeping», το οποίο ο ρώσος ολιγάρχης αγόρασε το 2008 | CreativeProtagon
Θέματα

Αποκαλύφθηκε η αξίας $1 δισ. συλλογή πινάκων του Αμπράμοβιτς

Εναν αληθινό θησαυρό, που περιλαμβάνει περισσότερα από 300 έργα μοντέρνας τέχνης, είχαν συλλέξει ο ρώσος ολιγάρχης και η πρώην σύζυγός του, Ντάσα Ζούκοβα. Βάσει μιας ειδικής ρήτρας που υπογράφηκε λίγο πριν η Δύση επιβάλει στον Αμπράμοβιτς κυρώσεις, κύριος δικαιούχος κατέστη αυτομάτως η Ζούκοβα
Protagon Team

«Θα μπορούσατε να γεμίσετε ένα μουσείο. Πρόκειται για μια εκπληκτική συλλογή. Δεν είναι η χυδαία συλλογή ενός νεόπλουτου, καταδεικνύει ένα πολύ καλό γούστο» δήλωσε o Αντριου Ρέντον, ένας από τους κορυφαίους επιμελητές εκθέσεων της Βρετανίας. Σημείωσε επίσης πως «εάν έχεις αρκετά χρήματα, μπορείς να αγοράσεις ένα κομμάτι Ιστορίας», της μοντέρνας τέχνης στην προκειμένη περίπτωση.

Ποιος, όμως, δεν είναι νεόπλουτος, αντιθέτως, έχει εξαιρετικό γούστο αλλά και λεφτά, πολλά, πάρα πολλά λεφτά, ώστε να αγοράσει μέσα σε μερικά χρόνια πάμπολλα αριστουργήματα κορυφαίων ζωγράφων της μοντέρνας τέχνης συνολικής αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων;

Ο Ρομάν Αμπράμοβιτς, απαντούν σε εκτενές δημοσίευμά τους οι Ρομπ Ντέιβις και Τζόναθαν Τζόουνς του Guardian, γράφοντας πως «κατά τη διάρκεια ενός οργίου σπατάλης που διήρκεσε σχεδόν μια δεκαετία, ο Αμπράμοβιτς και η πρώην σύζυγός του (σ.σ.: και νυν σύζυγος του Σταύρου Νιάρχου, από το 2019) συλλέκτρια έργων τέχνης Ντάσα Ζούκοβα, απέκτησαν αυτό που οι ειδικοί πιστεύουν ότι είναι μια από τις πιο σημαντικές ιδιωτικές συλλογές μοντέρνας τέχνης στην Ιστορία».

Πρόκειται κυριολεκτικά για έναν θησαυρό, με περισσότερα από 300 έργα συνολικής αξίας (σύμφωνα με εκτιμητές του ρώσου ολιγάρχη) σχεδόν ενός δισ. δολαρίων.

Το μοντέλο του βρετανού εικαστικού Λούσιαν Φρόιντ, Σου Τίλεϊ, καθισμένη μπροστά από το έργο του καλλιτέχνη που την απεικονίζει γυμνή, «Benefits Supervisor Sleeping», το οποίο ο ρώσος ολιγάρχης αγόρασε το 2008 (EPA/ANDY RAIN)

Οι δημοσιογράφοι του Guardian εξηγούν ότι οι λεπτομέρειες όσον αφορά τη μοναδική συλλογή έργων τέχνης του δισεκατομμυριούχου πρώην ιδιοκτήτη της Τσέλσι ήρθαν στο φως χάρη στα λεγόμενα Oligarch Files, μια σειρά από έγγραφα που διέρρευσαν από την υπεράκτια (με έδρα την Κύπρο) εταιρεία παροχής χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών ΜeritServus. Τον περασμένο Απρίλιο, η βρετανική κυβέρνηση επέβαλε κυρώσεις στην εταιρεία, καθώς μεταξύ των πελατών της περιλαμβάνονταν ο Αμπράμοβιτς και άλλοι ρώσοι ολιγάρχες.

