Oταν ο σεναριογράφος του «Succession» Τζέσι Αρμστρονγκ εμφανίστηκε στο Φεστιβάλ Τηλεόρασης του Εδιμβούργου, τον Αύγουστο του 2023, επιβεβαίωσε αυτό που οι περισσότεροι γνώριζαν ήδη, δηλαδή ότι μεγάλο μέρος της φανταστικής ιστορίας του για βάναυσους αγώνες εξουσίας και πισώπλατα μαχαιρώματα στην οικογένεια ενός μεγιστάνα των μέσων ενημέρωσης το εμπνεύστηκε από την πραγματική ιστορία της οικογένειας Μέρντοκ.
Η εξαιρετικά επιτυχημένη σειρά ολοκληρώθηκε τον Μάιο του 2023, ωστόσο αν οι παραγωγοί της HBO αναζητούν μια νέα πανίσχυρη και ζάπλουτη οικογένεια ως σημείο αναφοράς για μια εξίσου συναρπαστική συνέχεια του «Succession», υπάρχει μία, ιδανική μάλιστα, σύμφωνα με τον Μάθιου Λιν, αρθρογράφο με ειδίκευση στα χρηματοοικονομικά της Telegraph: η οικογένεια Αρνό.
Προ δεκαπέντε περίπου ημερών ο Αντόνιο Μπελόνι παραιτήθηκε από αναπληρωτής του Μπερνάρ Αρνό, του δισεκατομμυριούχου εκτελεστικού διευθυντή του περίφημου και κραταιού γαλλικού οίκου ειδών πολυτελείας LVMH. Οπως αναφέρει ο βρετανός δημοσιογράφος στο ρεπορτάζ του, αυτό συνέβη στο πλαίσιο μιας σειράς ελιγμών για τη διαδοχή του Αρνό, με πέντε από τα παιδιά του να κατέχουν πλέον ανώτερες θέσεις στην οικογενειακή αυτοκρατορία.
Ωστόσο, παρότι θα μπορούσε να ήταν πράγματι συναρπαστική μια γαλλική βερσιόν του «Succession», «αυτός είναι ένας ανόητος τρόπος να διευθύνεται η δεύτερη πολυτιμότερη εταιρεία της Ευρώπης – και η μάχη για τη διαδοχή του Αρνό θα είναι μια στιγμή υψηλού κινδύνου για την ευρύτερη ευρωπαϊκή οικονομία», προειδοποιεί ο Μάθιου Λιν.
«Είναι σίγουρα ένα συναρπαστικό δράμα. Οι διαμάχες για την ηγεσία της LVMH κάνουν τις μηχανορραφίες της οικογένειας “Ρόι” να φαίνονται συγκριτικά ήπιες», γράφει αναφορικά με τις τελευταίες εξελίξεις.
Η τελευταία ανατροπή ήρθε με την παραίτηση του Αντόνιο Μπελόνι. Από τότε που εντάχθηκε στην LVMH, το 2001, ήταν πρακτικά το νούμερο δύο μετά τον Αρνό, με κύριο καθήκον να διατηρεί την ομαλή καθημερινή λειτουργία του εκτεταμένου ομίλου ειδών πολυτελείας.
«Σπάνια έβγαζε ειδήσεις. Αλλά οι περισσότεροι μεγάλοι επιχειρηματίες έχουν έναν αναπληρωτή στον οποίο βασίζονται για να διατηρήσουν τα πάντα εν τάξει και οι επενδυτές ανησυχούν ότι θα αποδειχθεί ότι υπήρξε πιο σημαντικός για την επιτυχία του ομίλου σε σχέση με το χαμηλό προφίλ του» σημειώνει ο αρθρογράφος της Telegraph.