Οσον αφορά το πάθος του Ρομάν και της πρώην συζύγου του για την τέχνη, στους μυημένους ήταν γνωστό ότι ξόδευαν χρήματα αφειδώς. Εως σήμερα, ωστόσο, δεν ήταν ευρέως γνωστό τι είχαν αγοράσει με τα εκατομμύριά τους. Πλέον, όμως, αρχεία που διέρρευσαν αποκαλύπτουν μια απίστευτη συλλογή που αποτυπώνει την ιστορία της μοντέρνας τέχνης, καθώς περιλαμβάνει έργα ρώσων, ευρωπαίων και αμερικανών κολοσσών της ζωγραφικής – πίνακες του Μονέ και του Μοντριάν, του Ματίς και του Πικάσο, των ρωσίδων  Ναταλία Γκοντσάροβα και Βέρα Ρόκλιν, μια σειρά από σουρεαλιστικές δημιουργίες του Ρενέ Μαγκρίτ, καθώς και αριστουργήματα αφηρημένης τέχνης.

Μεταξύ των εκπροσώπων της σύγχρονης τέχνης στην ιδιωτική μουσειακή συλλογή του Αμπράμοβιτς ξεχωρίζουν οι Λούσιαν Φρόιντ, Φράνσις Μπέικον, Πάουλα Ρέγκο, Φρανκ Αουερμπαχ και Ντέιβιντ Χόκνεϊ.

Η πρώην σύζυγος του Ρομάν Αμπράμοβιτς, Ντάσα Ζούκοβα, και ο γάλλος δισεκατομμυριούχος Φρανσουά Πινό σε έκθεση με έργα από τη συλλογή του δεύτερου, στη Μόσχα, τον Μάρτιο του 2009 (EPA/SERGEI ILNITSKY)

Σχετικά με την τύχη αυτής της μοναδικής συλλογής, οι βρετανοί δημοσιογράφοι σημειώνουν ότι, με βάση τα αρχεία που διέρρευσαν, τις ημέρες πριν ο Βλαντίμιρ Πούτιν διατάξει τα στρατεύματά του να εισβάλουν στην Ουκρανία, η ενασχόληση του Αμπράμοβιτς με το τραστ στο οποίο ανήκαν οι πίνακες είχε περιοριστεί σημαντικά, οπότε, βάσει μιας ειδικής ρήτρας, κύριος δικαιούχος κατέστη αυτομάτως και ερήμην η πρώην σύζυγός του (χώρισαν το 2016).

Αυτό συνέβη τον Φεβρουάριο του 2022, μόλις λίγες ημέρες αφότου η βρετανική κυβέρνηση είχε προειδοποιήσει τους φιλικά προσκείμενους στο Κρεμλίνο ολιγάρχες ότι τα περιουσιακά τους στοιχεία θα μπορούσαν να κατασχεθούν από τις Αρχές.

«Επί χρόνια, ενόσω οι ρώσοι ολιγάρχες αντιμετώπιζαν το Λονδίνο ως παιδότοπό τους, πολλά από τα έργα στεγάζονταν κοντά στις όχθες του Τάμεση, στο Βόξολ, λίγους δρόμους μακριά από τα κεντρικά γραφεία της βρετανικής υπηρεσίας κατασκοπείας MI6» γράφουν οι Ρομπ Ντέιβις και Τζόναθαν Τζόουνς.

«Τώρα, καθώς ο πόλεμος του Πούτιν εισέρχεται στον 20ό μήνα του και ο Αμπράμοβιτς τελεί υπό κυρώσεις στη Βρετανία και στην ΕΕ, ένα στολίδι της πολιτιστικής κληρονομιάς του σύγχρονου κόσμου παραμένει δέσμιο ενός νομικού κενού» προσθέτουν.