Επιπλέον, ο Μπερνάρ Αρνό έχει αρχίσει να τοποθετεί τα παιδιά του σε βασικές θέσεις εντός του ομίλου. Η μεγαλύτερη κόρη του, η 48χρονη Ντελφίν, διευθύνει τον Christian Dior Couture. Ο 46χρονος Αντουάν είναι υπεύθυνος για την εικόνα και τις δημόσιες σχέσεις του ομίλου, ο 31χρονος Αλεξάντρ είναι το νούμερο δύο στην Tiffany & Co, ο 29χρονος Φρεντερίκ διευθύνει το τμήμα ρολογιών, ενώ ο 25χρονος Ζαν είναι υπεύθυνος για την ανάπτυξη των ρολογιών της Luis Vuitton.
«Ελπίζουμε να τα πηγαίνουν καλά και να μπορέσουν να συμφωνήσουν φιλικά για το ποιος θα αναλάβει τι όταν ο 75χρονος πατέρας τους αποφασίσει τελικά να αποχωρήσει από την καθημερινή διαχείριση της αυτοκρατορίας» γράφει ο Μάθιου Λιν. «Αλλά δεν θα θέλατε να στοιχηματίσετε το τελευταίο σας μπουκάλι Moet σε αυτό. Εξάλλου, δεν χρειάζεται να ξέρετε πολλά από Σαίξπηρ για να ανησυχείτε ότι πέντε αδέλφια που ανταγωνίζονται για τεράστια δύναμη και πλούτο ίσως διαφωνήσουν στη μοιρασιά. Αυτός είναι ένας απαίσιος τρόπος για να διευθύνεις μια εταιρεία» συμπληρώνει.
Στην προκειμένη δεν πρόκειται, άλλωστε, για μια οποιαδήποτε εταιρεία, για μια επιχείρηση που απλώς δραστηριοποιείται στη βιομηχανία της μόδας. Χάρη στην τεράστια ζήτηση στην Κίνα και αλλού για προϊόντα-σύμβολα πολυτελείας, έχει συγκεντρώσει δεκάδες ιστορικές μάρκες, δημιουργώντας έτσι έναν παγκόσμιο όμιλο ετερογενών δραστηριοτήτων. Με τη χρηματιστηριακή αξία της να κυμαίνεται γύρω στα 450 δισ. ευρώ, είναι η δεύτερη πολυτιμότερη εταιρεία της Ευρώπης – μετά τη δανέζικη φαρμακευτική Novo Nordisk.
Οι μετοχές του ομίλου έφτασαν στο υψηλότερο σημείο όλων των εποχών κατά το τρέχον έτος, ξεπερνώντας το φράγμα των 400 δισ. ευρώ για πρώτη φορά, και ήδη εικάζεται πως θα μπορούσε εύκολα να καταστεί μια από τις πρώτες ευρωπαϊκές εταιρείες που θα πιάσει το ορόσημο του ενός τρισ. δολαρίων, προσχωρώντας έτσι στο κλαμπ των κορυφαίων εταιρειών παγκοσμίως, δίπλα στην Apple και τη Microsoft.
Η LVMH είναι επίσης πολύ σημαντική για το χρηματιστήριο της Γαλλίας, καθώς αντιπροσωπεύει το 15% της συνολικής αξίας του δείκτη CAC-40 και οι συναλλαγές σε μετοχές LVMH αντιστοιχούν στο 40% των συναλλαγών στο χρηματιστήριο του Παρισιού. «Από πολλές απόψεις, η Γαλλία είχε μετατραπεί σε παραγωγό πολυτελών τσαντών και αρωμάτων […] Ο,τι συμβαίνει στη LVMH έχει σημασία για την υγεία των γαλλικών αγορών και κατ’ επέκταση για την οικονομία ολόκληρης την Ευρώπη, περιλαμβανομένης και της Βρετανίας» επισημαίνει ο βρετανός αρθρογράφος.
Οσον αφορά τον δημιουργό της γαλλικής αυτοκρατορίας ειδών πολυτελείας, αναγνωρίζει ότι κανένας δεν μπορεί να αρνηθεί πως ο Αρνό «είναι ένας λαμπρός επιχειρηματίας, με μια ασυνήθιστη ικανότητα να εντοπίζει τη σωστή συμφωνία και να προσθέτει αξία σε μια μάρκα μόλις εξασφαλίσει τον έλεγχό της. Οι αποδόσεις του ομίλου επί πολλές δεκαετίες το αποδεικνύουν. Οι μετοχές έχουν αυξηθεί κατά 165% την τελευταία πενταετία και πάνω από 30 φορές από το 1990».
Οι άλλοι μεγάλοι όμιλοι ετερογενών δραστηριοτήτων ομαλοποιούν σταθερά τη διοίκησή τους, ακόμη και αν έχουν επιχειρηματικές ρίζες. Δεν υπάρχουν απόγονοι του Στιβ Τζομπς στην Apple ή του Μπιλ Γκέιτς στη Microsoft ή ένας νεότερος Μπέζος στην Amazon. Οπότε οι επενδυτές μπορούν να νιώθουν σίγουροι ότι, καθώς η επιρροή των ιδρυτών εξασθενεί, επαγγελματίες μάνατζερ που επιλέγονται αποκλειστικά βάσει ικανοτήτων θα αναλαμβάνουν σταθερά τον έλεγχο για λογαριασμό των μετόχων.
Ο Αρνό, όμως, φαίνεται να πηγαίνει προς την αντίθετη κατεύθυνση, με τα ανώτερα στελέχη που βρέθηκαν στο πλευρό του κατά τη θεαματική πορεία του –που τον κατέστησε έναν από τους πλουσιότερους ανθρώπους στον κόσμο– να εγκαταλείπουν τη σκηνή, καθώς εκείνος τοποθετεί τα παιδιά του σε επιτελικές θέσεις, θέλοντας έτσι να δει ποιο από αυτά θα σταθεί ικανό να τον διαδεχθεί όταν αποφασίσει να αποσυρθεί
Πολλοί κορυφαίοι επιχειρηματίες τοποθέτησαν ένα ή δύο παιδιά τους σε ανώτερες θέσεις –το πιο γνωστό παράδειγμα είναι πράγματι ο Ρούπερτ Μέρντοκ– και τα άφησαν να παλέψουν για την υψηλότερη θέση. Ωστόσο, μια διαμάχη μεταξύ πέντε αδελφιών είναι κάτι πρωτόγνωρο, ενώ ο Μάθιου Λιν δυσκολεύεται να πιστέψει πως η όλη διαδικασία θα έχει αίσιο τέλος.
«Διακυβεύονται πάρα πολλά για να επιτραπεί οτιδήποτε να πάει στραβά. Οι ρυθμιστικές αρχές στις Βρυξέλλες και στο Παρίσι αφιερώνουν όλον τον χρόνο τους ανησυχώντας για την Τεχνητή Νοημοσύνη ή προσπαθώντας να διαλύσουν την Apple […] Στην πραγματικότητα, έχουν ένα πιθανό πρόβλημα πολύ πιο κοντά τους» σημειώνει.
«Ο Αρνό φαίνεται να μετατρέπει την LVMH σε οικογενειακό φέουδο. Η βιομηχανία ειδών πολυτελείας αντιμετωπίζει ήδη αρκετούς κινδύνους, με τη ζήτηση στην Κίνα να επιβραδύνεται, όπως έδειξε τις προηγούμενες ημέρες η κατάρρευση των μετοχών της Kering, ιδιοκτήτριας της Gucci. Είναι μια στιγμή υψηλού κινδύνου για το γαλλικό χρηματιστήριο, ακόμη και για την ευρύτερη ευρωπαϊκή οικονομία. Γιατί αν ο Αρνό κάνει λάθος, θα καταρρεύσουν πολλά περισσότερα από μια οικογενειακή περιουσία», συμπληρώνει ο Λιν.